Sommerfugl83 Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Trenger noen tips Samboer`n får ikke koblet på nett med sin bærbare pc. Jeg ble koblet til nettverket med en gang, med min bærbare, og det fungerer fint. Vi bruker kabel, ikke tråløst. Vi har prøvd alt mulig for å få det til å fungere (føler vi ihvertfall...) men til ingen nytte Trenger sårt noen tips! På forhånd takk
finnslarken Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Trenger noen tips Samboer`n får ikke koblet på nett med sin bærbare pc. Jeg ble koblet til nettverket med en gang, med min bærbare, og det fungerer fint. Vi bruker kabel, ikke tråløst. Vi har prøvd alt mulig for å få det til å fungere (føler vi ihvertfall...) men til ingen nytte Trenger sårt noen tips! På forhånd takk ← Hvis man ser bort ifra muligheten for at nettverkskabelen er koblet inn i telefonutgangen på laptop'en, er det et par ting som må sjekkes. Siden dere ikke oppgir hvilket operativsystem som benyttes, må jeg forutsette at dere har Windows XP: Gå på Start-knappen, velg Nettverkstilkoblinger (hvis den ikke finnes på menyen, sjekk under Kontrollpanel, den ligger i alle fall der. Kanskje heter den Nettverks- og Internett-tilkoblinger). Åpne nettverkstilkoblinger, og høyreklikk på "Lokal tilkobling". Velg Egenskaper. Du får nå opp en dialogboks med to arkfaner: Generelt og Avansert. På Generelt finner du øverst "Koble til med: " og her står nettverkskortet tilkoblingen bruker. Under denne finner du "Denne tilkoblingen bruker følgende elementer:" Her skal du finne (som regel nederst) "Internett-protokoll (TCP/IP). Klikk på denne, og klikk på knappen "Egenskaper". Hvis dere kobler til ved hjelp av kabel og en bredbånds-router, skal settingene her være "Motta IP-adresse automatisk" og "Motta DNS-serveradresse automatisk". Hvis det står IP-adresse, Nettverksmaske og Standard Gateway-adresser under "Bruk følgende IP-adresse:", sjekk at disse er riktige for nettverket dere er tilkoblet. Kontroller f.eks mot den bærbare som allerede er på nett. Skulle ikke dette fungere, er det alltids flere muligheter man kan forsøke. mvh
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #3 Skrevet 23. mai 2006 Hvis man ser bort ifra muligheten for at nettverkskabelen er koblet inn i telefonutgangen på laptop'en, er det et par ting som må sjekkes. ← det er jo ikke fysisk mulig da! Da må man være veldig hardhendt. Jeg vet at enkelte kan være veldig hardhendte, men akkurat dette er like umulig som å få en elefant gjennom et nøkkelhull Dere må ha riktig innstilling, sikkert DHCP som jo er det vanligste. Nå bruker jeg selv mac, og de er jo for hvor enkelt det er å koble til nettet. Men jeg skulle en gang koble en windows-maskin til nettet, og det var mer arbeid: jeg måtte inn i dos og tilbakestille nettverkskortet derfra. Siden jeg ikke kan dos (kan kun litt unix), kan jeg ikke hjelpe deg med hvordan man gjør det. Men jeg fikk god hjelp fra nettverksleverandøren min som sa hvilken kommando jeg skulle bruke i dos.
Sommerfugl83 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter #4 Skrevet 24. mai 2006 Hvis man ser bort ifra muligheten for at nettverkskabelen er koblet inn i telefonutgangen på laptop'en, er det et par ting som må sjekkes. Siden dere ikke oppgir hvilket operativsystem som benyttes, må jeg forutsette at dere har Windows XP: Gå på Start-knappen, velg Nettverkstilkoblinger (hvis den ikke finnes på menyen, sjekk under Kontrollpanel, den ligger i alle fall der. Kanskje heter den Nettverks- og Internett-tilkoblinger). Åpne nettverkstilkoblinger, og høyreklikk på "Lokal tilkobling". Velg Egenskaper. Du får nå opp en dialogboks med to arkfaner: Generelt og Avansert. På Generelt finner du øverst "Koble til med: " og her står nettverkskortet tilkoblingen bruker. Under denne finner du "Denne tilkoblingen bruker følgende elementer:" Her skal du finne (som regel nederst) "Internett-protokoll (TCP/IP). Klikk på denne, og klikk på knappen "Egenskaper". Hvis dere kobler til ved hjelp av kabel og en bredbånds-router, skal settingene her være "Motta IP-adresse automatisk" og "Motta DNS-serveradresse automatisk". Hvis det står IP-adresse, Nettverksmaske og Standard Gateway-adresser under "Bruk følgende IP-adresse:", sjekk at disse er riktige for nettverket dere er tilkoblet. Kontroller f.eks mot den bærbare som allerede er på nett. Skulle ikke dette fungere, er det alltids flere muligheter man kan forsøke. mvh ← Takker og bukker for svar Vi har Windows XP ja... Dette var det føste vi sjekket og alt stemmer... Altså det står det samme både på min og hans pc. Har du flere tips tar jeg gjerne imot!
Sommerfugl83 Skrevet 24. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 24. mai 2006 det er jo ikke fysisk mulig da! Da må man være veldig hardhendt. Jeg vet at enkelte kan være veldig hardhendte, men akkurat dette er like umulig som å få en elefant gjennom et nøkkelhull Dere må ha riktig innstilling, sikkert DHCP som jo er det vanligste. Nå bruker jeg selv mac, og de er jo for hvor enkelt det er å koble til nettet. Men jeg skulle en gang koble en windows-maskin til nettet, og det var mer arbeid: jeg måtte inn i dos og tilbakestille nettverkskortet derfra. Siden jeg ikke kan dos (kan kun litt unix), kan jeg ikke hjelpe deg med hvordan man gjør det. Men jeg fikk god hjelp fra nettverksleverandøren min som sa hvilken kommando jeg skulle bruke i dos. ← Takk for tips! Skal få samboern til å prøve det ut når han kommer hjem;)
finnslarken Skrevet 24. mai 2006 #6 Skrevet 24. mai 2006 Takker og bukker for svar Vi har Windows XP ja... Dette var det føste vi sjekket og alt stemmer... Altså det står det samme både på min og hans pc. Har du flere tips tar jeg gjerne imot! ← Hvis det står IP-adresser i feltene, skal det IKKE stå det samme på begge maskinene... Det dere kan gjøre er følgende: 1. Åpne et kommandovindu. Du finner det ved å gå på Start-knappen, velge Kjør... og skrive inn "cmd" (uten anførselstegn) i feltet bak der det står "Åpne:" 2. I kommandovinduet skriver du "ipconfig /all" (fortsatt uten anførselstegn). 3. Skriv av det som står i kommandovinduet etter at kommandoen "ipconfig /all" er kjørt. Det kan gi meg en bra pekepinn på hva som er galt. mvh
finnslarken Skrevet 24. mai 2006 #7 Skrevet 24. mai 2006 det er jo ikke fysisk mulig da! Da må man være veldig hardhendt. Jeg vet at enkelte kan være veldig hardhendte, men akkurat dette er like umulig som å få en elefant gjennom et nøkkelhull Jovisst er det fysisk mulig. Det er samme pluggtype som benyttes på nyere telefonkabler (RJ-45) som på nettverkskabler. Den gamle typen telefonkabel benytter en RJ-11 plugg, den er smalere og har fire ledere. Den nye RJ-45 har seks ledere. Jeg vet det er mulig; har selv greid å gjøre den feilen et par ganger. Til og med greid å plassere nettverkskabelen i ISDN-kortet mitt *hehe* mvh
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå