Gå til innhold

hva ER det med bestemor?

Fremhevede innlegg

Gjest enja21
Skrevet

Hei!!! :) :)

Jeg har flyttet inn på hybel hos bestefor for en liten stund. Bestemor syns det var en god idè. Hun foreslo det faktisk. Jeg var også enig og tenkte at dette ville gjøre henne lettere til sinns (sosial omgang).

Men bestemor er så utrolig negativ.

Jeg føler at jeg har blitt kjent med en ny bestemor. En bestemor som ikke finnes.

Hun er sur og gretten for alt.

Hun er spydig og sarkastisk. Jeg har tenkt at... dette er pga alderdom (hun er 78 år), men noen ganger så vet jeg ikke.

Jeg har f.eks ikke fått tvn min enda (dene ene av dem), så vi har min andre i stuen og hun har sin på soverommet.

Jeg legger meg klokken 02 om nettene. Betsemor legger seg klokken 21.

Nå har hun tatt helomvending og sitter oppe like lenge som meg. :overrasket:

Bestemor blir helt utkjørt dagen etter og jeg blir redd for henne( slag o.l.).

Hver eneste dag får jeg kommentarer om vekten min. Og hvis jeg spiser godterier ser hun på meg med et stirrende blikk.

Jeg lar alltid lyset være av på badet, men bestemor pleide å ha det på.

Vi fant ut i sammen at vi skulle ha det på om dagen og av om natten, men hun går nå konstant rundt og slår det av.

Til slutt tok jeg det opp med henne, men hun bare fortsatte.

Hun har blitt ekstremt hatsk og kommer som sagt med spydige og frekke kommentarer. Blandt annet at jeg ikke er som andre "barn" (jeg liker meg for meg selv) og at jeg bruker for mye penger på alt mulig (og det enda jeg betaler leie).

Kokeplaten glemmer hun å slå av. Noen dager kan hun drikke seg små-full i 2-3 dager i mens andre ganger er hun "snobbete" og liker ikke for mye alkohol.

Her om dagen fikk hun en skikkelig hetetokt. Hun ble kjempe dårlig.. jeg så det på henne. og rett etterpå gikk hun og la seg og sov i flere timer.

Jeg lurer på om HVA som kan feile henne?

Hun er UTROLIG glemsk. Hun sier en ting til meg for så å nevne det 10 minutter senere.

Er dette BARE tegn på alderdom?

Jeg tenker ofte på drypp/slag (det ligger i familien) og har tatt meg selv i å sjekke om hun lever hvis hun tar seg en middagslur.

Burde jeg ringe inn en bekymringsmelding til legen hennes?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg er overhode ingen ekspert og har ikke peiling.

Men ut i fra hva jeg har hørt om slag ville jeg snakket med legen hennes, bare for å være på den sikre siden.

Skrevet (endret)

Farmoren min fikk alzheimer de siste årene av livet. Det kom snikende, og først tror jeg mange i familien oppfattet henne som uoppmerksom, og litt vanskeligere å ha med å gjøre. Det tok tid før vi skjønte hva som var på vei til å skje. Man skal nok ikke se bort i fra at bestemoren din kan ha en eller annen form for begynnende aldersdemens. Jeg ville definitivt ha tatt en prat med legen, og forhørt meg om hva h*n mener er lurt framover.

Jeg ikke skrike ulv, ulv, men det er bedre å være føre var mener nå jeg.

Endret av aislinn
Gjest enja21
Skrevet

takk for svar.

en ting jeg glemte å nevne er at for cirka 8 måneder siden var hun veldig rar.

hun kom hjem til meg (da bodde jeg ikke hos henne) med to vesker. en rundt halsen og en i armen. hun var redd tyver, men hadde ikke noen penger i veskene sine. :overrasket:

det var utallige eksempler som vi reagerte på. som f.eks da hun pekte på noen meloner og spurte - nei men, hva er det (som et lite barn).

hun har alltid vært mild og laid back, men nå er hun stikk motsatt.

aggressiv, hatsk og glemsk. hun er også veldig ustødig i sin gange.

jeg ringte inn en bekymringsmelding til legen hennes forrige gang, men den legen suger. han spurte henne bare om hun var deppa, hun sa ja - ja da får vi snakke om neste gang (dvs 3 mnd).

jeg ringte legen dagen etter og spurte om han hadde sendt henne på MR. nei det hadde han da ikke gjort for hun hadde ikke bedt om det selv.

med andre ord. legen er udugelig. kan jeg ringe sykehuset?? hun har pleid å gå dit fast før pga trange blodårer.

grunnen til at vi reagerte forrige gang var at hun fortalte at hun hadde våknet en morgen, men at hun plutselig hadde sovnet og sovet til langt ut på formiddagen.

etter det forandret hun seg. :tristbla:

Skrevet

Dette hørtes ikke kjekt ut. :(

Det går jo an å bytte fastlege da, men det kan ikke noen gjøre på tvers av hennes ønsker (så lenge man ikke har formynder eller hva det heter) regner jeg med. Aner egentlig ikke hva man kan gjøre, men jeg ville prøvd å kontakte sykehuset jeg da. Du har jo ingenting å tape?

Lykke til!

Gjest Gjest1
Skrevet

Jeg tror du kan kontakte kommunelegen om slikt. Det fikk jeg beskjed om å gjøre en gang jeg ikke visste hvem fastlegen var.

Gjest Gjest
Skrevet

Virker på meg som hun er litt 'surrete' ja..

Bestemor også er litt utafor, og hun kom også med div kommentarere uten mål å mening..

HUn har sykehjemsplass..nå.

vi turte ikke ha henne hjemme lenger, var til fare for seg sjøl..

Har hun nylig mistet mannen sin??

Bestemor fikk en sorgreaksjon etter at bestefar døde..hun nektet å godta det, før det plutselig gikk opp for henne..

Nå lever hun i en tid noen år tilbake.. hvor moren hennes lever, hun tror hun er et barn på sitt verste..

Skrevet

Du bør prøve å finne på noe lurt ja. Har hun en kontaktlege på sykehuset så prøv å snakk meg han. En henvisning videre til utredning høres lurt ut.

Demens kan slå ut på mange måter og det finnes mange forskjellige former og utarter seg forskjellig. Men en personlighetsforandring er ikke uvanlig.

http://www.dia-online.no/tools/icd-10%20kr...mens%20etc..htm her står det om de forskjellige demenstypene.

Du kan også kontakte hjemmesykepleien og få de til å ta et vurderingsbesøk. De kan også søke på komfyrvakt for henne som er en trygghet om hun ikke husker å slå av platene selv.

Gjest enja21
Skrevet

så mange her tror det kan være demens altså?

jeg trodde det var drypp eller depresjon. men det kan godt være demens. jeg leser om symptomene og syns hun har mange av dem, men hun har mange symptomer på drypp også.

huff vanskelig dette.

jeg skal ringe sykehuset over helgen og be de sende ut en "rutine-sjekk".

jeg kan jo ikke fortelle henne dette. da blir hun gal.

herregud hun har forandret seg. før var hun mild, god og gavmild.

nå er hun krass, "ond" og gjerrig.

en annen person. :tristbla:

Gjest Gjest1
Skrevet
så mange her tror det kan være demens altså?

jeg trodde det var drypp eller depresjon. men det kan godt være demens. jeg leser om symptomene og syns hun har mange av dem, men hun har mange symptomer på drypp også.

huff vanskelig dette.

jeg skal ringe sykehuset over helgen og be de sende ut en "rutine-sjekk".

jeg kan jo ikke fortelle henne dette. da blir hun gal.

herregud hun har forandret seg. før var hun mild, god og gavmild.

nå er hun krass, "ond" og gjerrig.

en annen person.  :tristbla:

Det er uansett ikke din jobb å stille diagnose, så bare kontakt lege du. Og ikke la deg avfeie, få dem til å undersøke henne.

Gjest gjest1
Skrevet

Det kan høres ut som demens ja, så prøv å få en vurdering. Det kan oppleves skikkelig skremmende for de nære når en i familien utvikler demens, for som det sies lengre oppe her så kan personligheten forandres. Noen som får demens har uklare og klare perioder, og da kan det være vanskelig å få satt diagnosen på grunnlag av et legebesøk.

Lykke til :klem:

Skrevet

Hvis hun forandret seg etter den morgenen hvor hun sovnet igjen, kan det jo være hun hadde en liten hjerneblødning i prefrontal cortex. Endringer i den delen av hjernen kan føre til slike endringer i personligheten som du snakker om.

Men det kan jo selvfølgelig også være tegn på demens og tidlige spor av alzheimers. Jeg ville uansett ringt til legen og fortalt om den dagen da hun endret seg. Kanskje han sender henne til MR da..

Må være ekstra vanskelig siden du bor sammen med henne! Sannsynligvis er det nok ikke noe farlig, men siden det bekymrer deg, synes jeg du skal handle på det!

Lykke til! :klem:

(Kan også være at forholdet mellom dere har endret seg som følge av at du flyttet inn. Mye som skjer når man bor sammen. Mange dårlige vaner man skal godta og forholde seg til osv. )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...