Gå til innhold

Pause mellom riene?

Anbefalte innlegg

Gjest marthepia
Skrevet (endret)

Jeg leste nettopp en fødselshistorie på mammanett. Litt inspirert av historien hennes skriver jeg dette, for jeg hadde det på mange måter slik selv.

Man hører de fine gode historiene om at man må/ kan slappe av mellom hver rie. Hmm.. Hva med de som ikke har de pausene? For det skal jeg love dere at de berømte pausene der hadde ikke jeg i det hele tatt! Å man blir så klar... Helt utslitte. Gang på gang kom riene, vondere og vondere.

Jeg husker jeg skulle flyttes fra rommet jeg lå på til fødestua. Med konstante rier. Og jeg MÅTTE gå, eller jeg sprang nesten, og kastet meg ned på senga. :ler:

"Redninga" mi ble epidural :) En lang velfortjent pause!

Hadde dere pauser? Hører om så mange som ikke har det.

Endret av marthepia
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jada, jeg hadde pauser nok til å få hvilt. De første 24 timene med rier greide jeg meg fint uten smertestillende pga pausene. Men så ble jeg sliten, og da kom den snille grønne mannen med epidural og ordnet opp :)

Gjest Piper
Skrevet

De siste 6 timene hadde jeg ca 1 minutt pause mellom riene, men jeg klarte å sovne på det minuttet :ler: Jeg klarte ikke å hente meg skikkelig inn, og det var vel derfor jeg sovnet mellom riene. Var vel rett og slett utslitt.

Skrevet

I begynnelsen av riene var det vel kanskje litt pauser, på ti minutter kanskje.

Men da de begynte å bli virkelig vonde var det ikke snakk om pauser akkurat,kankje ett minutt eller to.

Husker jeg hadde slikt belte på magen og samboeren min fulgte med på dette, så han så når det bygget seg opp.

Så han sa: nå får du vondt.. Og jeg: ånei! Og han etter en stund: nå får du ikke vondt lenger.. he he ,morsomt å tenke på nå. Men da var det ikke så morsomt.

Men kan ikke huske jeg hadde pauser til å slappe av på..

Gjest Madeline
Skrevet

Da jeg fikk nr 2 hadde jeg kun noen sekunder mellom hver ri. Det var ikke snakk om at det gikk an å slappe av i det hele tatt før neste ri var i gang. Nå tok det ikke mer enn litt over to timer fra første ri og til barnet var født, men det var veldig tøft mens det sto på. Siden det gikk så fort, var det aldri snakk om at jeg kunne få smertestillende heller. De to andre fødslene hadde jeg noen minutter mellom riene slik at jeg fikk slappet av litt.

Skrevet

Jeg hadde pause mellom de helt til og starte med.

Så kom de mye kraftigere og det var ingen pause mellom overhodet, jeg gikk inn og ut av bevisshet og sefølgelig tok det evigheter før jeg hadde 4 cm åpning så jeg kunne få epidural. 5 min etter de hadde satt epiduralen måtte de skru den av for da hadde jeg full åpning og pressveer.

Men det var 5 min i himmelen og det satt jo igjen litt og, så det var jo bedre og 30 min etterpå så var jenta mi ute og da var det hele verdt det.

2 dager etterpå krangla jeg nesten med jordmor, da hun mente jeg hadde hatt en jævlig fødsel og jeg mente at alt gikk veldig bra, litt i fornektelse kanskje.

For meg var vel veene for jævlige, men fødselen var ikke noe problem, men jeg var jo utslitt da, ihvertfall i noen få timer.

Skrevet

Jag hade pauser mellan värkarna/rierne. Skönt att slappna av för både mig och mannen. Jag tyckte grafen över värkarna/rierne var en bra hjälp för oss båda att hjälpas åt vid födseln.

Skrevet
Jag tyckte grafen över värkarna/rierne var en bra hjälp för oss båda att hjälpas åt vid födseln.

Helt enig! Mannen min kunne da 'telle ned' for meg slik at jeg visste når riene endte - det var motiverende og hjalp godt syntes jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, ingen pause her. Det tok 5 timer fra vi kom til sykehuset til gutten var født. Og det stod på hele tiden. Fikk heller ikke epidural da jeg spurte om det, så det var bare å kjempe på.

