Gå til innhold

Hovne armer og ben

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Min grandonkel/liksombestefar har ligget på sykehus en stund nå. Han er mer "med" nå enn for noen uker siden, men er svært syk. Han ble operert for betennelse i implanterte hofter i forrige uke, og da vi var der i går har han fått enorme armer og ben. Han nekter å prøve å gå, og får mye intravenøst, både væske etc + antibiotika/penicillin. Han har visst nyresvikt også.

En sykepleier sa at det er hjertet (trolig hjertesvikt) som fører til disse væskeansamlingene, så min antakelse om at han tilføres masse væske men ikke forbruker den antas da å ikke stemme... Tidligere sa de at hjertefunksjonen var bra...

Jeg må si jeg skjønner lite av dette - noen som skjønner mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er jo ikke lege, men hvis hjertet ikke lenger gjør jobben sin, så svikter jo den generelle sirkulasjonen i kroppen. Hvis da heller ikke nyrene fungerer, så hoper det seg opp væske siden det da ikke utskilles urin som normalt.

Gjest gjest1
Skrevet
Jeg er jo ikke lege, men hvis hjertet ikke lenger gjør jobben sin, så svikter jo den generelle sirkulasjonen i kroppen. Hvis da heller ikke nyrene fungerer, så hoper det seg opp væske siden det da ikke utskilles urin som normalt.

Ok, takk :)

Er så rart med han. vi ble ringt etter noen dager etter innleggelsen, da lå han tynt an. Så kom han seg, de utfører inngrep osv, men organer svikter jo... Dog er han helt klar i hodet nå, kommuniserer etc, noe han ikke gjorde den første uken på sykehuset... Så vi tror vel ikke dette går i det lange løp, men er en merkelig venteperiode nå

Gjest Gjest
Skrevet

Det er ganske vanlig å få væskeansamlinger i kroppen (ødemer) ved hjertesvikt. Det har jeg sett hos gamle/syke mennesker. Jeg vil tro ansamlingene kommer fordi sirkulasjonen er dårlig; da trekker mer væske fra blod og lymfe (?) ut i vevet så man hovner opp, fordi det ikke blir pumpet effektivt nok gjennom årene.

Jeg tror det skal litt til før det er intravenøs næring osv som "hoper seg opp" - tross alt har de vel kontroll med hvor mye han får, og om det kommer ut igjen. Hvis han ikke tisser er selvsagt saken en annen.

At hjertet er sårligere nå kan vel ha med flere ting å gjøre - det er en stor påkjenning å bli operert, ha infeksjoner i kroppen og være sengeliggende. Men de går vel ikke bare rundt og "tror" det er hjertesvikt? Få greie på om de har undersøkt hjertet om det er noe man kan gjøre?

(jeg er ikke helsepersonell, altså, men har hatt endel anatomi og fysiologi i sin tid)

Gjest gjest1
Skrevet
Det er ganske vanlig å få væskeansamlinger i kroppen (ødemer) ved hjertesvikt. Det har jeg sett hos gamle/syke mennesker. Jeg vil tro ansamlingene kommer fordi sirkulasjonen er dårlig; da trekker mer væske fra blod og lymfe (?) ut i vevet så man hovner opp, fordi det ikke blir pumpet effektivt nok gjennom årene.

Jeg tror det skal litt til før det er intravenøs næring osv som "hoper seg opp" - tross alt har de vel kontroll med hvor mye han får, og om det kommer ut igjen. Hvis han ikke tisser er selvsagt saken en annen.

At hjertet er sårligere nå kan vel ha med flere ting å gjøre - det er en stor påkjenning å bli operert, ha infeksjoner i kroppen og være sengeliggende. Men de går vel ikke bare rundt og "tror" det er hjertesvikt? Få greie på om de har undersøkt hjertet om det er noe man kan gjøre?

(jeg er ikke helsepersonell, altså, men har hatt endel anatomi og fysiologi i sin tid)

Er ikke så lett å få så mye vettugt ut av han og kona. Han vil ikke at kona skal vite noe, og verken han eller kona spør sykepleiere/leger om ting, for de vil ikke "være til bry" ;)

Han gjorde en bypass for noen år siden. Er litt begrenset hva de tør å gjøre nå. det optimale hadde visst vært å bytte ut hoftene, men kirurgen nektet, for det ville vært en altfor stor påkjenning for han (= han ville ikke overlevd).

Han hadde prostatakreft som ung, så urinrør etc er helt ødelagt, så han har i alle år slitt med å late vannet.

De første beskjedene vi fikk var at hjertet var bra, men så sier de nå at hjertet svikter og at det er årsaken til væskeansamlingene.

Han har fått kateter gjennom magen på et vis (funket ikke den vanlige veien), og jeg ser at det er urin i posen.

Han har også røde bloduttredelser i ansiktet og blåmerker på armene...

Skrevet

Det høres jo ut til at kroppen hans begynner å bli temmelig utslitt og da er det desverre ikke mye legevitenskapen kan stile opp med. Av og til må naturen gå sin gang uansett hvor trist det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...