Lourdes Skrevet 25. mai 2006 Forfatter #21 Skrevet 25. mai 2006 Hei! Takk for mange svar. Ser jo at dette er langt vanligere enn jeg hadde trodd. Vi har jo egentlig slått oss til ro med tanken at han er en sengevæter og trenger bleie om natten. Når han slutter med det så slutter han med det. Saken er at jeg lurte litt på når og om i det hele tatt en sengevæter slutter å være det. Jeg er altså veldig uviten på dette området. Det er ikke noe som ligger til min familie, så jeg har altså ingen andre jeg kan spørre. Moren til barnet er nok mer ekspert på det (har snakket med lege osv), så vi (faren og jeg) får beskjeder fra henne om hva som skjer. Jeg mener hun sa en gang at årsaken er hormonell. Men det kan ha vært i forbindelse med Minirin omgangene. Jeg tror vi kan slå fra oss at det er noen psykologisk grunn til sengevætingen. Han har ganske trygge og stabile omgivelser og er en relativt populær gutt på skolen. Han var også ganske sen med å slutte med bleie på dagtid. Flere omganger med Minirin har altså ikke fungert. Forresten må jeg tilføye at han ikke føler noen skam eller lignende med bleiebruken. Han tar på og av seg bleien selv. Å slutte med bleien er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt da han har ca omtrent like mange våte netter som tørre.
Melocoton Skrevet 27. mai 2006 #22 Skrevet 27. mai 2006 Jeg ville som sagt ta han med til en kiropraktor! Husk at ryggen må være i tipp topp for at alle organene skal fungere skikkelig! Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 27. mai 2006 #23 Skrevet 27. mai 2006 Jeg kommer fra en familie med mange sengevætere, og var det selv til jeg ble 16 år. Det er overrepresentert med gutter blant dem som er sengevætere, men noen jenter finnes også (deriblant meg). Jeg har en fetter som i dag er 35 år og han har fortsatt uhell innimellom. Jeg brukte aldri bleie, og mamma gjorde ikke noe stort nummer ut av det. Det gikk til slutt over av seg selv.
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #24 Skrevet 29. mai 2006 Det hele handler om rutiner. Dersom et barn er vant til å sove med nattbleie fra hun/han var liten, vil bleien være ren rutine. Et plagg barnet tar på seg til natten. Men dersom det har sluttet med bleier, fordi mor og far har sagt at du som er så stor jente/gutt kan da ikke bruke bleier lengre, ja da smitter dette over på barnet. Et barn som har fått høre dette tidligere, vil selvsakt ikke begynne med bleier igjen, fordi hun han da er en baby/liten i mor og fars øyne, det har de jo sagt tidligere må vite.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2006 #25 Skrevet 8. juni 2006 Så et barn som tisser på seg skal ikke få lov til å bruke bleie, fordi det er barnslig? Man kurerer ikke en sengevæter fra å tisse på seg, fordi man forteller at det må begynne med bleier igjen, og at det er barnslig. Det er bare tull at det handler om rutiner. Man tisser like godt på seg selv om man ligger uten bleie om så i et helt år.
Lionda Skrevet 9. juni 2006 #26 Skrevet 9. juni 2006 Denne artikkelen handler om hypnose i forhold til sengevæting. De har visst innmari gode resultater. Hypnose høres veldig hokus-pokus ut, men det er egentlig ikke det. Det er bare det at barnet lærer en teknikk for selvhypnose der de i veldig avslappet tilstand skal fortelle hjernen at den skal ha kontroll over urinblæren. Poenget er at man lettere kan påvirke sånne ting når man er veldig avslappet og det parasympatiske nervesystemet er virksomt. Sønnen min har allerede vært oppe om natten flere ganger etter to timer hos psykologen, og det har han aldri tidligere gjort. Så vi håper
Gjest 14 år:) Skrevet 13. juni 2009 #27 Skrevet 13. juni 2009 Stesønnen min begynner i 4 klasse nå til høsten. Han må bruke bleie om natta fordi han stadig vekk har uhell. Bruker selvsagt nattbleie beregnet til store barn (DryNites tror jeg den heter). Mitt spørsmål er om han noen gang kommer til å slutte med dette? Må jo etterhvert bli pinlig for han om kameratene finner ut av det når han ligger over eller lignende. Det har ingenting med viljen hans å gjøre. Han vil slutte han, men han klarer ikke. Har selvsagt prøvd minirin, men uten hell. Og ja han får lite drikke om kvelden og må tisse rett før han legger seg. Noen som har noen erfaringer å dele? Heisann! Jeg er ei jente på nesten 14 år, som er sengevæter. Jeg har gjort alt for å slutte; bleier, alarm-matte, minirin, diverse alarmer osv... Jeg har gått fast til helsesøster. Jeg har hatt lengre perioder uten vannlatning om natten, men det har komt tilbakefall. Det har vært veldig vaskelig til tider, noen ganger har jeg ikke kunne vært med på klasseturer, overnattinger osv. Men jeg går i speideren, og der er de flinke til å inkludere personer, og legge til rette for folk med sykdommer. Derfor har jeg vært med på utallige turer, leirer på mer enn en uke osv, og dette har vært kjempegøy! Nå har jeg endelig fått en behandling som virker. Hypnose, av alle ting! Legen får meg inn i en slags transe, og sier til meg hva jeg skal gjøre, osv. Hypnose virker ekstra bra i dette tilfellet, fordi tilstanden du er i når du blir hypnotisert ligner på den tilstanden du er i rett før eller under vannlatningen. Etter jeg begynte hos legen har jeg ikke hatt flere uhell, i sommer fyller jeg 14, og jeg skal på leir til utlandet i en og en halv uke, med 20 000 folk fra hele verden! Det gleder jeg meg til! Du sier at det ikke har noe med viljen hans og gjøre. Det har det ikke. Jeg har opplevd mange si det til meg før, men jeg vil og vil og prøver og prøver! Og nå ser det endelig ut til å gå! Det er ikke uvanlig med en gutt på 8 som er sengevæter, i 7. klasse vil det i gjennomsnitt være ca 2 sengevætere på hvert trinn. Lykke til!
Gjest Titt titt Skrevet 13. juni 2009 #28 Skrevet 13. juni 2009 Det kan også være nevrologiske feil mener jeg en lege fortelte oss en gang når vi spurte om hva vi kunne gjøre. Det kan være at den ''lukkemekanismen'' som fungerer for oss som gjør at vi ikke skal tisse på oss er ikke fult utvokst. Så en lege til oss sa vi var pent nødt bare til å være tålmodige og vente så lenge og håpe på at han vokste det av seg innen rimelig kort tid. Men noe tidsrom ville han ikke kunne svare på
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 13. juni 2009 #29 Skrevet 13. juni 2009 Jeg tissa i senga ofte til jeg var 12 år. Da sluttet jeg bare plutselig. Tror ikke det er veldig uvanlig. Vet desverre ikke hva dere kan gjøre for å få slutt på det tdligere. -Jente 19
Gjest Gjest_Maya_* Skrevet 26. juni 2009 #30 Skrevet 26. juni 2009 Hei! Jeg har også en sønn på nesten 9 år som skal begynne i 4. klasse til høsten. Han har brukt bleier om natten i alle år, vi har prøvd flere ganger å slutte, men på det beste klarer han 5-6 tørre netter på rad, før det er vått igjen. Eirik synest det er helt greit å bruke bleier om natten, siden det bare er vi i familien som vet om det. Vet også om to andre gutter på trinnet hans som fortsatt er i nattbleier, så det er ikke helt uvanlig dette her. Storebroren hans på snart 14 år har også vært sengevæter, men sluttet med nattbleier om sommeren 2007. Noen få uhell har det vært siden, men det må en leve med. Bare for noen få dager siden fikk vi enda en gutt, så da blir vel han gjerne sengevæter også da... :gjeiper:
Gjest assistenten Skrevet 26. juni 2009 #31 Skrevet 26. juni 2009 At 8-åringer tisser i sengen er helt normalt, og at 8-åringer bruker bleie om natten er akkurat like normalt. Flere av venninnene mine brukte bleier da vi var på denne alderen. Selv er jeg nå 22 år, og har vært bleiefri i 7 år. Kos :gjeiper:
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. juni 2009 #32 Skrevet 29. juni 2009 Jeg brukte bleie til jeg var 10-11år prøvde minirin uten suksess. Samme med kiropraktor. Men jeg ble tørr etter jeg brukte sånn alarm, vet ikke om det bare var en tilfeldighet eller hva det var, tror egentlig jeg bare vokste det av meg. Ser ut til at det kan ha en sammenheng med at man sover spessielt tungt. Jeg er så og si i koma når jeg først sovner, 3.verdenskrig kunne ha brutt ut ved sengen min og jeg ville ikke våknet, hehe, og var enda verre når jeg var liten. Husker at jeg ikke synes dette var noe skam hjemme, var selvsagt en plage, men ikke noe voldsomt. Det var noe helt annet når jeg var på overnattinger og sånn, det plaget meg skikkelig, og jeg følte meg veldig flau over at "alle andre var store og holdt seg tørre, mens jeg måtte ha bleie på." Tror kanskje det hadde hjulpet litt om jeg hadde fått vite litt om hvor vanlig det var. For et barn er det ikke noe bra å tro at han eller hun skiller seg ut på en negativ måte. At alle andre klarer noe ikke de klarer. Om jeg hadde fått vite at dette var noe som hendte med mange, og at gjerne flere at de jeg kjente slet med det samme, så hadde det kanskje vært litt lettere å godta at sånn er livet.
