Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kultur- og idéstudier er nyttig i mange sammenhenger, men jeg vet at mange sliter med å få en jobb som går direkte inn på det bestemte området. Kanskje lettere å få sånn jobb i Oslo-området? :)

Digitale medier og lignende studier er etterspurt, ja, men det er MANGE som tar sånne studier nå, og bare de aller beste får gode jobber. Dessuten er det mye mer snevert enn kultur- og idéstudier.

Godt du ikke har disse på 1 og 2 plass sier nå bare jeg...

Men jeg ville tatt det i denne rekkefølgen:

3: Kultur- og idéstudier

4: Digitale medier

Btw...litt av et spenn du har mellom ønskene dine da...det er jo ikke mye likt i disse studiene. ;)

Gjest LilSweetie
Skrevet

Jeg mener du bør velge etter hva som interesser deg mest og du synes ser morsomst ut/tror du vil gjøre det best i!

Nå ville jeg si at studiene er ganske like hva angår jobbmuligheter, kompetansen fra begge studier er etterspurt, men samtidig er det mange som tar denne type utdanninger.

Men arbeidsmarkedet forandrer seg veldig fort, og det kan hende situasjonen vil være ganske annerledes.

Men en ting er sikkert, og det er at du vil være best i det du trives best med selv, og det vil øke jobbmulighetene dine og gjøre at du trives! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Ingen av de. Ærlig talt: du kommer lengst med å velge ingeniør/sivilingeniør-utdannelse, lærer eller sykepleier!

Disse yrkene gir god betaling og man er alltid sikret jobb. :)

Gjest LilSweetie
Skrevet

Det er sant at det gir trygge jobber, så hvis man tror at man kan trives i/være god på det er det lurt å velge det (og også bra for samfunnet siden Norge trenger de yrkesgruppene).

Men hvis man ikke kunne tenke seg det, bør man heller ikke velge det for å være fornuftig... Det tror jeg man kan angre på, også plutselig få veldig 40-årskrise der man skal finne seg selv ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Det er umulig å si. Det som lønner seg pr. i dag kan plutselig ikke lønne seg når du er ferdig med studiene. Tenk heller på hva du har lyst til å gjøre. Er noe av dette noe du kunne tenke deg å jobbe med i kanskje 40 år framover i tid?

Skrevet
Ingen av de. Ærlig talt: du kommer lengst med å velge ingeniør/sivilingeniør-utdannelse, lærer eller sykepleier!

Disse yrkene gir god betaling og man er alltid sikret jobb.  :)

Nå er ikke "god lønn" det første jeg kommer på når jeg tenker sykepleier. Eller lærer for den saks skyld.

Gjest Gjest
Skrevet
Nå er ikke "god lønn" det første jeg kommer på når jeg tenker sykepleier. Eller lærer for den saks skyld.

Ikke akkurat dårlig lønn heller, hvis man har fulgt med på lønnsutviklingen de siste årene. Men herlighet, alle kan ikke ta disse utdanningene fordi det er "fornuftig". Man må jo utdanne seg innen noe man er god og hvor man kan trives, bidra og evt utvikle seg.

Jeg har i hvert fall tatt en skikkelig ufornuftig utdanning, men jeg klarer meg fint fordi jeg åpenbart er dyktig og valgte en vei jeg passet til... Tjener meg ikke rik, men det visste jeg før jeg tok utdanninga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...