Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #1 Skrevet 26. mai 2006 Er det noen som vet hvordan man lager Hermann fra grunnen av? Jeg har bare oppskrift på hvordan man gjør etter å ha fått gjærkultur fra noen andre
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #2 Skrevet 27. mai 2006 Jeg husker Aftenposten hadde en artikkel om det for kanskje et par helger siden. Prøv der?
Gjest gjest1 Skrevet 27. mai 2006 #3 Skrevet 27. mai 2006 http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift21846.asp
Mrs. K Skrevet 27. mai 2006 #4 Skrevet 27. mai 2006 Her er grunnoppskriften og her er det forskjellige oppskrifter på hva man kan bruke en "Herman" til
Gjest Emera Skrevet 27. mai 2006 #6 Skrevet 27. mai 2006 Her er grunnoppskriften og her er det forskjellige oppskrifter på hva man kan bruke en "Herman" til ← Skriv "Herman" i søkefeltet til venstre for å få opp oppskriftene, det går visst ikke an å linke direkte til en oppskrift hos Det Søte Liv...
Mrs. K Skrevet 27. mai 2006 #7 Skrevet 27. mai 2006 Det har du sannelig rett i, og jeg som synes at jeg var så flink å lete frem
Gjest Emera Skrevet 27. mai 2006 #8 Skrevet 27. mai 2006 Det har du sannelig rett i, og jeg som synes at jeg var så flink å lete frem ← Hehe, tro meg, jeg har gjort akkurat det der selv... og lært av det...
Mrs. K Skrevet 27. mai 2006 #9 Skrevet 27. mai 2006 Å, jeg har gjort det mange ganger før og åpenbart ikke lært av det Jeg tror at jeg skal lage en grunndeig til Herman. Det må være 9-10 år siden sist jeg hadde den.
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #10 Skrevet 27. mai 2006 Sorry men jeg synes denne kaka er skikkelig ekkel! Gammal saus i et syltetøyglass som du ikke aner hvor har vært og hvor lenge har stått. Er det bare meg?
Gjest vimse Skrevet 27. mai 2006 #12 Skrevet 27. mai 2006 Sorry men jeg synes denne kaka er skikkelig ekkel! Gammal saus i et syltetøyglass som du ikke aner hvor har vært og hvor lenge har stått. Er det bare meg? ← Nei...
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #13 Skrevet 27. mai 2006 Tusen takk jeg fikk en Hermann her om dagen, men tror jeg har klart å drepe ham, han bobler ikke mere etter at jeg hadde oppi mer melk, sukker og mel i går kveld Jeg syntes også tanken var en smule ekkel, forresten, men ble beroliget av å se at grunndeigen blir lagd av vanlig gjær, vann og mel - jeg takler fint litt gjærbakterier og litt sur melk
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #14 Skrevet 27. mai 2006 Sorry men jeg synes denne kaka er skikkelig ekkel! Gammal saus i et syltetøyglass som du ikke aner hvor har vært og hvor lenge har stått. Er det bare meg? ← øh... du lager en oppstartsdeig, dyrker frem surdeig, deler den i 4, beholder en selv og gir 3 videre, de igjen dyrker frem ny surdeig, og deler den i 4, beholder en selv og gir tre videre, det er ikke samme slanten med "saus" (deig) som vandrer hele tiden...
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #15 Skrevet 27. mai 2006 Men selvom deigen blir utvanna med friske ingredienser vil vel alltid en liten del av deigen være gammel? Hva om kaka har vandra i en måned før du fikk din slant? Og HVA er vitsen? Kan noen forklare meg?
ashera Skrevet 28. mai 2006 #16 Skrevet 28. mai 2006 Her er det hermannfeber for tiden. Runde tre står nå og bobler på kjøkkenbenken. Litt uggent å tenke på hvor den kan ha vært før, men så sant den ikke er infisert med ett eller annet hardnakket, bør det jo dø ved steking. Syns ikke den originale oppskriften med hakket sjokolade og raspet eple var noen højdare, så jeg droppet dette i andre runde og laget en variant med oppskåret eple og oppskåret rabarbra fifty/fifty og kanel/sukkerstrø på toppen. Det ga faktisk den beste eplekaka jeg har smakt - kaken var mye saftigere enn min vanlige eplekakeoppskrift takket være surdeigen. Sosialistisk kake? Mja, men før det igjen kommer den fra Amish-sekten i USA. Verre og verre.... Mitt første møte med denne kaka var for tjue år siden, da lansert som "deledagskake" i en kvasihumanistisk vårjevndøgnsfeiring i regi av Naturvernforbundet, Venstre og ymist anna. Den dagen da natt og dag var like lange, skulle vi dele og være solidariske og ymist anna. Blant annet ved hjelp av denne kaka. Jada.
koldbruna Skrevet 29. mai 2006 #17 Skrevet 29. mai 2006 Denne kaken husker jeg også. Kanskje jeg også skal lage denne kaken igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 30. mai 2006 #18 Skrevet 30. mai 2006 Uff, jeg kan kjenne lukten bare jeg tenker på kaken! Jeg kan ikke glemme første gangen min mor kom hjem med noe illeluktende i en isboks med gjennomsiktig folie på hvor hun sa at dette var altså en vennskapskake... Det så ikke ut som kake, ikke var det appetitelig og så lukten den dårlig!
Gjest Gjest 23 Skrevet 6. januar 2010 #19 Skrevet 6. januar 2010 Hei! Vår velse lille Herman ble i dag påkjørt og døde kort tid etter (sluttet ikke å bobble, men mye av "kjøttet" falt ut på kjøkkenbenken. Er det noen som vet om Herman kan overleve en slik situasjon? Eller er det ikke håp for han. :gjeiper:
Gjest Gjest_iris_* Skrevet 14. januar 2010 #20 Skrevet 14. januar 2010 Hei! Vår velse lille Herman ble i dag påkjørt og døde kort tid etter (sluttet ikke å bobble, men mye av "kjøttet" falt ut på kjøkkenbenken. Er det noen som vet om Herman kan overleve en slik situasjon? Eller er det ikke håp for han. :gjeiper: det er håp for han bare legg han oppi i gjen. :søvn:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå