Gjest Gjest_Laini_* Skrevet 23. mai 2006 #1 Skrevet 23. mai 2006 Uansett litt sent nå da men... Har opplyst om at det blir servering av vin / Øl / Mineralvann under middag og kaffe & avec. Jeg har ikke spesifisert at det ikke blir fri bar, vi har selskapet på et serverings sted så jeg mente at formuleringen min da var grei nok og at det lå litt i kortene at det ikke var fri bar. Men nå har jeg fått spørsmål da fra nærmeste familie om ikke vi burde opplyse det litt mere, slik at folk kan ta med seg penger og visa kort. Er det en selvfølge med fri bar???? Jeg har ikke tatt det som selfølge iallefall når jeg har vært i bryllup hvor det feires på et serverings sted.
Gjest Piper Skrevet 23. mai 2006 #2 Skrevet 23. mai 2006 Jeg syns det er lite gjennomtenkt, å ikke skrive at de må betale for drikken etter maten. Det er en del som aldri har vært i bryllup der man måtte betale for drikken selv, og de vil jo da ta det som en selvfølgelighet når dere ikke har skrevet noe om det. Utrolig synd for gjestene deres, om de ikke har penger med seg på dagen. Bare fordi dere mente de burde lese gjennom linjene. Hvorfor skal man egentlig måtte begynne å tolke en bryllupsinvitasjon også nå? Det er ingen som var inne i hodene deres, når dere skrev invitasjonen, og selv om dere har spesifisert noe av drikken kan en jo også tolke det som at dere valgte å gjøre det for å lage menyen litt mer spennende. Mange måter å tolke en invitasjon på, om man først må gjøre det. Derfor burde man få med at de må betale for drikken selv etter middagen, selv hvor gnitent det høres ut i invitasjonen.
Gjest Gjest_Laini_* Skrevet 23. mai 2006 #3 Skrevet 23. mai 2006 Jeg syns det er lite gjennomtenkt, å ikke skrive at de må betale for drikken etter maten. Det er en del som aldri har vært i bryllup der man måtte betale for drikken selv, og de vil jo da ta det som en selvfølgelighet når dere ikke har skrevet noe om det. Utrolig synd for gjestene deres, om de ikke har penger med seg på dagen. Bare fordi dere mente de burde lese gjennom linjene. Hvorfor skal man egentlig måtte begynne å tolke en bryllupsinvitasjon også nå? Det er ingen som var inne i hodene deres, når dere skrev invitasjonen, og selv om dere har spesifisert noe av drikken kan en jo også tolke det som at dere valgte å gjøre det for å lage menyen litt mer spennende. Mange måter å tolke en invitasjon på, om man først må gjøre det. Derfor burde man få med at de må betale for drikken selv etter middagen, selv hvor gnitent det høres ut i invitasjonen. ← Jeg har alldri fått en invitasjon der det er spesifisert angående alkohol, og da har jeg vært i bryllup både med og uten fri bar. Det var dessuten grenser for hvor mye opplysninger man får plass til på en invitasjon så jeg tok ikke det med. Jeg har dog en info side hvor det nok burde stått mer spesifikt skjønner jeg. Men er det ikke vanlig at folk har med seg "lommeboken" uansett? Har aldri vært ute for at noe går i selksap uten penger med? Jaja, for sent nå iallefall. Har lagt det inn på info siden nå så får jeg håpe folk får det med seg.
LilleLy Skrevet 23. mai 2006 #4 Skrevet 23. mai 2006 Jeg synes det kommer helt klart frem. Det er ikke alle som ønsker fri bar selv om man har vin til maten og kaffe avec. Ikke kun pga kostnaden heller. Synes det er utrolig rart at alkohol har så utrolig stor oppmerksomhet fra inviterte på den store dagen! Det er tross alt en fest for brudeparet. Men har forstått at dette er et veldig stort tema mange steder. Men du kjenner sikkert dine gjester best, og kanskje du snakker med en del av dem før bryllupet?
Susan Sto Helit Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Jeg hadde forventet å få opplyst at det ikke var fri bar dersom det ikke var det. Ikke for at jeg tar det for gitt at det skal være fri bar, men fordi jeg synes det er greit å vite om jeg bare trenger penger til taxi hjem, eller om jeg faktisk må ha med litt mer. Det er begrenset plass i selskapsvesken, og jeg liker ikke å bruke kort i baren på noe sted. (Har jeg penger har jeg også kontroll på hvor mye jeg har drukket.) Respekterer fullt at ikke alle har råd/mulighet til å ha fri bar til alle, men forventer som sagt å få vite hvis jeg må ha med meg noe ekstra. (Noen steder er det jo sånn at folk kan ta med sin egen drikke til festen. Det er jo kjekt å vite det også.)
Gjest Piper Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Jeg synes det kommer helt klart frem. Det er ikke alle som ønsker fri bar selv om man har vin til maten og kaffe avec. Ikke kun pga kostnaden heller. Synes det er utrolig rart at alkohol har så utrolig stor oppmerksomhet fra inviterte på den store dagen! Det er tross alt en fest for brudeparet. Men har forstått at dette er et veldig stort tema mange steder. Men du kjenner sikkert dine gjester best, og kanskje du snakker med en del av dem før bryllupet? ← Så man må være veldig opptatt av alkohol, for å vite om drikken etter maten er gratis eller ikke? Vel, jeg vil gjerne vite slike ting, men jeg drikker ikke alkohol i det hele tatt.
Gjest Gjesta Skrevet 23. mai 2006 #7 Skrevet 23. mai 2006 (endret) Jeg ser ikke på det som en selvfølge nei, men ville tatt det for gitt hvis det ikke sto i invitasjonen. Hadde dere skrevet noe som at det kun ble servert under maten så hadde det vært lettere å "tolke". Men det burde ha stått i klartekst, det er ikke så lett å lese mellom linjene.. Hadde jeg vært deg ville jeg gitt beskjed om det slik at det nådde alle gjestene, slik at de som ønsker å drikke utover kvelden tar med seg nok penger. Endret 23. mai 2006 av Binna
Angelheart Skrevet 23. mai 2006 #8 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har alldri fått en invitasjon der det er spesifisert angående alkohol, og da har jeg vært i bryllup både med og uten fri bar. Det var dessuten grenser for hvor mye opplysninger man får plass til på en invitasjon så jeg tok ikke det med. Jeg har heller aldri fått en invitasjon som sier noe om dette og har også vært i bryllup både med og uten fri bar. Selv tenkte jeg ikke tanken engang da vi sendte ut invitasjoner til vårt bryllup. Vi hadde ikke fri bar, men 2 bonger til hver etter middag og kaker. Fikk ingen tilbakemelding om at folk ikke hadde med seg penger, heller at de ble positivt overrasket over at de fikk bonger og ikke behøvde å betale alt selv.
Gjest Gjesta Skrevet 23. mai 2006 #9 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har heller aldri fått en invitasjon som sier noe om dette og har også vært i bryllup både med og uten fri bar. Selv tenkte jeg ikke tanken engang da vi sendte ut invitasjoner til vårt bryllup. Vi hadde ikke fri bar, men 2 bonger til hver etter middag og kaker. Fikk ingen tilbakemelding om at folk ikke hadde med seg penger, heller at de ble positivt overrasket over at de fikk bonger og ikke behøvde å betale alt selv. ← Det har litt å si både hva som er vanlig der en bor, og hva som har vært vanlig i de bryllupene man har vært da. Jeg har vært i flere bryllup og det har aldri stått noe i invitasjonen om baren. Baren har vært "fri" i alle bryllupene jeg har vært, så hadde det ikke vært for at jeg har lest at begge deler er vanlig så hadde det ikke falt meg inn.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #10 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har alldri fått en invitasjon der det er spesifisert angående alkohol, og da har jeg vært i bryllup både med og uten fri bar. Det var dessuten grenser for hvor mye opplysninger man får plass til på en invitasjon så jeg tok ikke det med. Jeg har dog en info side hvor det nok burde stått mer spesifikt skjønner jeg. Men er det ikke vanlig at folk har med seg "lommeboken" uansett? Har aldri vært ute for at noe går i selksap uten penger med? Jaja, for sent nå iallefall. Har lagt det inn på info siden nå så får jeg håpe folk får det med seg. ← Jeg har heller aldri fått en invitasjon hvor det har stått at det IKKE er fri bar. Har derimot fått noen invitasjoner som har fortalt at det er fri bar. Blir litt tåpelig om man skal eksplisitt skrive alt som skjer under bryllupet. "Vi opplyser om at det ikke er fri bar, det er borplassering med parene adskilt, det blir en røykepause under middagen, bruden går med en MS-kjole (som du sikker har sett før) og barn under 13 ikke er velkomne etter klokken 19. Husk å ta med deg lommebok eller visa-kort" Og inngangene finner du foran, bak og midt på....
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #11 Skrevet 23. mai 2006 Det er da (heldigvis) mest vanlig at gjestene blir tatt vare på og slipper å betale for seg, så jeg hadde ikke tatt med penger i et bryllup hvis det ikke to i invitasjonen at jeg mått betale for meg...
