Gå til innhold

Katt kremert sammen med mange andre katter


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Katten min ble uheldigvis ikke kremert alene, men sammen med mange andre katter.. Jeg ringte kremeringsfirmaet i stad og lurte på om det gikk ann å få en urne.. Det gjorde det, men hun trodde det var liten sannsynlighet for at det var fra katten min, siden de brenner i mange omganger og de vet ikke i hvilken pulje katten min ble kremert i.. Hun sa at jeg burde tenke meg godt om hvis jeg ville ha en urne som inneholder mange andre katter og kanskje ikke katten min.. Hva hadde dere gjort?? Noen som har opplevd noe liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg fikk tilbud om å kremere katten min separat for å få urne. Men jeg avslo. Jeg synes det er mye viktigere å huske på de minnene jeg har hatt sammen med katten, og jeg velger å tro at katten nå har det bra på de evige jaktmarker.

Så det blir litt vanskelig for oss andre å gi deg noen råd i denne situasjonen. Jeg har selv ikke et slikt forhold til døden at jeg ønsker å ha tidligere familiemedlemmer stående på peishylla eller å ha noe gravsted. Jeg har steder jeg går til for å minnes de jeg har mistet (enten det er mennesker eller dyr), men det er ikke der de ligger begravet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok valgt å takke nei til urne i dette tilfellet. Hvis det ikke er min katt kan det være det samme. Vi har alltid fått kattene våre med hjem og har begravet dem i hagen, planter blomster på graven om sommeren og tenner fakkel der på julaften/nyttårsaften o.l., slik vi gjør med familiegraven på kirkegården. Synes det er koselig, kattene våre er som familiemedlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Arkana. Ser ikke vitsen hvis det ikke er riktig katt i urna.

Da kan du heller ramme inn et bilde av katta, kanskje pynte ramma selv slik at den blir litt spesiell, og sette den på hylla. Og kanskje en blomsterkvast...trenger ikke aska for å minnes de nære og kjære..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt om jeg ville ha asken fra min katt da hun ble avlivet :grine: . Trodde veterinæren spurte om sånt, jeg. Det blir jo umulig å sortere ut riktig aske i etterkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jo , han spurte sikkert om det.. Men det var naboen som tok han med til dyrlegen og avlivde han uten å gi beskjed til oss som eieren han før 2 dager etterpå!! Grunnen til at vi ikke fikk bekjed om det var fordi naboen har passa på katta det siste året pga huset vårt brant ned i fjord sommer, så vi har bodd et annet sted..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Mitt råd er å gi slipp på tanken om urne og aske. Du får ikke katten din tilbake på den måten. De gode minnene har du uansett, de vil du aldri miste.

Lag heller en "minne-vegg" el.l hjemme med et pent innrammet bilde av katten, og sett en vase med blomster foran. Så har du et sted der du kan hvile øynene når du vil hedre minnet om pusen din.

:smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg trodde jeg ville ha separat kremasjon for vår hund da hun ble avlivet, men da øyeblikket opprant ønsket jeg ikke det. Hadde ihvertfall ikke giddet å ha andres døde katter på peishyllen. Heng opp et bilde som det foreslås her. Minnene betyr så mye mer enn alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Er det vanlig å ha asken på peishyllen?  :overrasket:

Hm... Nei, jeg vet ikke jeg... Er ihvertfall det i amerikanske komedier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt separatkremering på mine to som jeg har mistet, fikk igjen urna og begravde de i hagen med rose og mandelbusk oppå.

følte at dette var rett for meg men ville aldri i livet hatt de på peishylla.

men trådstarter... vil du virkelig ha igjen asken etter mange ukjente dyr, det er jo liten sjanse for at litt av asken er fra din pus ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Snart medlem*

Jeg ville klart sagt nei. Hvis de ikke kan garantere at det er asken fra min egen katt, kan det bare være.

Synes også det blir litt feil overfor eierne av de andre kattene å begrave smårester av mange forskjellige katter i sin egen hage også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare du kan velge hva som er rett for deg i dette tilfellet. Men hadde det vært meg hadde jeg sagt nei takk til denne urnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...