Gjest Gjest_Maya_* Skrevet 7. juni 2006 #21 Skrevet 7. juni 2006 Det var nytt for meg altså. De trenger altså ikke tørrfôr? Hvordan ser ditt fôringsskjema ut da? Hvor ofte gir du de grønt/frukt/grønnsaker??
Gjest Skrevet 7. juni 2006 #22 Skrevet 7. juni 2006 Det er forsovit sant, de MÅ ikke ha pellets, men jeg gir det fordet.. Hvis du først skal ha pellets så kjøpt enten i dyrebutikken med c-vitamin eller så kjøper du vanlige pellets (evt kalle kanin pellets på felleskjøpet), og du kan jo bare gi de c-vitamin i vannet, evt på agurk når du gir dem det.. Bortsett fra fri tilgang til pellets får de fri tilgang til høy og ca 5-6 cm av agurken hver dag (delt opp i ganske mange skiver såklart), salat og gjerne en gulrot annen hver dag.. (gulrot skal de ikke ha hver dag, det er for mye sukker i det).. Dessuten pleier de og få en grein hver dag.. Du kan jo også begrense tiden de får til og spise, si du har noe slikt som en time før jobb får de mat og den står i ca en time, så en time når du kommer hjem og en time opå kvelden.. Men da må du også passe på, for de kan reagere/bli syke pga de får mindre tørrfor enn før.. Og skal du forresten begynne med pellets må du ikke bytte med en gang, men skifte gradvis over..
Caramia Skrevet 7. juni 2006 #23 Skrevet 7. juni 2006 Jeg var innom dyrebutikken idag, men de klarte ikke å oppdrive noen pellets der. Bor i Nederland, og det heter selvfølgelig ikke pellets her, så hadde et svare strev med å forklare hva jeg mente... Men jeg skal sjekke ut andre dyrebutikker iløpet av uken. Mange bra tips i det siste innlegget ditt forresten. Har aldri praktisert noen spesifikk tid for de til å spise mat før, men det høres ut som en bra metode, og da får jeg kanskje begrensa inntaket deres litt også. Bra du nevner den gradvise overgangen. Jeg hadde tenkt å gjøre det sånn pga å venne dem til å bare spise pellets, men jeg ante ikke at det kan gjøre dem syke om jeg ikke hadde gjort det gradvis. Takk, takk. Hvilke greiner gir du forresten? Bjørk? Kan det ikke sitte småkryp under barken på greiner da?? Synes jeg har hørt noe sånt...
Gjest gjest1 Skrevet 7. juni 2006 #24 Skrevet 7. juni 2006 Mine får hovedsaklig høy, det har de tilgang til hele tiden. De får litt tørrfor innimellom, ikke hver dag, blir nesten som snacks for de. Agurk, tomat, salat, brokkoli o.l. får de litt av hver dag, ikke så veldig mye av gangen. Gulerot får de cirka annenhver dag, 1/2 gulerot til hver. Innimellom plukker jeg en neve løvetann og annet friskt gress til de, forsøker å venne magene dems til det gradvis på denne tiden av året, for de pleier å stå ute litt på gresset om sommeren.
Caramia Skrevet 7. juni 2006 #25 Skrevet 7. juni 2006 Tror jeg blir å velge noe midt i mellom slik dere praktiserer. Men det er bra å kunne sammenligne fôringsvaner. Forresten, har dere tips til hvordan man kan lære marsvin av med ting? Det ene mitt skal absolutt spise av tapetet på veggen. Jeg lar de alltid gå fritt omkring, men for å forhindre at de spiser på ting har jeg alltid masse leker for dem liggende på gulvet (tuneller, kasser, greiner, tissekasse etc). Så lenge jeg flytter rundt på dette går det greit, men når den lille snusken min har blitt vant til ''tilstandene'' ser det ut som om han kjeder seg, og da begynner han med tapetet. Det finnes ikke noe ala spruteflasken for katter??? Ikke bokstavlig talt selvfølgelig, men noe lignende. Det nytter ikke å si nei og løfte ham tilbake i buret. Han er for sta
Gjest Skrevet 8. juni 2006 #26 Skrevet 8. juni 2006 Nå skal marsvin helst ha greiner kun fra frukt trær, men ikke plomme trær siden de er gidtige for disse små nuskene..Mine får kun eple tre greiern og det er det, hadde jeg ikke hatt erple tre hadde de heller ikke fått greiner, derimot så får de jo en håndfull gress innimellom siden gress inneholder c-vitamin... Jeg er veldig ops når det hjelder og gi mine svin tomar siden jeg har opplevd marsvin som har fått sopp i munnen av det.. Hvis jeg ikke tar helt feil så hater vel svin lukten av hmm var det eddik, eller sitron, noe sånt.. Skal prøve og finne det ut husker og ha lest det et sted.. Så kan man ta det på tapeten/langs listene så slutter han mulig og tygge.. Evt kan du putte han i buret som straff, det skjønte mine etter hvert..
Caramia Skrevet 8. juni 2006 #27 Skrevet 8. juni 2006 Frukttrær ja. Så vidt jeg vet er det ingen her i nærheten, men gress og løvetann må vel være like bra. Har aldri hørt det om tomat. Mine spiser det, men er ikke sånn veldig hypp på det så det blir alltid med en liten bit bare. Hørtes jo skummelt ut om de kan få sopp av det. Skikkelig søte dyr er de, men utrolig sensitive. Jeg googlet nettopp på eddik og sitron, etter som jeg kan finne ut er det eddiken de ikke liker. Skal prøve det. Håper bare ikke det lukter i hele leiligheten av det Ellers setter jeg ham alltid tilbake i buret etter han har spist tapet, men han er utrolig rask og det er ikke alltid at jeg kan fange han. Andre ganger klarer jeg og fange han først etter noen minutter, og da tror jeg nesten han har glemt hva hele fangst prossessen bunnet ut i. Men får prøve eddiken først å se hvordan det virker...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå