Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Nå må jeg virkelig snart finne ut av hva jeg skal skrive om i prosjektoppgave og begynne å tenke på masteroppgaven. Har hele tiden tenkt at jeg skal velge noe av det instituttet foreslår, jeg har ingen ideer om hva jeg vil skrive selv. Men burde jeg heller ha kontaktet et firma?? Eller er det fint og greit å velge blant oppgavene instituttet foreslår så lenge jeg synes det er interessant? Hva gjorde dere? Hvordan kontakter jeg evnt. firma når jeg ikke har noen forslag selv om hva jeg vil skrive om)?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjesta
Skrevet

Dette vil jo avhenge av hva slags fag du skal skrive masteroppgave i, og hvordan masteroppgaven kan innvirke på dine senere jobbmuligheter. Jeg valgte noe instituttet var opptatt av i min oppgave, ut fra en tanke om at man kan bli interessert i alt så lenge man fordyper seg i det... Skulle egentlig ønske jeg hadde valgt noe jeg var mer interessert i. Tror progresjonen hadde vært noe bedre da ;)

Skrevet

Eg tok kontakt med nokre aktuelle firma, og gjekk vidare i dialog med eitt av dei, der me skulle verta enige om kva eg skulle skriva om. Men for meg vart dette vanskeleg, for eg følte ikkje at eg hadde kunnskap nok til å definera ei oppgåve sjølv, og den personen eg hadde som kontakt i firmaet gav meg liksom bare generell informasjon om kva dei dreiv med, sjølv om eg spurte om han kunne skissera eit par aktuelle prosjekt. Eg valde å avslutta dialogen med firmaet, og heller velja ei oppgåve som skulen hadde foreslått, rett og slett fordi kommunikasjonen med firmaet tok alt for lang tid.

Eg skulle vel eigentleg ønska at eg hadde klart å koma på ei oppgåve heilt sjølv, uavhengig av om eg skreiv i samarbeid med firma eller bare tilknytta skulen. Nå føler eg liksom at det er meir vegleiar sitt prosjekt enn mitt. Men det er kanskje litt fordi eg liksom ikkje følte at instituttet hadde foreslått noko oppgåve som passa meg perfekt, så til slutt så tok eg bare ei som vegleiaren min anbefalte. Det finst mange eksempel på folk som har stortrivdest med oppgåver som instituttet har definert.

Då eg kontakta ulike firma, så bare ringde eg til sentralbordet og sa kva eg ville, og kva fagområde eg var interessert i, så sette dei meg over til aktuelle fagfolk, eller sa eventuelt at det nok ikkje var aktuelt i deira firma. Så det er bare å prøva, men eg trur ikkje det er så mange firma som er klare for å gje deg ei oppgåve, det var i alle fall det eg fekk erfara.

Du kan jo kanskje prøva å velja noko instituttet foreslår, eller noko som ligg nært opptil ei av dei oppgåvene, og som eit firma kanskje òg kan vera interessert i? Då får du liksom både i pose og sekk?

Dersom du kan skriva noko i samareid med eit firma så er jo dette sjølvsagt positivt med tanke på framtidig jobbsøking, men eg trur det er viktigare å få definert ei god oppgåve enn å vera tilknytta eit firma. Vil du prøva, så ver i alle fall ute i veeeldig god tid, og prøv så godt du kan å pressa firmaet til å jobba i ditt tempo, slik at du får avklart alle nødvendige spørsmål innan skulen sine fristar.

Skrevet

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å prøve å få prosjektoppgave/master for en bedrift. Jeg tenker at ettersom arbeidsmarkedet er veldig bra for tiden, og mye taler for at jeg kan få jobb allerede til høsten, vil det bli mer motiverende å skrive master for en bedrift. Tipper jeg kan komme til å bli litt skolelei til våren dersom jeg allerede har jobb, og det eneste som gjenstår er å få ferdig masteren.

Dette var tanken. Problemet var at informasjonen fra instituttet kom så sent at det var vanskelig å snakke med bedrifter. I tillegg vil instituttet at du ikke avtaler med firma på egen hånd, men at du får til en dialog mellom bedriften og instituttet, ettersom oppgaven skal være forskningsrettet osv. Tror instituttet vil "kvalitetssikre" bedriften og oppgavene. ;)

Slik det ser ut nå ender jeg opp med en oppgave fra instituttet, men likevel i samarbeid med firma. Veileder hadde noen forslag på firma, så skal vi kontakte de. Så det blir litt i pose og sekk egentlig, greit det!

Gjest Gjesta
Skrevet

Da vi valgte oppgaver var det flere av oppgavene som instituttet gav ut som allerede var tilknyttet en bedrift. Kanskje det er sånn hos dere også? Dette var ved NTNU.

Skrevet

Flere jeg studerte med tok kontakt med bedrifter uten å ha definerte prosjekter på forhånd. De tok rett og slett kontakt med bedriftene de var interessert i, og spurte om de hadde temaer de gjerne ville ha utredet. De fikk generelt god behandling av firmaene, firmaene syntes det var ypperlig å få undersøkt forhold gratis, i tillegg til at studentene følte at det de skrev hadde relevans for andre enn en snever krets.

Selv fant jeg på oppgave selv, men den er likevel relevant for en del bedrifter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...