Gå til innhold

Til Marsvineiere og fans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gud så skjønn! :ler::ler:

Gjest gjesta
Skrevet

:ler::ler:

En liten digresjon her: men fy for nåken egosentriske og sære dyr marsvin e..

marsvinet til mamma og pappa HYYYLE kvar gang pappa kjem heim fra jobb om dagane, og springe rundt i buret til ho får salat-blad..

og ho skal KUN opp av buret når ho sjølv vil, og da vil ho egentlig berre ligge på fanget til mamma og lage kose-lyda.. hehe

Men for all del: søøøøt!

Gjest Gjest
Skrevet

Marsvin ser ut som bola mus. :ler:

Jeg liker ikke mus.

Skrevet

hehe,sett en lignende en gang.Søtt :)

Gjest gjest1
Skrevet

Finnes det marsvin-FANS? :klø:

Gjest gjest1
Skrevet
Finnes det marsvin-FANS? :klø:

Selvfølgelig :ler:

Skrevet

Åååh så søøøt! :grine2:

Gjest Gjest
Skrevet

jeg vurderer å skaffe meg et marsvin. noen som kan fortelle meg litt om dyra. hvordan er de i forhold til en kanin for eks.?

Gjest gjest1
Skrevet
jeg vurderer å skaffe meg et marsvin. noen som kan fortelle meg litt om dyra. hvordan er de i forhold til en kanin for eks.?

Mindre?

Gjest Gjest
Skrevet

Generelt: mer sosiale (de er flokkdyr i motsetning til kaniner), lager mer lyd, mindre renslige. Koselige dyr, inntil nylig ville jeg sagt at de er "bedre" kjæledyr enn kaniner fordi de er mer glad i kos, er lettere å "prate med" og man godt kan ha to eller flere sammen så de ikke har det kjipt alene i et bur. Nå har jeg imidlertid fått meg kaniner av en rase som er både kosete og omgjengelig neeesten som marsvin.

De skal fores litt annerledes enn kaniner (trenger mer c-vitamin), og de kan ha lett for å bli litt tjukke. Liker ofte å ligge på fanget/i armkroken eller under genseren din og kose seg.

Gjest Gjest_Maya_*
Skrevet

Marsvin er veldig sosiale dyr. De trives best om du kjøper to eller flere, slik at de kan holde hverandre med selskap, hvilket gir deg litt mindre dårlig samvittighet hvis du ikke har nok tid til dem i noen dager også. :)

Korthårete marsvin krever mindre stell enn langhårete. Selv om mine er korthårete grer jeg dem og bader dem med jevne mellomrom, og gir de et shampoo-bad en gang i måneden. Det må da brukes spesialshampoo og man må passe på at de ikke får vann i ørene. Det ene av marsvinene mine elsker å bade og svømme, det andre er litt mer motvillig. Han foretrekker et grunt bad hvor han kan stå. ;)

Ellers er det veldig viktig å ha store nok bur til dem. Mine marsvin er begge hanner, og går ikke så godt sammen. Jeg har derfor to bur ved siden av hverandre. Burene deres står åpne slik at de selv kan spasere rundt hvis de vil. Et bur står åpent av gangen, og når jeg har tid lar jeg de gjerne være ute litt sammen. Men bare under oppsyn, da de lett kan havne i slosskamp...

Marsvin elsker mat over alt i hele verden. Mine små elsker agurk og løvetann blader mer enn noe annet. Det er som allerede nevnt veldig viktig å gi de nok C vitamin. Paprika, gulrot, grønt gress etc er gode kilder for C vitamin. Man kan eventuelt også kjøpe C vitamin som man tilfører drikkevannet deres.

Ellers synes jeg marsvin er smarte dyr (på noen områder, og størrelsen tatt i betraktning). Mine marsvin kjenner forskjellen på min samboers og mine fotsteg, og hyler godt hver morgen når de hører jeg står opp. Det er vanlig rutine at de får mat før jeg gjør noe annet...noe de vet utmerket godt. Ellers kan mine skilne mellom farger. Jeg har fire skåler, en blå, en gul, en rød og en lilla, som jeg setter i en lang rekke. Jeg legger alltid godbiter i den lilla. I begynnelsen lette de gjennom alle skålene til de fant godbitene, men per idag vet de at dette ikke er noen vits og går rett til den lilla ;) Eller kviner de når kjøleskapet går opp og noen åpner grønnsaksskuffen. Generelt sett når jeg står og lager middag, går jeg innom stua og gir de noen smakebiter også.

Som noen allerede nevnte er det vanlig at marsvin kan bli litt tykke. Jeg har derfor et spørsmål angående dette: Er det noen som har noen råd i henhold til hva man kan gjøre for å få ned vekten litt. Det ene marsvinet mitt er tykkere enn det andre, med en liten dobbelhake. Jeg har sluttet helt å gi dem marsvin godter (pakker/poser med snop fra dyrebutikken), og jeg gir dem kun 10 gram tørrfôr per dag. Høy har de selvfølgelig alltid tilgjengelig. Jeg ville vært evig takknemlig for hjelp på dette punktet. :sjenert:

Men alt i alt, marsvin er utrolig koselig små skapninger. Og de er misforstått av mange. Men hvis du fortsatt vil kjøpe et marsvin er det veldig viktig å sjekke helsen til dyret før du tar det med hjem fra dyrebutikken/privat personer etc. Sjekk bittet deres. Tennene må stå direkte mot hverandre. Marsvins tenner gror konstant, og hvis de gror skeivt vil de ikke kunne slite tennene ned ved gnaging. Sjekk pelsen også. Hvis du finner områder uten pels eller med utslett/eksem kan dyret være sykt. Sjekk også ørene og øynene. Ørene skal være rene, det du ikke vil se er selvfølgelig små parasitter. Øynene skal være klare og åpne. Hvis du ser tegn til at de renner eller at de er røde kan dyret ha en infeksjon eller lignende. Neglene kan også sjekkes. Marsvins negler må klippes med jevne mellomrom. Det er lettest med marsvin som har lyse negler. Det er da lettere å unngå å treffe blodårene i neglene. Men hvis du søker nettet vil du kunne finne utallige sider om nettopp dette.

Lykke til i marsvinjakten. :)

Skrevet

Bare en kommentar til ovennevnte bading - det er aldeles ikke nødvendig å bade marsvin. De vasker seg fint selv. Jeg har hatt mange, og har aldri badet noen, jeg ble frarådet det av oppdretter. Marsvin blir utrolig lett forkjølet, og om de settes i buret uten å være 100% tørre kan de bli forkjølet - som er dødelig for marsvin. Så tenk deg om før du bader marsvinet, og tørk det godt om du bestemmer deg for å bade det.

Om du skulle oppdage at marsvinet har forvokste tenner kan de klippes. Jeg bodde 50 mil fra nærmeste dyrlege da jeg hadde marsvin som barn, og pappa klipte tennene på dyret med ei tang. Det gikk bare bra, men man bør kanskje vite hva man gjør...

Skrevet

Som noen allerede nevnte er det vanlig at marsvin kan bli litt tykke. Jeg har derfor et spørsmål angående dette: Er det noen som har noen råd i henhold til hva man kan gjøre for å få ned vekten litt. Det ene marsvinet mitt er tykkere enn det andre, med en liten dobbelhake. Jeg har sluttet helt å gi dem marsvin godter (pakker/poser med snop fra dyrebutikken), og jeg gir dem kun 10 gram tørrfôr per dag. Høy har de selvfølgelig alltid tilgjengelig. Jeg ville vært evig takknemlig for hjelp på dette punktet.  :sjenert:

Da skal jeg spørre noe så enkelt som, hva forer du marsvinet ditt med? Marsvin blandinger er som oftest en uting siden de da kan velge ut det de selv vil spise og mens de kan gjemme/ta bort det de ikke liker (ja, de er så smarte). Selv har begge mine marsvin fri tilgang til pellets og disse vil jeg ikke kalle videre feite, men en passe vekt på dem i forhold til kropsbyggning..

Dessuten kommer det jo også ann på hvor mye tid de får ute til og løpe, hvor stort bur de har, hvor mye de har i buret til og leke med.

Gjest Gjest_Maya_*
Skrevet

Jeg er helt enig med ovennevnte kommentar om at marsvin ikke behøves og bades. Men dette er en yndet kosestund jeg har sammen med marsvinene mine. Når de er ferdig badet pakker jeg dem alltid godt inn i hvert sitt håndkle, og lar dem ligge på fanget mitt og klukke til de er tørre. De elsker denne håndkle stunden ;)

@ AnnChristin86: Marsvinene mine får 10 gram tørrfôr hver morgen. Dette fôret er en blanding av diverse biter, laget spesielt for marsvin. Jeg har lært dem siden de var små at om de ikke spiser opp får de heller ikke mer, så de spiser alltid opp alt før neste fôring neste morgen. Tror du pure pellets vil være et bedre valg??

Siden mine to marsvin ikke kommer overens får de ikke være sammen ute med mindre jeg er tilstede. Men burdørene står på skift åpen så og si hele dagen. Jeg er student, så jeg er vanligvis ikke borte mer enn 4-5 timer per dag. De har altså masse løpetid til rådighet om de skulle ønske det, men de er ikke alltid like aktiv. Når jeg putter ut et hav av leker til de er de alltid ivrige og lekne. Til vanlig hjelper de seg til noen turer med sprinting under spisebordet. De løper da så raskt de bare kan til de legger seg utmattet ned på gulvet, og til slutt hopper tilbake inn i buret.

Burene er 80*50 cm. De har som sagt hvert sitt. Inne i burene har de hvert sitt lille hus. Jeg har hengt opp greiner som de kan gnage på. Matskålen står oppe på taket slik at de alltid må hoppe opp dit for å spise. Det ene marsvinet har sitt høy i en høyball, slik at han må hale og dra litt for å få det ut. Det andre marsvinet får sitt høy på bakken i.o.m. at han 2 ganger har fått betennelser på øyet som følge av at han hadde fått høy innpå øyet. Ellers har de saltstein og vannflaske. Men de har aldri vist noen interesse i leker laget for marsvin. Hvis du har noen råd til hva de eventuelt kunne likt setter jeg veldig pris på det. :)

Alle råd er velkomne. :)

Skrevet

Jeg har bare pellets på mine, men det er rett og slett fordi de ble fete av slike biter som du har..

Men dine marsvin får mye mer mosjon enn mine så jeg sitter og fundere på hva som kan være grunnen.. Dessuten som du sier så leker de når de er ute, hva med en tur til veterinæren, kan hende han kan anbefalle noe annet for hvis det er det som er problemet, ellers bare få de litt mer aktive i buret, f.eks får de frukt så tar du de i litt mindre biter og legger de rundt omkring i buret..

Kanskje de kan få en stein hver som de kan tusle over(hvis de ikke har det) gjerne sett vannflaske/matskål oppå slik at de må gå på den (det hjelper jo også på klørne)..

Gjest Gjest
Skrevet

Kanskje pellets er verdt et forsøk.. Men de er helt uten C vitamin sant? Så da må man være ekstra påpasselig med å få i dem nok C vitamin utenom...

Jeg har en lang flat men litt ujevn stein oppå hvert tak, så de går derfor masse oppå der. Klørne deres er ikke noe problem. Når jeg tar meg tida til det legger jeg gjerne frukt og grønt rundt omkring på hele lekeområdet deres utafor burene. Slik løper de rundt i hele rommet og må lete både høyt og lavt. Nesten like moro for dem som for meg :ler:

Nei, jeg tror nok du har rett i at det kan være fôret som er årsaken. Jeg får vel rusle meg en tur til dyrebutikken i morgen og sjekke om de har pellets. Kan ikke huske å ha sett de der før, men de må jo nesten ha noe så basic. :) Jeg er bare spent på hva de små vil synes om pellets. Pellets er en del av den fôrblandingen de får nå også, men det er vanligvis pelletsen og den tørkete maisen som blir spist sist.

Anyways, takk takk for hjelpen AnnChristin86! Jeg håper dette er årsaken. Hadde vært supert om det lille snusket mitt hadde blitt kvitt noen gram.. ;)

Gjest gjest1
Skrevet

Marsvina må jo strengt tatt ikke ha pellets eller tørrfor, de kan godt klare seg med høy og litt grønt gress framover nå. Mine får bare tørrfor innimellom som godis de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...