Gjest Bellatrix Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Er det noen her som har det? Hvordan påvirker den hverdagen deres?
brumma* Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Jeg har diabetes. Synes egentlig ikke det påvirker meg så mye i hverdagen. Jeg spiser stort sett det samme som "alle andre", gjør de samme tingene osv... Ellers må jeg jo alltid huske å ha med meg sprøyte og litt ekstra mat når jeg er ute da! Vet ikke helt om det var svar godt nok. Du får spørre hvis det er noe spesifikt du lurer på!
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Jeg har nettopp fått diagnosen, så jeg bare lurer generelt på hvordan andre med diabetes har det. Jeg har fått Metformin som jeg skal ta, ellers har jeg ikke fått beskjed om at jeg må begynne på diett eller noe. Godt å høre at du lever som normalt. Jeg kjenner ingen med diabetes og vet ikke så mye annet enn det som er å lese på diverse faktasider.
brumma* Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Du har type 2 da, regner jeg med? Jeg har type 1, og bruker insulin. Jeg vet ikke så veldig mye om hvordan det er å ha type 2, kjenner ingen som har det. Det er vel litt viktigere for deg å spise "riktig, i og med at du kun tar tabletter. Har inntrykk av at "alle" tror det er flere hindringer ved diabetes enn det faktisk er. Mange myter ute og går, om at man ikke kan gjøre ditt og datt, ikke drikke alkohol, ikke spise godteri, ikke få barn osv... Mange som har hørt skremselspropaganda om senkomplikasjoner også, og er sikker på at alle får dette. Det er synd.
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Ja, jeg er litt skremt selv. Eller dvs jeg er litt skremt, samtidig føler jeg meg trygg for jeg har en veldig bra lege som følge meg godt opp. Jeg har ikke fått noen forbud, å i utgangspunktet så er det bare medisineringen jeg må passe på. Jeg drikker mye Cola, og det bør jeg nok slutte med, men det skal jeg alltids takle. Legen sa ikke om det var 1 eller 2, men såvidt jeg har skjønt så må man ta insulin ved type 2.
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mai 2006 #6 Skrevet 22. mai 2006 Takk for svar forresten. Jeg ble litt beroliget.
brumma* Skrevet 22. mai 2006 #7 Skrevet 22. mai 2006 Alle med type 1 bruker insulin, men også mange med type 2 (der tabletter ikke fungerer tilfredstillende). Så bra du har en flink lege, det er kjempeviktig! Ellers er det nok lurt å kutte ned på coladrikkingen ja. Kanskje begynne å drikke cola light istedenfor (eller vann, fun light...)? Det er litt overgang, men du blir fort vant til smaken, og det blir mye lettere å kontrollere blodsukkeret! Raske karbohydrater generelt kan det også være greit å begrense (jeg er ikke så flink til det da...). Et sunt kosthold og trening er selvfølgelig bra! Ikke la deg skremme av ting folk har hørt eller tror. Det er som regel feil... Bare å spørre hvis det er mer du lurer på, så skal jeg svare så godt jeg kan!
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Jeg kjenner flere med diabetes, de fleste med type 1. De fleste lever helt normalt, bortsett fra at de må passe på insulinet og blodsukkeret. Noen har dårligere regulert blodsukker (?) enn andre, men jeg har inntrykk av at det er verst for de som ikke har tatt hensyn til diagnosen en periode i livet, slik at de feks har blitt mer eller mindre insulinresistente o.l. Nb - dette er veldig omtrentlig, men den eneste jeg kjenner med alvorlige bivirkninger av diabetesen er en som ikke passet på blodsukkeret i det hele tatt gjennom tenårene, etter at hn hadde fått diagnosen. En gammel mann jeg vet om har hatt diabetes 2 i kanskje førti år, uten medisiner i mange år fordi han (nåja, kona) passet på kostholdet. Så det trenger ikke være noen stor overgang å få diagnosen. Regner med du får vite hvilken type du har og hva mer du kan ta hensyn til. Det er uansett ikke den verste sykdommen man kan få i dag:-)
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mai 2006 #9 Skrevet 22. mai 2006 Takk for svar, brumma og gjest. Ja, jeg får vel mer informasjon etterhvert. Og så lenge jeg ikke har fått noen forbud så spiser jeg som vanlig, men blir selvsagt mer bevisst hva jeg dytter i meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå