Gå til innhold

ben til hund

Anbefalte innlegg

Gjest Fruktfat
Skrevet

hva slags ben skal man ikke gi til hundene?

kylling og fisk vet jeg, men hva med kotelettben?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Du kan fint gi rå fisk og kylling, bare det er rått. Du kan fint gi alle typer bein, så lenge de ikke er stekt eller kokt.

Gjest Fruktfat
Skrevet

aha... tenkte mer på kokte og stekte ben jeg, som i middagsrester.

så det er ingen fare å gi henne en rå kotelett da?

Gjest Gjest
Skrevet

Nei, går greit å gi kotelett, bein i det hele tatt, bare så lenge det er rått.!

Gjest Gjest
Skrevet

nei går ikke an å gi disse beinene til hunder i det hele tatt!de kan sette de fast i halsen,skjedde med min og var ganske dramatisk.kotelettbein splintrer seg opp i spisse deler og er også farlig,dessuten får de ofte kraftig diare av det.

Gjest Fruktfat
Skrevet
nei går ikke an å gi disse beinene til hunder i det hele tatt!de kan sette de fast i halsen,skjedde med min og var ganske dramatisk.kotelettbein splintrer seg opp i spisse deler og er også farlig,dessuten får de ofte kraftig diare av det.

det er det jeg har hørt, derfor jeg lurte. ;)

Gjest Gjest
Skrevet

Og du har gitt de rå eller rett fra fryseren, eller? Kotelettbein er bein på lik linje med andre bein. Men hunder derimot er forskjellige, en glupsk hund vil selvfølgelig være mer risket å sette fast bein, enn en hund som ikke er glupsk. Samme med tørrfôr, den griske hunden kan sette kulene fast i halsen.

Jeg, og mange andre jeg kjenner, har aldri hatt problemer med å gi RÅ kotelettbein.

Gjest Thalassa
Skrevet

hunder skal ikke ha bein fra dyr som begynner på "F", fugl fisk, får....

Gjest Gjest1
Skrevet
hunder skal ikke ha bein fra dyr som begynner på "F", fugl fisk, får....

Mens en del eksperter faktisk anbefaler rå kyllingvinger som kosttilskudd. De spiser jo sånt i naturen?

Gjest Thalassa
Skrevet
Mens en del eksperter faktisk anbefaler rå kyllingvinger som kosttilskudd. De spiser jo sånt i naturen?

åkei? har jeg ikke vært borte i, men det stemmer sikkert det.

Hvis du tenker på ulver som jo hunder stammer fra så vil jeg anta at dem spiser fugler ja :)

Gjest Landra
Skrevet
Du kan fint gi rå fisk og kylling, bare det er rått. Du kan fint gi alle typer bein, så lenge de ikke er stekt eller kokt.

Kødda du nå eller? Rå kjøtt til hunden? Ikke fisk, ikke kylling eller kalkun eller lammekoteletter har jeg hørt, men gir lammebein til hunden min og det går kjempe fint. Ikke noe rått hverfall. (bakterier)

Skrevet
Ikke noe rått hverfall. (bakterier)

Nå er det vel du som tuller? Hunder fra naturens side rov-/åtseldyr og spiser ikke bare gjerne rått kjøtt, men også bedervet/råttent. Bakteriefloraen i mage-/tarmsystem er tilpasset dette, så en hund kan fint spise ting mennesker ville ha blitt syke av. (Dagens norske hunder tåler nok en god del mindre enn en halvill bakgårdsbastard i en eller annen slum, men rått kjøtt av den standarden vi kan tilby i Norge, er absolutt ikke noe problem!)

Gjest Varg-Menja
Skrevet
aha... tenkte mer på kokte og stekte ben jeg, som i middagsrester.

så det er ingen fare å gi henne en rå kotelett da?

Hunden skal ikke ha noen kokte eller stekte bein, da de kan splintre seg og skade den, når den knuser dem. Alt av rå bein går i utgangspuntket greit, men vær forsiktig med bein som er kuttet i for små biter, da de kan sette seg fast i halsen på hunden. De beste er at beina er så store som mulig, så hunden får gnage på dem.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Hunden skal ikke ha noen kokte eller stekte bein, da de kan splintre seg og skade den, når den knuser dem. Alt av rå bein går i utgangspuntket greit, men vær forsiktig med bein som er kuttet i for små biter, da de kan sette seg fast i halsen på hunden. De beste er at beina er så store som mulig, så hunden får gnage på dem.

okay.

vi har en liten rase, tenker meg at det kan bli vanskelig å gnage på store ben da. ;)

men altså; ikke kokte eller stekte ben -som i kotelettrester etter at vi har grilla-, men gjerne rå fisk og kylling med bein (rå kyllingvinger f.eks?)?

kan jeg ta opp en sommerkotelett og tine den til henne? eller skal de ikke ha røkt kjøtt heller? (trenger teskje idag :ler: )

jeg er nemlig vokst opp med bikkjer som får middagsrester, og da gjerne ben.

Gjest Gjest1
Skrevet

Om du søker på kyllingvinger på www.canis.no vil du finne mange råd om å gi rå kyllingvinger til hunder.

Skrevet

Men hvorfor gi hunder kyllingvinger med skarpe bein i til hunden? Om du velger å gi det, må du huske at hunder ikke har gått av marinering, eller krydder generelt.

Men hvorfor ikke kjøpe margbein eller lårbein av fe til hunden. Det har den lenge og det er beregnet for hunder.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Men hvorfor ikke kjøpe margbein eller lårbein av fe til hunden. Det har den lenge og det er beregnet for hunder.

hvor kjøper man det?

:rodme:

vi eter ikke noe særlig vanlig kjøtt nemlig, det går i kylling og fisk og en kotelett i ny og ne til sambo når vi griller.

(vil helst gi noe annet enn kylling, sitter hardt inne det at det ikke er bra... men de kyllingvingene vi har i fryseren er ihvertfall "naturelle")

Gjest Varg-Menja
Skrevet
okay.

vi har en liten rase, tenker meg at det kan bli vanskelig å gnage på store ben da. ;) 

Det du må tenke på er at beina ikke må være så små at hunden kan svelge dem hele. Mye skivet kjøtt kan være veldig dumt, da de ofte har runde bein i midten, som er skåret opp til en rund skive, som passer perfekt på tvers i halsen til de fleste hunder. Koteletter med litt større bein går helt greit, og røkt kjøtt skulle heller ikke være noe problem, selv om ferskt er det beste. Og å kjøpe noe så svært som lårbeinet til en okse kan vel bli litt voldsomt for små raser, men hunden setter pris på å få litt å jobbe med.

En del dyrebutikker selger bein for hunder, og man kan også kjøpe slakteavfall fra slaktere.

Gjest Fruktfat
Skrevet
Og å kjøpe noe så svært som lårbeinet til en okse kan vel bli litt voldsomt for små raser, men hunden setter pris på å få litt å jobbe med.

hahaha! ja, det er det jeg tenkte på, lille klumpen som gnager på et bein større enn seg selv!

vi kjøper mye av tyggepinnene laget av hud, men det er jo en hund da, hun fortjener skikkelig bein selv om hun er en liten selskapshund :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...