LilleLy Skrevet 23. mai 2006 #12 Skrevet 23. mai 2006 Bare en liten ting til:) Det kommer jo litt an på dem som gifter seg også. Jeg var i et bryllup hvor det var et par hvor den ene var avholds og den andre ikke-avholds. De kom til et kompromiss med vin til maten. Gjestene kjenner de jo, og gjestene forventet at det ble på lik linje som en annen fest hos vedkommende par. Så det har jo litt med vaner å gjøre også og hvor godt man kjenner paret. Jeg synes iallfall det er godt spesifisert når det står som det gjør hos avsender av innlegget For øvrig synes jeg Susanne har et godt svar
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #13 Skrevet 23. mai 2006 Det er da (heldigvis) mest vanlig at gjestene blir tatt vare på og slipper å betale for seg, så jeg hadde ikke tatt med penger i et bryllup hvis det ikke to i invitasjonen at jeg mått betale for meg... ← Hehe, det er så ironisk...men jeg ser aldri så selvgode og selvhevende svar noen andre steder som på bryllupsforumet. Kan jeg anta at DU ville hatt fri bar? Men til deg trådstarter: du bør tydeligvis fortelle dette til noen av gjestene, så snakker de sikkert seg imellom
Gjest Fruktkake Skrevet 23. mai 2006 #14 Skrevet 23. mai 2006 Vi er visst kjempeslemme mot gjestene. De får ikke alkohol i det hele tatt.
*Emma* Skrevet 23. mai 2006 #15 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har ikke vært i mange bryllup - men hvis det ikke sto spesifisert at man skulle betale selv ville jeg antatt at det var gratis....
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #16 Skrevet 23. mai 2006 Jeg ville også forventet at det stod dersom man må betale for drikkevarene selv.
Leo Skrevet 23. mai 2006 #17 Skrevet 23. mai 2006 Jeg er sikkert litt rar, men dersom ikke annet er spesifisert, så antar jeg at jeg slipper å betale for bevertningen når jeg er bedt bort. Jeg tar gjerne med meg både mat, drikkevarer og/eller penger, men da forventer jeg at det er opplyst om det på forhånd. Å ikke gjøre oppmerksom på at folk må ta med seg penger/kort blir litt det samme som å invitere til "kurvfest" og ikke opplyse gjestene på forhånd om at det er nettopp det det er... Jeg må også få presisere at jeg overhodet ikke er interessert i om det serveres alkohol eller ikke. Serveringen er alltid opp til vertskapet og jeg har ingen som helst rett til å mene noe om den!
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #18 Skrevet 23. mai 2006 Jeg er nesten aldri i bryllup, og jeg bor på landet. De få bryllupene jeg har vært i, har alltid hatt (fri) bar borti hjørnet i forsamlingslokalet. Ble derfor svært overrasket da jeg var i et bryllup på et ferieanlegg, der det viste seg at drikken etter maten måtte kjøpes. Ikke at det gjorde noe, greit nok å betale selv, men det var bare så overraskende og kom helt uforberedt. Og det var andre gjester som ikke hadde med seg penger, fordi de ikke visste om dette på forhånd. Selv om det var et ferieanlegg (m/restaurant) så var det ingen av oss som hadde tenkt på hvordan bar-opplegget kunne være. Dere vante bryllupsgjengere (fra mer sentrale strøk) hadde sikkert skjønt at det kunne være betal-selv, men for oss bønder var det altså noe nytt.
Gjest gjest1 Skrevet 23. mai 2006 #19 Skrevet 23. mai 2006 Jeg for min del hadde forventet at det ikke var fri bar hvis ikke innvitasjonen hadde opplyst om det.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #20 Skrevet 23. mai 2006 I mine kretser er det vanlig med fri bar, og jeg har aldri vært i bryllup hvor det ikke har vært det. Derfor ville jeg nok tatt det for gitt at det var fri bar denne gangen også, dersom ikke annet er opplyst. Greit å betale for min egen drikke, men jeg hadde aldri tenkt over det om jeg ikke ble informert. Hadde aldri hørt om å betale sin egen drikke før jeg ramlett inn her på kg.. Så summasumarum: veldig avhengig av hva som er vanlig blant deres kretser, om det er praksis på å betale egen drikke så synes jeg ikke det er manglende informasjon i innbydelsen. Dersom det er vanlig med fri bar, så ville jeg informert om at "det er mulighet til å kjøpe drikke etter maten" eller noe slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå