Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har ikke lyst til å bruke Windows sin firewall, og har den siste tiden testet Outpost. Det virker som den funker greit - er det andre som har erfaringer med denne? Vurderer å kjøpe, men dumt å bruke penger på denne om det finnes andre, bedre alternativer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har kjørt forskjellige brannmur-applikasjoner - begynte med ZoneAlarm, kjøpte så en PRO-versjon (noe flere innstillinger, skulle være mere stabil). Deretter forsøkte jeg en stund med Norton Internet Security, men der ble lisenskostnadene alt for store for vårt nettverk. Dessuten syntes jeg både ZoneAlarm og Norton Internet Security var en smule "masete" - de spurte om bekreftelse på alt mellom himmel og jord.

Nå har jeg satt Windows-brannmuren på saken, og så langt har det fungert godt. Har kjørt med denne siden XP servicepack 2 kom.

Skrevet

Brukte ZoneAlarm et par år her også, men den har blitt bloatware. Switcha til Kerio (www.kerio.com) for 2 år siden, meget fornøyd. Og den er gratis (versjon 4.2.2.)

Gjest StoreSky
Skrevet

TNode: hva betyr bloatware..? Har nemlig akkurat installert ZoneAlarm.

(som funker helt fint hos meg)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar:-) Vi fant ut at vi skulle prøve litt fler firewaller før vi evt kjøpte, så nå har vi akkurat installert Sunbelt Kerio:-) Den virker fint foreløpig - og jeg liker veldig godt adblock-funksjonen der. Mulig Outpost er like bra, men den var litt kronglete å bruke synes jeg. Fikk opp mange rare spørsmål som ikke alltids var like lett å svare riktig på for meg...

Skrevet

Det viktigste du skal tenke på når du velger brannmur, er først og fremst at det er en ren brannmur og ikke en hel masse annet fjas i tillegg. Brannmurens oppgave er som kjent å overvåke og regulere trafikken inn og ut av portene på maskinen din når den er tilknyttet et nettverk. Windowsbrannmuren er vel og bra den, men problemet er jo at kun tar for seg innkommende trafikk.

Det finnes gode gratisalternativer. ZoneAlarm er allerede nevnt. Pass i hvert fall på at du velger en brannmurløsning som i det minste oppdateres i ny og ne. Sånn sett er Zone Labs forholdsvis flinke. Jeg går ut i fra at det også finnes en brannmur i routeren din.

En brannmur som er "masete" og ber om bekreftelser er ikke nødvendigvis dårlig. Snarere tvert i mot. Alle brannmurer har et sett med regler å forholde seg til. Disse reglene er det du som bruker som må definere, og dersom brannmuren møter en problemstilling det ikke er angitt regler for, så SKAL den spørre. Dette belyser i grunnen bare det faktum at den viktigste faktoren for datasikkerhet er plassert ca 70 cm unna PCens mest iøynefallende ut-enhet.

Problemet med enkelte brannmurer, slik som Norton Internet Security, er at den går langt utover oppgaven som brannmur. Slike integrerte "sikkerhetsløsninger" er sjelden særlig gode. De er ressurskrevende og kun bare halvgode på hvert av områdene de er ment for å dekke.

Gjest Gjest
Skrevet

ja, jeg antar vi har brannmur i routeren.

Kanskje ZoneAlarm også kan være verdt å sjekke ut? Windows-firewallen var vi ikke helt fornøyd med, samboern mener den gjør maskinen tregere, i hvert fall ved oppstart, og som du sier sjekker den bare innkommende trafikk.

Jeg synes Kerio virker bra, nå ser jeg at Adblock-funksjonen er noe jeg evt må betale for om jeg ønsker å beholde den. Outpost er nok sikkert også bra, men betal-versjonen er litt dyr...

Gjest Gjest_TNode_*
Skrevet
TNode: hva betyr bloatware..? Har nemlig akkurat installert ZoneAlarm.

(som funker helt fint hos meg)

"Det viktigste du skal tenke på når du velger brannmur, er først og fremst at det er en ren brannmur og ikke en hel masse annet fjas i tillegg."

Eksempel på bloatware.

Skrevet

Jeg har brukt ZoneAlarm i flere år og er ganske fornøyd. Stort sett så har jeg brannmuren aktiv kun på min bærbare Windowsmaskin. Grunnen til det er at denne drasser jeg rundt på en god del og tilknytter meg ulike trådløse nettverk. PCer som står hjemme lar jeg stort sett brannmuren i NAT-routeren min ta seg av. Akkurat dette avhenger også litt av hvilket operativsystem jeg bruker på dem - og ikke minst hva jeg bruker maskinenene til. Å la en Windowsmaskin stå uten litt ekstra beskyttelse er jeg imidlertid litt skeptisk til, for å si det slik.

Stort sett alle software-brannmurer vil gjøre maskinen din tregere i større eller mindre grad. Grunnen til det er jo at de ligger og kjører i bakgrunnen og dermed opptar systemressurser. Det finnes selvsagt brannmurer som bruker svært lite ressurser, slik som GhostWall, men denne kreves det en del kunnskap for å bruke.

Du finner AdBlock-funksjoner i de fleste nye, gode nettlesere (les: Opera eller Firefox). I Opera kan dette være LITT tungvindt, men i Firefox har du en plugin som fungerer helt utmerket. Du kan også sperre ute enkelte ip-adresser og servernavn ved å redigere en fil i Windows som heter HOSTS. Dette bør du nok skaffe deg litt kunnskap om før du fortsetter å rote videre med, men det er veldig effektivt.

Noe annet som kan være effektivt er et program som heter SpyWareBlaster. Denne sperrer for blant annet for enkelte skadelige ActiveX-kontollere og informasjonskapsler.

Dersom du ønsker mer informasjon om dette, så bare si i fra. Hjelper gjerne til :)

Skrevet
"Det viktigste du skal tenke på når du velger brannmur, er først og fremst at det er en ren brannmur og ikke en hel masse annet fjas i tillegg."

Eksempel på bloatware.

Joda, enkelte brannmurer er bloatware, men gratisversjonen til ZoneAlarm er bra. Gratisversjonen er nemlig bare en brannmur og ingenting annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...