Gå til innhold

storstreik rammer universitetet


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/05/23/467028.html

ser at det er fare for storstreik og at det kan ramme eksamensavviklingen på universitetet i oslo.

jeg skal ha eksamen imorgen ved uio og hva i all verden gjør jeg da??? dersom eksamen blir avblåst pga noen som ønsker å streike og ødlegge for andre.. jeg er avhengig av eksamensresultatet for å komme meg inn videre på neste semester (høst 06) og utsetter de eksmen da ligger jeg tynt an... hvor lenge kan de utsette den???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle ha en eksamen før sommeren sist gang det var streik ved universitetet. Kan det ha vært våren 98 eller 99, kanskje? :klø: Her ble eksamen utsatt til etter sommeren/høsten til et tidspunkt som passet alle som skulle ta eksamen. Det var en muntlig eksamen - det er mulig de bare utsetter det et helt semester når det er skriftlig eksamen det gjelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest baby-E

På høyskolen vil alle skriftlige eksamner bli gjennomført som vanlig hvertfall..

Kanskje det står noe på hjemmesiden til uio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kan en skriftlig eksamen bli berørt, forresten? Pga. at faglærer ikke kan gå runden? Eller pga. at de ikke mottar eksamensoppgavene? :klø:

Endret av Veronal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta
Hvorfor blir en skriftlig eksamen berørt, forresten? Pga. at faglærer ikke kan gå runden? Eller pga. at de ikke mottar eksamensoppgavene? :klø:

Muligens er det slik at også folk i administrasjonen blir tatt ut i streik, i hvertfall hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dersom eksamen blir avblåst pga noen som ønsker å streike og ødlegge for andre..

Unnskyld at jeg sier det, men...HALLO!!??!!

Du sitter ikke der og tror at folk streiker for at det er gøy? Du sitter her og tror at noen streiker for å (med vilje) ødelegge for andre?

Streik er nå en gang det eneste våpenet arbeidstakere har mot arbeidsgivere og det er ikke lærere, førskolelærere, sykepleiere m.m som bestemmer NÅR det skal forhandles om lønn.

:sur::overrasket::sur:

Endret av Cherie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Er det ikke slik at førskolelærere egentlig vil streike, og så bli andre bare dratt med? For meg er ikke en streik så ille, men det kan være veldig ødeleggende for de som går 3.klasse på vgs. Man kan bli nødt til å gå opp igjen fag osv.

Blir streikebrytere straffet, eller hvordan er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da det ble truet med streik på NTNU fikk vi beskjed om at eksamen kom til å gå som planlagt, men at faglærer ikke gikk spørsmålsrunden. Dette var ikke nå, men for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i Storbritannia er i akkurat denne situasjonen for øyeblikket! Alle universitetene i hele landet er berørt. Konsekvensene så langt har vært at vi har hatt våre eksamener til tross for streik, men de kommer ikke til å bli rettet før streiken er over. Dette berører spesielt avgangsstudentene som er avhengige av karakterene / graden på papiret for å søke jobb (Ser ikke ut til at de finner en løsning med det første, og streiken har allerede pågått i flere måneder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at førskolelærere egentlig vil streike, og så bli andre bare dratt med? For meg er ikke en streik så ille, men det kan være veldig ødeleggende for de som går 3.klasse på vgs. Man kan bli nødt til å gå opp igjen fag osv.

Blir streikebrytere straffet, eller hvordan er det?

Nei det er ikke slik at førskolelærerne drar resten med i en evt streik. Lærerene har minst like mye å streike for. Resten av gruppene kan jeg ikke snakke for.

Men igjen vil jeg si at det er ingen som VIL streike, men mange er villige til å streike for det de tror på/står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det ikke slik at førskolelærere egentlig vil streike, og så bli andre bare dratt med? For meg er ikke en streik så ille, men det kan være veldig ødeleggende for de som går 3.klasse på vgs. Man kan bli nødt til å gå opp igjen fag osv.

Blir streikebrytere straffet, eller hvordan er det?

for dem som går siste året på vgs er det vel ikke det største problemet, mangler du eksmen i noen fag pga stgreik, så bare fritas du for kravet om eksamen i dette faget, og kommer likevel inne på høyere utdannelse. Eneste er dersom du ville fått en så mye bedre karakterpå ekamen at det ville dradd opp snittet ditt nok til at du kom inn (men EN karakter betyr lite på snittet da)

Jeg mistet selv alle mine skriftlige eksamener untatt en pga streik da jeg gikk site året på vgs, og jeg fikk ikke vintemålet før langt utpå sommeren heller. (fordi lærerene ikke hadde satt standpunkt fordi de streika) På vitnemålet står det der eksmenskarakteren skulle stått at jeg er fritatt jmf en stpringsprop, som er nettopp fritak pga den streiken. Null problem, jeg kom glatt inn på HNN uten eksamenskarakterer i noen fag på avgangspret bortsett fra matte, fordi denne var avhold før streiken. Det var mange som selvsagt ikke hadde noen eksamener, og null problem for dem heller.

For dem som studererer på høyere studier og er avhengige av ekamen for å komme inn på neste år, så finnes jo ingen standpunkt, og da blir det langt vanskeligere, men somregel lages det ordninger så godt som mulig for dem som blir berørt på den måten, slik at man ikke skal miste et semester. Det er tross alt steik på vårparten, rett i eksamenstiden nesten hvert år, og en gang iblandt rammer det altså unviersiteter og høyskoler. Det har skjedd før, og det vil skje igjen. Og det pleier somregel å ornde seg. Det viktige er å følge medpå informasjon fra studiestedet, om eksamen vil bli avholdt eller ei, om den evt utsettes, til når.

Men svært få mister et semester pga streik, til tross for at det har vært streik i universitetssektoren før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest -eline-
Vi i Storbritannia er i akkurat denne situasjonen for øyeblikket! Alle universitetene i hele landet er berørt. Konsekvensene så langt har vært at vi har hatt våre eksamener til tross for streik, men de kommer ikke til å bli rettet før streiken er over. Dette berører spesielt avgangsstudentene som er avhengige av karakterene / graden på papiret for å søke jobb (Ser ikke ut til at de finner en løsning med det første, og streiken har allerede pågått i flere måneder).

Ser dårlig ut ja... Dere har dere vært heldige, det er jo mange universiteter som har avblåst alle eksamner. På mitt universitet så har alle oppgaver blitt rettet som normalt (vi har ikke eksamner, kun praktiske oppgaver), men vi får selvsagt ikke karakteren utdelt.

Vi får visst graduation sermoni som planlagt, men denne blir bare for å "feire at vi er ferdig", ingen papirer eller noe. Lurer veldig på hvodan det skal gå siden jeg har søkt på master i Norge til høsten... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...