Gjest Gjesta
Skrevet

Med nummer enhadde jeg pause, med num

mer to hadde jeg IKKE pauser i det hele tatt...

Skrevet

dårlig med pauser....

men fødselen min ble satt igang 3 døgn etter at vannet hadde gått..

fra den ble satt igang til jenta var ute tok det litt under 3 timer.

Skrevet

Hadde pauser inntil det var 30 min igjen ca...

Flytte fra mottaksrom til fødestue :ler: nei det rakk vi ikke....snuppa kom på mottaksrommet ;)

Skrevet

Ingen pause her nei. Hele fødselen varte i 4 timer, våknet av at jeg hadde rier.

Skrevet

Dårlig med pauser her og. Lengste pausene jeg fikk i åpningsfasen var den første timen da jeg hadde ett minutt mellom riene. De neste 4 timene hadde jeg mellom 5 og 30 sekunder mellom riene som gjerne kom to i slengen. Den siste timen med pressrier hadde jeg heldigvis gode pauser så jeg kom til hektene igjen.

Skrevet
Da jeg fikk nr 2 hadde jeg kun noen sekunder mellom hver ri. Det var ikke snakk om at det gikk an å slappe av i det hele tatt før neste ri var i gang. Nå tok det ikke mer enn litt over to timer fra første ri og til barnet var født, men det var veldig tøft mens det sto på. Siden det gikk så fort, var det aldri snakk om at jeg kunne få smertestillende heller. De to andre fødslene hadde jeg noen minutter mellom riene slik at jeg fikk slappet av litt.

Akkurat sånn hadde jeg det også med nr. 2. Ikke en eneste pause, og så var det over på omkring 2 timer. Steinhardt, men bedre enn seigpining.

Noen som kan huske om de var inni en sånn liten "isterning" med tankene sine i alle smertene? Dersom du opplevde det, skjønner du kanskje hva jeg mener. At inni deg opplevde du et pittelite sted med fred og ro, der du kunne tenke klart og smertefritt, og fullstendig kaos rundt forbi.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg hadde pauser - heldigvis. Telte meg gjennom riene...

Skrevet

Noen som kan huske om de var inni en sånn liten "isterning" med tankene sine i alle smertene? Dersom du opplevde det, skjønner du kanskje hva jeg mener. At inni deg opplevde du et pittelite sted med fred og ro, der du kunne tenke klart og smertefritt, og fullstendig kaos rundt forbi.

Jeg var en fugl og fløy over hav, skog og fjell, og det var helt fantastisk.

Desverre var ikke det så lenge da men. Jeg gikk og litt inn og ut av bevisshet, så vet ikke om det var da jeg fløy eller har egentlig ikke så stor peiling. Husker ikke alt for mye fra de timene, men husker klart den deilige følelsen av og fly og hvor vakkert det var.

Skrevet

Det første døgnet hadde jeg en del pauser, dvs riene kom men opp til ti mins mellomrom. En gang var det en halvtime i mellom og da sov jeg. Det andre døgnet hadde jeg epidural og riestimulerende drypp, og da kom de med maks tre mins mellomrom og varte 1,5 min ca hver gang, så jeg hadde 1,5 min i mellom, da sov jeg ;)

Gjest *-*Pinky*-*
Skrevet

Min første fødsel så hadde jeg maaaasse pauser gjennom hele fødselen..

Men min siste fødsel da hadde jeg ikke pauser mellom riene fra jeg kom til sykehuset... Riene fikk ikke dabbet skikkelig av før det kom en ny...

Å jeg hadde ikke noe smertelindring bortsett fra lystgass.. Er livredd for sprøyter så jeg ville ikke ha epidural..

Men jeg overlevde, selv om jeg ikke trodde at jeg kom til å overleve når jeg lå der...

Gjest gjesta
Skrevet

Ja, jeg hadde pauser (bortsett fra slutten av åpningsriene). Pausene var ikke lange, men nok til at jeg rakk å nyte dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...