Gjest j15 Skrevet 5. januar 2012 #34 Skrevet 5. januar 2012 oy , har det vist lengre en det er "vanlig" å ha det eg men hos meg er det og blitt mindre og mindre , og skjer kun hjemme nå -Fortvilet tenåring, J15
Gjest Viktorija Skrevet 14. april 2013 #35 Skrevet 14. april 2013 Hei, jeg er 10 år og jeg er fortsatt sengevæter. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, skal jeg ha på nattbleie (for og ikke våkne i våt seng), eller hva skal jeg?
Avalon Skrevet 14. april 2013 #36 Skrevet 14. april 2013 Har en slektning som ikke var tørr om natten, de gikk til manuell terapeut og etter noen behandlinger ble han tørr
Rye Skrevet 15. april 2013 #37 Skrevet 15. april 2013 Guttene mine stàr heller ikke opp om natten når de må tisse. De sover altfor godt. Synes det er så rart å kalle det "sengevæting", som om det er en sykdom! Å ikke tisse når man sover må læres som alt annet - for noen kommer det naturlig og andre ikke. Imellomtiden bruker vi selvsagt bleier - det er som underbukser som de tar på seg selv - ikke noe problem og absolutt ikke noe å skamme seg over. Vi brukte alarm på eldstemann da han var 7 år og selv motivert for å lære, og det tok 2 måneder, men da fulgte vi boka med snakking og star chart og passet for å rose for de riktige tingene (dvs at han satte på alarmen, osv - IKKE for at han ikke tisset i senga, for det har de ikke kontroll over). Også "dobbel tissing" om kvelden, drikking mye i løpet av dagen istedet for etter kl.6 osv. Blir så sint av foreldre som gjør dette til et problem - som om man ville kjeftet på et barn som var nærsynt for eksempel!!
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #38 Skrevet 15. april 2013 Guttene mine stàr heller ikke opp om natten når de må tisse. De sover altfor godt. Synes det er så rart å kalle det "sengevæting", som om det er en sykdom! Å ikke tisse når man sover må læres som alt annet - for noen kommer det naturlig og andre ikke. Broren min ble ikke tørr før han var 16. Han prøvde ut alt, men ingenting virket. Etter at han fyllte 16 ble han derimot automatisk tørr, etter mange år med bleier og alarm-matte, medisin, hypnose etc. Sønnen min ble bleiefri om natten, samtidig som han sluttet med bleie om dagen. Da var han 3 år. Tror ikke at problemet til broren min var treg læring Det er faktisk nærmest som en sykdom å regne. Noe er galt, enten psykisk eller psykisk. Anonym poster: 34bdac5d9ad560eaba23946beea1a17d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #39 Skrevet 15. april 2013 fysisk eller psykisk ** Anonym poster: 34bdac5d9ad560eaba23946beea1a17d
AnonymBruker Skrevet 15. april 2013 #40 Skrevet 15. april 2013 Sengevæting skyldes ofte mangel på ett visst hormoner som reduserer urinproduksjon om natten. Det er ytterst vanlig. Ingen grunn til spekulasjoner om trivsel m.m Ser det er noen hobbypsykologer her, og aner irritasjon over et stebarn med ett reelt fysisk problem. Barnet har foreldre som følger opp, TS. Synes ikke du skal tenke mer på dette jeg! Anonym poster: ec508953a07cd08ba756c72c7f7d7277
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå