Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #1 Skrevet 26. mai 2006 tror en av venninnene mine har bulimi eller hvertfall er i nærheten av å få det..vi samles noen ganger i uken og spiser og ser på tv og snakker, og hver gang vi har spist ferdig må hun rett på do og tar på vannet og bir ganske lenge.. jeg har dessuten hørt henne snakke noe om det i beruset tilstand.. hvor hun da også benytter anledning til å spy så mye som mulig fordi hun liksom blir dårlig når hun drikker sier hun.. noe hun aldri ble før.. og hun er blitt litt tynnere... men de som har bulimi.. kaster de opp etter hver gang de har spist noe? eller typisk på slutten av kvelden før de legger seg?? pleier dette å gå fort? altså hvis de begynner å spy en dag og fortsetter.. raser kg av eller kan det gå lang tid før man ser på de at de er blitt tynnere?
Gjest itla Skrevet 26. mai 2006 #2 Skrevet 26. mai 2006 Hentet fra IKS sine sider: Bulimi: Overspising med selvpåført oppkast. Overspisingen kan være alt fra tre-fire brødskiver til flere timers spising (og flere omganger med oppkast). I noen perioder kan man ha spisekick mange ganger hver dag, i andre perioder få eller ingen. De fleste ser normalvektige ut. Du kan lese mer her.
Jane How Skrevet 26. mai 2006 #3 Skrevet 26. mai 2006 Man må ikke nødvendigvis overspise. Kanskje du kunne ringe mental helse eller noe lignende, og forhøre deg, kan være greit med noen tips om hvordan du bør forholde deg til det.
mallina Skrevet 26. mai 2006 #4 Skrevet 26. mai 2006 Det er vel spying etter hver måltid, etter hva jeg har erfart. Og å ha vannet stående på, mens man går på do, er jo typisk, men du bør kanskje heller spørr, istendenfor å anta det.
Gjest gjest1 Skrevet 26. mai 2006 #5 Skrevet 26. mai 2006 Enig med siste innlegg. Men pass på veldig hvordan du spør. Ei venninne begynte å grave og spørre om jeg hadde spiseforstyrrelser fordi jeg ikke ville spise hos henne, men det var så enkelt som at jeg ikke liker maten hun lager. Sa at jeg nettopp hadde spist, og spiste med en gang jeg kom hjem. Det kan være utrolig sårende å få høre noe slikt. Spesielt hvis hun har hatt det før og kom seg ut av det. Sånn var det med meg iallfall..
Gjest Malina Skrevet 27. mai 2006 #6 Skrevet 27. mai 2006 tror en av venninnene mine har bulimi eller hvertfall er i nærheten av å få det..vi samles noen ganger i uken og spiser og ser på tv og snakker, og hver gang vi har spist ferdig må hun rett på do og tar på vannet og bir ganske lenge.. jeg har dessuten hørt henne snakke noe om det i beruset tilstand.. hvor hun da også benytter anledning til å spy så mye som mulig fordi hun liksom blir dårlig når hun drikker sier hun.. noe hun aldri ble før.. og hun er blitt litt tynnere... men de som har bulimi.. kaster de opp etter hver gang de har spist noe? eller typisk på slutten av kvelden før de legger seg?? pleier dette å gå fort? altså hvis de begynner å spy en dag og fortsetter.. raser kg av eller kan det gå lang tid før man ser på de at de er blitt tynnere? Hvis dun går på do hver eneste gang rett etter dere har spist, og blir der lenge med vannet på,så skjønner jeg absolutt din misstanke. Men,snakk med henne, og vis at du bryr deg! Om det er spiseforstyrrelser bør man gjøre noe før det går for langt... Jeg har hatt spiseforstyrrelser, og husker at folk satt å baksnakket meg osv... Når man er oppi en slik situasjon har man det ikke enekelt,så hun vil sikkert sette pris på at du viser omsorg og forstålelse. Noen vil på en annen side benekte at de har problemer og vil unngå å snakke om det. Jeg raste ned i vekt, og så til slutt ikke ut. Jeg hadde vel en "blandig" av anorksia og bulimi; spiste lite generelt og da beholdt jeg maten,men så fort jeg spiste litt for mye middag eller noe, fikk jeg helt angst og måtte spy opp maten. Så det er absolutt ikke noe å spøke med, så hvis du er nokså sikker, bør du ta det opp med henne- på en ordentlig måte!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå