Gjest dum student? Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 I forrige semester greide jeg å stryke på en eksamen, og jeg meldte meg derfor opp til eksamen på nytt i dette emnet. Men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å lese til denne eksamenen (les: ikke orket, giddet, prioritert mer interessant pensum osv.), jeg har hatt mer enn nok med pensum for dette semesteret. Nå skulle jeg altså ha tatt denne eksamenen om igjen i dag, men jeg tenkte som så att det ikke var noe vits, jeg har garantert strøket, jeg har jo ikke åpnet boka engang.. Så jeg valgte å bli hjemme. Men nå tenker jeg at det kanskje var dumt... Burde jeg ha kommet, skrevet noe tull, og dratt igjen slik at jeg ihvertfall får "stryk" og ikke "ikke tilstede" eller noe.. Nå er det ikke så farlig om jeg stryker på en eksamen, jeg går ett årskurs, og har vel egentlig bare tatt dette mer som ett år der jeg finner ut hva jeg skal gjøre videre og bli kjent med hvordan det er å gå på universitet osv. Men det jeg nå bekymrer meg over, er Lånekassa.. Go figure Jeg bor hjemme, og har derfor bare lån, ikke stipend. Det meste av lånet står forøvrig på høyrentekonto i banken. Men til høsten skal jeg flytte ut, og vil da være avhengig av lån og stipend. Spørsmålet er da om det at jeg ikke dukket opp på eksamen i dag vil få noen form for konsekvenser videre? Regnes dette som forsinket utdanning? Oi, dette ble langt.. Vil bare høre fra noen som har peiling på dette om hvilke konsekvenser det eventuelt kan få. JA, jeg er klar over at jeg må ta ansvar for mine handlinger, bla bla bla, jeg vil bare være forberedt på hva jeg må ta ansvar for Og, JA, jeg er kanskje litt slapp.. men jeg skal skjerpe meg til neste år.. lover
Gjest Gjesta Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 Det ville lønt seg for deg å møte opp og støket, for da ville du hatt muligheten til å ta den opp igjen om et halvt år. Nå må du vente et år. For lånekassa sin del så kan du "kaste bort" noen år med studie uten åfullføre eksamen, er ikke sikker på hvor mange. Etter mange nok ganger sp vil du hverken få lån eller stipend. Dette for at folk ikke skal utnytte systemet og / eller bli "evige studenter". Hvis du hadde klart eksamen/ e ville noe av lånet blitt gjort om til stipend, i ditt tillfelle vil bare alt forsette å være lån.
razmatazz Skrevet 24. mai 2006 #3 Skrevet 24. mai 2006 Får du ikke ny mulighet på konte-eksamen på slutten av sommeren? (unnskyld hvis dette er et dumt spm, studerer utenlands og her har vi hvertfall re-sit i august for de som stryker/ikke møter opp)
Gjest Gjesta Skrevet 24. mai 2006 #4 Skrevet 24. mai 2006 (endret) Jeg gidder ikke "kjefte" på deg selv om du kanskje hadde trengt det.. Deter ikke en særlig økonomisk løsning og bo hjemme og studere med lån, for så å ikke "ha tid" til å lese. Razmatass: ts må vente et år, hadde hun strøket kunne hun tatt den opp om 6mnd. Endret 24. mai 2006 av Binna
Arwen Skrevet 24. mai 2006 #5 Skrevet 24. mai 2006 Det ville lønt seg for deg å møte opp og støket, for da ville du hatt muligheten til å ta den opp igjen om et halvt år. Nå må du vente et år. ← Dette kommer helt an på hvilken skole man går på. Hos oss (BI) spilte det ingen rolle om man møtte opp eller ikke hvis man strøk når man møtte opp. Man fikk gå opp igjen ved neste periode uansett.
Gjest Gjesta Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 (endret) Dette kommer helt an på hvilken skole man går på. Hos oss (BI) spilte det ingen rolle om man møtte opp eller ikke hvis man strøk når man møtte opp. Man fikk gå opp igjen ved neste periode uansett. ← Hvis jeg ikke tar helt feil så er BI privat skole? Det jeg snakker om er statlig, høyskole/ universitet. Endret 24. mai 2006 av Binna
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2006 #7 Skrevet 24. mai 2006 Razmatass: ts må vente et år, hadde hun strøket kunne hun tatt den opp om 6mnd. ← Dette har jeg aldri vært borti. Jeg har studert både på universitet og høyskole, og har aldri hørt at en må vente et helt år før en får ny sjanse hvis en ikke møter på eksamen. Her jeg studerer nå så får en ikke gå opp til konte-eksamen i august hvis en ikke møter på vår-eksamen, men som sagt, en kan melde seg opp til høsteksamen igjen. Så disse reglene du snakker om gjelder ikke alle statlige utdanningsinstitusjoner. Trådstarter: ja, hvis du har fått full støtte fra Lånekassen et studieår og har tatt mindre enn 60 stp. er du forsinket i studiene. Om du hadde mottatt stipend hadde du ikke fått omgjøring av lån til stipend for de stp. du mangler. Å ligge litt på etterskudd er ikke noe voldsomt problem ovenfor Lånekassen. Så lenge en ikke er mer enn 60 stp. på etterskudd får en fortsatt støtte fra dem. Så til høsten får velge hva du vil gjøre, ta ekstra stp. (det trenger ikke være det faget du har strøket i, men tilsvarende mengde ekstra stp. i tillegg til normert plan - 30 stp.) slik at du kommer ajour i forhold til Lånekassen, eller bare la det være og håper at du ikke stryker på flere eksamener. Men altså - ingen umiddelbare krise. De tillater at du er 60 stp. forsinket før de skaper problemer for deg.
Gjest Gjesta Skrevet 24. mai 2006 #8 Skrevet 24. mai 2006 Dette har jeg aldri vært borti. Jeg har studert både på universitet og høyskole, og har aldri hørt at en må vente et helt år før en får ny sjanse hvis en ikke møter på eksamen. Her jeg studerer nå så får en ikke gå opp til konte-eksamen i august hvis en ikke møter på vår-eksamen, men som sagt, en kan melde seg opp til høsteksamen igjen. Så disse reglene du snakker om gjelder ikke alle statlige utdanningsinstitusjoner. Da har jeg nok husket feil, da ligger forskjellen på ca 3 mnd, som du sier. Jeg vet hvertfall at man må vente ca dobbelt så lenge med å ta opp eksamen hvis man ikke møter opp, som de som møter opp og stryker.
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2006 #9 Skrevet 24. mai 2006 Da har jeg nok husket feil, da ligger forskjellen på ca 3 mnd, som du sier. Jeg vet hvertfall at man må vente ca dobbelt så lenge med å ta opp eksamen hvis man ikke møter opp, som de som møter opp og stryker. ← Da er vi enig
Jane How Skrevet 24. mai 2006 #10 Skrevet 24. mai 2006 Det er jo ikke sikkert man kommer inn på faget neste år vel? Om det er obligatorisk undervisning må man følge den osv. Det er nok ikke noe stress for å ha misset en eksamen hvert semester i ett år, bare det ikke fortsetter sånn. Det eneste som kan bli stress, med skolen, er at man bare har 3 sjanser til å ta en eksamen, så nå som du har strøket 2 ganger, MÅ du stå neste gang ellers har du brukt opp sjansene i dét faget. Litt synd om faget er en obligatorisk del av en bachelorgrad du evnt vil ta senere.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #11 Skrevet 24. mai 2006 Du kan råke opp i trøbbel med lånekassen og deres berømte "forsinkelser" ja.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #12 Skrevet 24. mai 2006 Ring legen på mandag og si at du gruet deg så veldig at du kastet opp, hadde kraftig diare el noe og få sykmelding. Man har 14 dgr på seg fra eksamendag til å levere sykmelding.
Murf Skrevet 24. mai 2006 #13 Skrevet 24. mai 2006 Ring legen på mandag og si at du gruet deg så veldig at du kastet opp, hadde kraftig diare el noe og få sykmelding. Man har 14 dgr på seg fra eksamendag til å levere sykmelding. ← Ifølge mitt legekontor kan de ikke tilbakedatere sykemeldinger, men hvis du har tatt kontakt samme dag med legekontoret og det ikke er ledig time, så kan de datere sykemeldingen fra den dagen du tok kontakt. Så jeg tviler på at du får det til.
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2006 #14 Skrevet 24. mai 2006 Ring legen på mandag og si at du gruet deg så veldig at du kastet opp, hadde kraftig diare el noe og få sykmelding. Man har 14 dgr på seg fra eksamendag til å levere sykmelding. ← Hvor har du dette fra? Her jeg studerer må sykemelding leveres første virkedag etter eksamen.
Tristessa Skrevet 24. mai 2006 #15 Skrevet 24. mai 2006 Dette er veldig forskjellig fra lærested til lærested og ikke minst studium. Hos oss får alle som stryker eller ikke møter konte automatisk på konteeksamen som holdes rett før høstsemesteret begynner. Er man syk, trenger man ikke å levere sykemelding, man bare lar være å møte, så får man konte. Det er et lite plaster på såret siden vi har syke regler på å ta hele fag om igjen for å forbedre karakter.
honey21 Skrevet 24. mai 2006 #16 Skrevet 24. mai 2006 På universitetet er det nesten 100% sikkert at du må vente til neste semester for å ta eksamen. Et par fag, som feks exphil, tilbyr ny eksamen hvis man stryker. Men som sagt gjelder dette bare ytterst få fag. Du kan jo prøve igjen neste semester! Jeg tok et fag i høst og fikk en E. Det er kjempedårlig så jeg ville ta eksamen på nytt nå i mai, men jeg har funnet ut at jeg ikke kommer til å klare å lese nok til den. Derfor trekker jeg eksamensmeldingen og tar den neste semester istedet.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #17 Skrevet 24. mai 2006 jeg som har 60 stp forsinkelse da, fordi jeg var dust og tok et helt år med full støtte, har tatt fag som jeg har bestått, for å forbedre karakterer.. noen tips til hva jeg skla gjøre?
brumma* Skrevet 24. mai 2006 #18 Skrevet 24. mai 2006 jeg som har 60 stp forsinkelse da, fordi jeg var dust og tok et helt år med full støtte, har tatt fag som jeg har bestått, for å forbedre karakterer.. noen tips til hva jeg skla gjøre? ← Det er ikke stort annet å gjøre enn å ta et semester uten støtte fra lånekassen dessverre... (altså, du trenger strengt tatt bare ta ett fag, så du kommer under minus 60 studiepoeng).
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2006 #19 Skrevet 24. mai 2006 Så lenge en "bare" er 60 stp. på etterskudd har en fortsatt rett på støtte fra Lånekassen (men er en 60,1 på etterskudd kuttes støtten) Har du mulighet til å klare deg uten støtte til høsten hadde jeg gått for den løsningen. Så lenge du fortsatt er student og tilfredsstiller kravene til støtte (altså ligger 60 stp. eller mindre på etterskudd) fryses lånet ditt i den perioden og det løper ingen renter på lånet. Da kan du i løpet av neste semester prøve å hente deg inn igjen så godt som mulig. Et annet alternativ er å motta støtte, men da må du stå på minimum 30 stp. for hvert av de neste semestrene. Går du over grensen begynner rentene å løpe fra semesterslutt og du får ikke støtte igjen før du har hentet deg inn igjen. (altså til du ligger 60 eller mindre på etterskudd - du trenger ikke ta igjen alt før du får støtte igjen) Du kan jo alltids ta litt ekstra fag hvert semester og på den måten hente deg inn igjen, men det kan være et svært ubehagelig press å ha hengende over seg.
brumma* Skrevet 24. mai 2006 #20 Skrevet 24. mai 2006 Så lenge en "bare" er 60 stp. på etterskudd har en fortsatt rett på støtte fra Lånekassen (men er en 60,1 på etterskudd kuttes støtten) ← Sorry, jeg feilinformerte! Dette er selvfølgelig riktig. Jeg anbefaler uansett å ta et helt semester uten støtte hvis du har mulighet. Det kan fort bli slitsomt med 10 ekstra poeng hvert semester. Evt. bør du ta et enkelt fag (samme hva og hvor relevant det er) i tillegg til det du normalt skulle. Da slipper du å hele tiden ligge på grensen av hva de godtar.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå