melina Skrevet 24. mai 2006 #1 Skrevet 24. mai 2006 Fikk en jente for snart 5 måneder siden og har til nå ikke brukt noe prevensjon, har stolt på ammingen Men begynner å tenke at tiden kanskje er inne for å begynne å tenke på prevensjon igjen i og med at jeg ikke vil ha barn igjen med en gang HAr gått på p-piller i 12 år og brukte relativt lang tid på å bli gravid etter pilleslutt(syklusene var litt ustabile i begynnelsen..), så det frister ikke særlig å starte på det igjen. Og så har du jo vanlig spiral, den er jo uten hormoner, men til gjengjeld kan du få ganske så kraftige og vonde menstruasjoner av den. Jeg er så usikker på hva jeg skal velge, så da lurer jeg egentlig bare på hva dere brukte og hvor førnøyde dere var?
Gjest Lovegeckos Skrevet 24. mai 2006 #2 Skrevet 24. mai 2006 Jeg har bruker spiral og er superfornøyd. Ikke merker jeg noe mer blødninger eller smerter ved mens. Den er billig og sikker, og man slipper å tenker på prevensjon i det hele tatt (så lenge man holder seg til en partner da) Jeg kan anbefale kobber spiral, mine erfaringer er gode.
Belit Skrevet 25. mai 2006 #3 Skrevet 25. mai 2006 Anbefaler hormonspiral på det varmeste. Ingen bivirkninger, ingen problemer, og det påvirket overhodet ikke min naturlige syklus. Hormonene går ikke inn i blodbanen men utløses lokalt i skjeden, så det har ikke bivirkninger sånn som p-piller. Eneste ulempen er at den er dyr i innkjøp - men på den annen side så virker den i minst 5 år uten at du behøver å tenke på den.
Gjest marthepia Skrevet 25. mai 2006 #4 Skrevet 25. mai 2006 Ei jeg kjenner brukte amminga som prevensjon. Gutten deres ble 1 år i april, hun har termin i oktober Måtte bare si det, men så over til det du spurte om... Jeg brukte p-piller som man kan bruke mens man ammer. Etter det ikke var mer melk igjen begynte jeg på "vanlig" p-piller. Husker ikke hva de het, Noe på C... Fungerte bra de Vi skal ikke ha mange års mellomrom mellom barna vår så jeg kunne ikke ha spiral.
Gjest gjest1 Skrevet 25. mai 2006 #5 Skrevet 25. mai 2006 Jeg hadde ikke stolt på amminga.(Ble selv gravid på denne måten etter ca 4 mnd) Synes du skal snakke med legen din om det jeg, det finnes jo andre ting enn p-piller. Mange ting som ikke gjør syklusene så ustabile som pillen.(men dette er jo også veldig individuelt.) Jeg snakket med legen min om prevensjon på 6 ukers kontrollen, der han rådet meg til hist og pist.
14062003 Skrevet 25. mai 2006 #6 Skrevet 25. mai 2006 Jeg har p-stav i armen. Varer 5 år. Koster 1300,- Samme spm hormonspiral.
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #7 Skrevet 25. mai 2006 Mitt råd til deg, er å først tenke igjennom hva ditt prevansjonsbehov er: Hvor viktig er det at det er sikkert? Hvor ofte har du sex?Hvor lenge skal du bruke det? Skal det kun beskytte mot graviditet, eller mot SOS også? Hva er akseptable bivirkninger? Det spiller ingen rolle hva andre her på KG har av erfaringer. Selv om en er fornøyd med kobberspiral, betyr ikke at du vil være det. Men jeg forstår innlegget ditt som at du ønsker tips om alternativer til p-piller og spiral, da du ikke ønsker å risikere å måtte bruke masse tid på å normalisere syklusen din igjen etter hormonpreparatene. Siden du brukte tid på å bli gravid etter at du slutten med pillen forrige gang, er sjansen tilstede for at du vil måtte bruke enda mer tid på å bli gravid neste gang, for da er du i tillegg eldre.... Har du vurdert å hoppe av i svingen, eller sikre perioder basert på kalender og sekret og temperaturmåling? Dette kan ha akseptabel sikkerhet for mange par, hvor det ikke er "krise" om de blir gravide.... Ellers er det jo pessar og kondom da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå