Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 HeI igjen! Trenger litt hjelp av noen som kan dette bedre enn meg... Fikk bryllups attesten idag, men jeg forstår så lite av den. Under der allle underskriftene skal stå står d: "Ein stadfesta kopi skal returnarast prøvestyresmakta innen 3 dager. [...] Stadfesta kopi skal givast brudeparet og utgjer mellombels vigselsattest. Prøvestyresmakta skriv ut endeleg vigseslsattest. Vigslar skal behalde orginalen som utgjer vigselboka." Hva betyr dette? Skal jeg ta med denne attesten og få utstedt mariage licence? Skal jeg gi marriage licencen til vigsleren? Men prøvingspapirene da? Skal jeg bare få de til å signere etter vielsen? For the record så skal vi gifte oss i las vegas og skal inne marriage licence office for å få marriage licencen utstedt. Hvordan gjorde dere d? Trenger ikke å ha gjort dte i usa, men hva måtte dere gjøre for å bli lovlig gift i norge og utlandet?
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 Har ikkeno svar, men henger meg på denne fordi min venninne må finne ut det samme
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #3 Skrevet 24. mai 2006 Hvor skal din venninde gifte seg? Bare litt nyskjerrig
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #4 Skrevet 24. mai 2006 Hei, vi giftet oss i Vegas i februar i år. Dere må betale marriage license kontoret noen ekstra dollar for å få en kopi av vigsel-papirene som dere sender inn til myndighetene i Norge for å registrere ekteskapet. Håper dette hjalp litt...
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #5 Skrevet 24. mai 2006 Litt... men hvorfor må de ta kopier? hvem er det som skal ha de kopiene? er det marriage licence kotoret eller er det vigselstedet?
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 Kan du forklare litt tydeligere og mer detaljert om hvordan du gjorde det?:)Har aldri gjort noe slikt før så jeg er helt blank:)
marsy Skrevet 24. mai 2006 #7 Skrevet 24. mai 2006 Vi skal gifte oss i England, men jeg antar at reglene ikke er så veldig annerledes. Vi har fått beskjed om at alt de trenger er pass. Men vi skal få tak i en ekteskapsattest på engelsk, som vi skal ta med til dem uansett, i tilfelle. Vi betaler vel ca 50 kr for å få en utskrift av vielsesattesten fra dem, som vi da leverer hos folkeregistret når vi kommer hjem. Håper du ble klokere? Er du i tvil, ring folkeregister, ambassade, UD, og aller helst direkte til kontoret som gjennomfører vielsen.
Gjest gjest1 Skrevet 24. mai 2006 #8 Skrevet 24. mai 2006 Hvor skal din venninde gifte seg? Bare litt nyskjerrig ← Sør-Afrika
marsy Skrevet 24. mai 2006 #9 Skrevet 24. mai 2006 Forresten: Et bryllup i utlandet for "utenlandsk rett" (eller hva det nå heter) vil alltid bli godkjent i Norge, så lenge det ikke strider i mot norsk lov. Det var beskjeden jeg fikk fra UD, så det viktigste er at myndighetene i det landet du reiser til får den dokumentasjonen de vil ha, og at du får med deg en vielsesattest fra dem igjen
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #10 Skrevet 24. mai 2006 Tusek takk for tipset marcy, jeg hadde rett og slett ikke tenkt på at jeg måtte ha vigselsattesten på engelsk :grine2: Ringte nettopp til folkregisteret og de ville skrive ut en på neghelsk til oss... må vi ta rett kopi av attesten? hvem skal ha orginalen? Er det kapellet vi gifter oss i som skal gi underksifter på at vi er viss på den engelske bryllups ttesten? må dette gis på orginalen? meg
marsy Skrevet 24. mai 2006 #11 Skrevet 24. mai 2006 du, det vet jeg ikke hør på det stedet dere gifter dere hva de vil ha
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #12 Skrevet 24. mai 2006 Vi er bedt om å fylle ut et skjema for å få utstedt marriage licence, vi må oppgi "social securety number" Hva blir det for meg? hvor kan jeg finne dette? reiseforskings nr? :grine2:
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #13 Skrevet 24. mai 2006 Social security number er personummer i USA XXX-XX-XXXX så det stemmer ikke helt med norske personnummer. Får skrive det norsk!
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #14 Skrevet 24. mai 2006 Hei gjest! du oppgav at SSN var peron nr. men de X du brukte for å illustrere med var bare 9... det norske peron nr er 11 sifre? Skal jeg alikelv skrive hele mitt norske person nr da? fødsels og person nr...
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #15 Skrevet 24. mai 2006 Jeg regner med at du vil skrive norske personnr og oppgi at det er norsk - du er ikke amerikansk statsborger eller green card holder derfor har du ikke am. personnr. Du kan ikke være første foreigner som gifter deg i den byen?
*Emma* Skrevet 24. mai 2006 #16 Skrevet 24. mai 2006 Social securitynummer er vel ikke akkurat det samme som person nummer. Jeg har bodd ett år i USA og når jeg jobbet da måtte jeg ha social securitynumber. Og det fikk jeg. Men får vel ikke person nummer bare sånn for å jobbe der et år?! Eller.. Vi skal og gifte oss i USA. Eneste jeg har sjekket er at ekteskapet er gyldig i Norge sålenge vi leverer kopi av "Marriage License" til Folkeregisteret når vi kommer hjem igjen. Vi har fått beskjed om at vi må gå på et Court House å betale ca 100$ for en "Florida Marriage License".
Pasha Skrevet 24. mai 2006 #17 Skrevet 24. mai 2006 Skal gifte meg i usa til høsten og slik må jeg gjøre det. Ordne ekteskapspapirer her i norge. ordne en money order, gå til et kontor med denne sammen med gyldig id for å få marriage lincence... ta med ekteskapspapirene og marriage licenen til kirka og de ordner resten. De sender vigsel attesten til norge.. nå er jo dette i sjømannskirken da
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #18 Skrevet 24. mai 2006 Jeg blir så usikker på hva SSN er , fordi rettledningen til skjemaet gir ingen forklaring på hva dette er. Det kan ikke være nummeret på folkehelsetrygdekortet da? enten d eller så er det person nummeret.. Vi betaler 55 dollar for å få utstedt licence i las vegas.
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #19 Skrevet 24. mai 2006 IdaH: Hvis det er en norsk sjømanskirke så er det ikke en utelandsk rett. Det er det imidlertid i las vegas. Men jeg har forstått at det er ganske likt med din forklaring:)
Gjest gjesta Skrevet 24. mai 2006 #20 Skrevet 24. mai 2006 Emma: Du jo social securety number etter du jobbet der, men har mannen din d? han må vel også fylle inn sitt eget skjema med social securety number? Det kommer vel ann på hvordan det gjør ting i florida ..da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå