Gå til innhold

Pause mellom riene?

Fremhevede innlegg

Gjest jeggina
Skrevet
Jeg leste nettopp en fødselshistorie på mammanett. Litt inspirert av historien hennes skriver jeg dette, for jeg hadde det på mange måter slik selv.

Man hører de fine gode historiene om at man må/ kan slappe av mellom hver rie. Hmm.. Hva med de som ikke har de pausene? For det skal jeg love dere at de berømte pausene der hadde ikke jeg i det hele tatt! Å man blir så klar... Helt utslitte. Gang på gang kom riene, vondere og vondere.

Jeg husker jeg skulle flyttes fra rommet jeg lå på til fødestua. Med konstante rier. Og jeg MÅTTE gå, eller jeg sprang nesten, og kastet meg ned på senga.  :ler:

"Redninga" mi ble epidural :) En lang velfortjent pause!

Hadde dere pauser? Hører om så mange som ikke har det.

Her var det ingen pauser, knapt et minutt mellom hver ri og jeg er kjempeglad for at det ikke tok mer enn 7 timer første gang og tre timer de to andre. Ikke klarte jeg å ligge og ikke klarte jeg å sitte, derfor var det greit at det ikke varte lenger enn det gjorde.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hele fødselen, fra første ri, varte i underkant av 5 timer for min del. Jeg hadde pauser på 6 min mellom riene den første tiden, så kom de jevnt og hadde ingen mulighet til å slappe av og duppe litt som jeg hadde hørt at man kunne mellom riene. Men leser jo av innleggene at det er svært forskjellig om man hadde pauser eller ikk.

Skrevet

Ja, jeg hadde pauser mellom riene hele veien og det var utrolig godt! Fikk virkelig slappet av og hentet meg inn igjen i mellom hver ri, og så var det så godt å tenke på at hver gang jeg var midt i en ri så visste jeg at jeg snart ville få en pause ;)

Skrevet

Jeg hadde pauser mellom riene. På den måten slapp jeg unna bedøvelse, for jeg fikk hentet meg litt inn mellom hver rie.

Skrevet (endret)

Jeg hadde kun pauser helt i begynnelsen, etter det gikk det i ett. Ganske irriterende at jordmor maste på meg om at jeg måtte spise og drikke, jeg fikk løfta flaska for å drikke og der kom neste ri (de gav meg til slutt næring intravenøst fordi jeg ikke rakk å få i meg noe).

Men nå ble min fødsel igangsatt, så det kan kanskje ha noe med det å gjøre at riene kom så tett. Jeg husker spesielt at jeg hadde en pause på ca 10 sekunder mellom 2 rier, det var som å komme til himmelen.

Neste gang skal jeg søren meg ha noe smertestillende!

Endret av viren
Skrevet

Jeg hadde pauser mellom riene, men i begynnelsen klarte jeg ikke å slappe av, så det var lite hjelp i pausene. Når jeg "endelig" ble koblet til CTG var det stor hjelp i at mannen min tellet riene opp og ned, da kunne jeg stålsette meg når rien kom og slappe av når jeg visste at den nesten var over.

Skrevet

Jeg hadde pauser mellom riene de første 10 timene hvor jeg stort sett hele tiden hadde 4 cm åpning. :forvirret: Så hadde jeg ingen pause mellom riene fra 4 til 10 cm som gikk på 20 minutter. Au, au, au. Under pressriene hadde jeg gode pauser, selv om jeg klaget på at de kom for fort. :ler:

Skrevet

Jeg hadde doble rier (altså den ene gir seg ikke før den neste kommer), noen triple, til og med fire rier uten en gang et sekund mellom. Det er fryktelig vondt, man puster og puster for å komme gjennom en ri, og så gir den seg aldri, den blir bare til en ny ri, og så enda en :overrasket:

Første gang fikk jeg epidural, andre gang fikk jeg "skal bare sjekke om du er kommet langt nok til å få... oisann, begynn å press i stedet, du!"

Skrevet

Ingen pauser her, nei. Ble igangsatt begge gangene, og det ble heftige greier. Første fødselen kom i gang da jeg fikk modningspiller. Det tok 5,5 timer fra vannet gikk og riene startet til jentungen var ute. Neste fødsel startet med at de tok vannet. Det tok da to timer og tre kvarter til alt var over. Det gikk i ett. Husker jeg under første fødselen jamra meg over at det var for tett. Riene kom kasta på meg. Jordmor sa til og med at "huff, det er heftige greier ja, ingen tid til å hente deg inn igjen, stakkars". Men det hadde sine fordeler da. Fødselen gikk fort over. Og jeg hadde valgt det samme om jeg skulle føde igjen. Tror jeg foretrekker en kjapp og heftig fødsel framfor en som trekker ut i laaaangdrag.

Skrevet

Første gangen nei. Andre gangen ja. Og det var himmelsk å ha de pausene! Redningen første gnagen ble epidural....

Skrevet

Min fødsel ble satt i gang, og riene startet umiddelbart. Likte å se på skjermen når riene kom, og når de dabbet av, så jeg kunne puste ut litt, men det ble veldig intenst leeeenge, og da jeg endelig fikk epidural, (tok evigheter fra de sa JA til anestesilegen kom, og endelig fikk satt den) hadde jeg fått 10cm åpning, og presset startet. De lot meg ha epiduralen ca 1,5 time, så jeg fikk en pause der.. siden riene hadde slitt meg ut så veldig, og da de skrudde den av, tok det 40 min til jenta vår kom. Altså.. ingen nevneverdige pauser mellom riene.. men en deilig epidural pause rett før jeg fødte!

Tar gjerne epidural neste gang også forresten, men da helst på et tidligere stadie, så det faktisk hjelper på smertene... :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde ingen pauser mellom riene...

men, fikk heldigvis epidural!

Skrevet

Skremmende mannge uten pauser her... :overrasket:

Er det fordi pauser mellom riene faktisk ikke er så vanlig som det gis inntrykk av, eller fordi de som har dem ikke svarer i denne tråden?

Uansett en viktig påminnelse for meg i allefall, om ikke å være altfor bastant i meningene mine om hvorvidt jeg vil ha epidural eller ikke. Ikke før jeg er der og vet hva jeg snakker om i allefall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...