mjau Skrevet 25. mai 2006 #1 Skrevet 25. mai 2006 Jeg jobber i en dagligvarebutikk, og får ofte feil i kassa ved dagens oppgjør. Jeg synes dette er svært ubehagelig, siden jeg med veldig god samvittighet kan si at jeg ikke tar penger fra butikken. Jeg har ikke jobbet der så lenge, så det kan være nybegynnerfeil, men man får jo opp beløpet som kunden skal betale, så slår man inn det man får enten kontant eller på betalingsterminalen, så viser jo kassa hvor mye kunden skal ha igjen. rimelig vanntett egentlig. er det noen andre med denne erfaringen??
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #2 Skrevet 25. mai 2006 Ja, det er visst veldig vanlig i følge butikkeieren på et sted jeg var på. Aner ikke hvorfor egentlig.
Blueberry Skrevet 25. mai 2006 #3 Skrevet 25. mai 2006 Det er visstnok unormalt at kassa stemmer hele tiden. Så ikke bekymre deg. Med mindre det er snakk om store beløp da...
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #4 Skrevet 25. mai 2006 Selvsagt kan ingen forvente at kassa skal stemme akkurat. Vi er bare mennesker, og selv om du får opp på displayet hvor mye du skal gi igjen, så kan det likevel hende at du gir igjen feil. Man blir rimelig susete i hodet av å sitte i kassa med stress og masete kunder og denne evinnelige "bip"-inga. Noe du også må være påpasselig på er at du ikke tar feil av om en kunde betaler med en 100-lapp eller en 200-lapp. Et triks er å ikke legge seddelen ned i skuffen, før kunden har gått. Har skjedd meg flere ganger at kunder påstår at de har gott meg 200-lapp, men da sier jeg at det umulig kan stemme, siden jeg fortsatt holder seddelen de ga meg i hånda. Etter litt betenknigstid husker de da at de har vært i en annen butikk siden de tok ut 200-lappen av minibanken. Ikke alle liker å innse at man raskt bruker opp pengene sine! Noen butikkansatte prøver seg jo med at de ansatte skal betale mellomlegge hvis det er diff. Men dette fører bare til stress og nervøsitet siden de opplever å bli mistenkeliggjort. I verste fall kan det føre til at folk slutter å slå inn på kassa endel varer, for å unngå diff. Man får de ansatte man gjør dem til, og hvis man ikke kan stole på sine ansatte, vil ikke de vise lojalitet mot arbeidsplassen heller. Slik er det bare. Hilsen en som har jobbet lenge i butikk, men likevel opplever diff i kassa enkelte ganger
Gjest Gjest_Million_* Skrevet 25. mai 2006 #5 Skrevet 25. mai 2006 Hvis man konsentrerer seg litt ekstra, så er det ganske greit å unngå diff i kassa. Jeg jobber litt på en butikk der det også er en del returer mm, og det er ofte man må holde tunga rett i munnen for å ikke lage noe kluss. Har du din egen kasse når det er matbutikk? Må dere telle pengene selv, eller er det tellemaskin? Du kan jo gjøre sport i å gjøre det du kan for at kassa di skal gå opp på slutten av dagen.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #6 Skrevet 25. mai 2006 Hvis man konsentrerer seg litt ekstra, så er det ganske greit å unngå diff i kassa. Jeg jobber litt på en butikk der det også er en del returer mm, og det er ofte man må holde tunga rett i munnen for å ikke lage noe kluss. Har du din egen kasse når det er matbutikk? Må dere telle pengene selv, eller er det tellemaskin? Du kan jo gjøre sport i å gjøre det du kan for at kassa di skal gå opp på slutten av dagen. ← Nå kommer det nok litt an på hvor stor butikk man jobber i også da. Jeg har jobbet på en av de største matbutikkene i Norge (dvs omsetninga var ikke så enorm, men veldig mange kunder innom i løpet av en dag). Ingen forventet at det aldri skulle være diff i kassa. Det var enormt mye rot og tull i butikken, masse tyverier osv. Veldig mye man som ansatt måtte passe på. Det var på den tiden man hadde røyksskap, og ved flere anledninger var det folk som klarte å stjele i røykskapet mens det satt noen i kassa. Alt slik måtte man klare å holde styr på, i tillegg til utolmodige kunder. Heldigvis hadde jo ledelsen innsett at vi ikke er maskiner vi som jobber der. At vi klarte å passe på i forhold til tyveri og alt annet rart som skjedde i butikken var viktigere enn om vi hadde en 100-lapp i diff. Og hvis vi hadde diff ble vi heldigvis aldri stilt til ansvar for det. Nå er det mange år siden jeg har sluttet i denne matbutikken, men har sett at de har fått både myntinnkast og sluttet med åpne røykskap. Da skal det være mulig å ikke få så store differ, men det vil alltid skje. Det må også ledelsen ta i betraktning. I det lange løp vil de jo også tjene på å ikke anklage sine ansatte, siden de ansatte da vil bli mer positivit innstilt til jobben, og yte mer.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #7 Skrevet 25. mai 2006 hos oss er det OFTE at kassene ikke stemmer og at vi ikke kan forklare hvorfor det er pluss eller minus. jobber på en stor bensinstasjon, med 2-4 på arbeid til enhver tid. vi bytter mellom kassene hele tiden, og vi har mange kunder. tror ikke stedet går konkurs pga diffen. det er alltid snakk om maks 2-300kr i diff om det er noe. ellers har vi en grense på +/- 40 kr som er "lovlig" diff.
Gjest Gjest Skrevet 26. mai 2006 #8 Skrevet 26. mai 2006 Den skal jo stemme, men noen ganger kan det f.eks følge med to lapper istedet for en, noen ganger kan man rett å slett telle opp mynter feil. 100,- 200,- o.s.v i diff, syns jeg er mye. Noen kroner er OK!!! Det retter seg ofte til neste dag, for noen ganger teller man rett å slett opp feil ved oppgjørets time også.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå