Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #1 Skrevet 23. mai 2006 Hei! Er i en litt vanskelig situasjon i forhold til en sommerjobb jeg søkte på rett etter jul. Var inn til intervju og jeg fikk en muntlig bekreftelse på at stillingen var min. Ett par uker etter fikk jeg også en mail der hun bekreftet at jeg hadde fått jobben. Jeg sendte tilbake og spurte om når jeg skulle begynne. Hun sa at jeg skulle få nærmere beskjed om dette. Da jeg ikke hørte noe mer på en stund sente jeg enda en mail å spurte om det samme. Siden jeg hadde oppsigelsestid i min nåværende jobb, ville jeg vite når jeg måtte si opp. Fikk samme svaret. Så jeg bestemte meg for å si opp min nåværende jobb fra juni. Siden jeg alltid har begynt i midten av juni i tidligere sommerjobber. Tidligere i dag ringte hun meg og fortalte at jeg likevel ikke kunne få noe jobb hos dem. Det hadde blitt noe rot, og navnet mitt hadde først dukket opp den siste tiden, som hun sa. Det hun imidlertid kunne tilby meg var jobb i tre uker på en annen plass i byen. Er sint og skuffet nå. Sitter her uten jobb i sommer og har takket nei til andre jobbintervju, da jeg trodde sommerjobben var i orden. Nå er det jo snart juni og sikkert vanskelig å få noe annet, så jeg må vel bare takke ja til det de tilbyr meg. Går ut fra at jeg ikke har noen rettigheter, siden jeg ikke har noen arbeidskontrakt å viste til? Er heller ikke fagorganisert... Går ut fra at det ikke er så mye jeg kan gjøre, men det var godt å få skrevet ut litt frustrasjon...
Gjest Gjesten Skrevet 23. mai 2006 #2 Skrevet 23. mai 2006 Snakk med jusbus, eller aetat. Du har mailar der det er bekrefta at du har fått jobb, og dermed bevis på at de har ein muntleg avtale, som er like juridisk bindande som skriftlege avtalar. Eg veit ikkje kor du står i denne saka, men eg ville snakka med nokon som kan slike ting ja.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #3 Skrevet 23. mai 2006 Jeg tror jeg ville hørt med LO i alle fall.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 I mailen står det bare "Jeg bekrefter med dette at du har fått jobb". Det står altså ikke noe om hvor eller når. Så det er sikkert litt for vagt til at jeg kommer noen vei med det...
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Tenkte jeg skulle legge til at arbeidsgiveren er kommunen...hvis dette er av betydning. Takk for svar!
Gjest Hilde K S Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 (endret) I mailen står det bare "Jeg bekrefter med dette at du har fått jobb". Det står altså ikke noe om hvor eller når. Så det er sikkert litt for vagt til at jeg kommer noen vei med det... ← Det er for vagt til at du kommer noen vei. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, prøv derfor å være nøyaktig i hva som var innholdet i jobben når du ringer LO. Det er mulig LO ikke stiller seg disponibel til å hjelpe deg siden du ikke er organsiert under dem. Endret 23. mai 2006 av Hilde K S
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #7 Skrevet 23. mai 2006 Det er for vagt til at du kommer noen vei. En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig, prøv derfor å være nøyaktig i hva som var innholdet i jobben når du ringer LO. Det er mulig LO ikke stiller seg disponibel til å hjelpe deg siden du ikke er organsiert under dem. ← Selvsagt hjelper LO til med spørsmål over telefon. Nå begynner de jo snart sin sommerpatrulje for å hjelpe ungdom som ikke er organisert. Jeg har ringt LO flere ganger når jeg har hatt spørsmål vedr overtid ol. De er veldig hjelpsomme med å svare på spørsmål vedr arbeidsmiljøloven, men de ønsker jo selvsagt at de som får hjelp også vurderer å bli medlem.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #8 Skrevet 23. mai 2006 Takk for svar alle sammen! Er veldig takknemlig Kanskje jeg skal prøve å ringe LO. Tror dere jeg kommer noen vei med det da? Det eneste jeg har å vise til er jo en muntlig avtale inngått med kun avdelingsleder og meg tilstede. Er dette nok?
Grooo Skrevet 23. mai 2006 #9 Skrevet 23. mai 2006 Jobben er gitt til noen andre, så den får du uansett ikke. Det eneste du ev. kan få er lønn for perioden fra du skulle startet å jobbe og ut oppsigelsestiden. Det vil vel i de fleste tilfeller være 14 dager eller en måned.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #10 Skrevet 23. mai 2006 Ok. Da er det vel egentlig like greit å la saken ligge, og heller takke ja til de 3 ukene jeg ble tilbudd som kompensasjon. Får jo mer igjen for det, både i kroner og erfaring Men takk for at dere har delt kunnskap og erfaringer med en uvitende (og naiv ) arbeidstaker
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2006 #11 Skrevet 24. mai 2006 Nei, vær så snill, ikke la saken ligge! Spesielt ikke når dette er en kommune. Ring LO sommerpatrulje, for slik som dette skal ikke en arbeidsgiver oppføre seg.
Ginen Skrevet 24. mai 2006 #12 Skrevet 24. mai 2006 Nei, vær så snill, ikke la saken ligge! Spesielt ikke når dette er en kommune. Ring LO sommerpatrulje, for slik som dette skal ikke en arbeidsgiver oppføre seg. ← Helt enig! Det er omtrent (satt på spissen) som om en voldtatt kvinne ikke gidder å anmelde det fordi hun vet det ikke nytter! Du må absolutt bringe det videre! Både for din egen del, og for andre som kanskje er i noenlunde samme situasjon som deg!!! Vi heier på deg!
Gjest Gjest Skrevet 25. mai 2006 #13 Skrevet 25. mai 2006 Jeg sier det samme! Syns absolutt ikke du burde gi deg, særlig med tanke på hvilke følger dette har fått for deg. Som nevnt er muntlige og skriftlige avtaler like bindende, og siden du har begge står du sterkt. Og den skriftlige mener ikke jeg er for vag for at du ikke skal kunne kreve jobben. Jeg mener heller det motsatte. Dette er i tillegg snakk om en kommune. Syns du skal ta en prat med dem igjen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå