Malama Skrevet 22. mai 2006 #6 Skrevet 22. mai 2006 Er det fortsatt noen som blir sjokkert, overraska eller på annen måte reagerer på de tinga kkristin presenterer for oss? Det burde jo snart være en kjent sak at hun er komplett tilhenger av slyngebæring (aldri la ungen måtte være borte fra mors hjerteslag eller noe sånn), samsoving, saminnsoving (altså at et barn aldri skal behøve å lære å sovne alene, det kan sovne i mors armer), ikke la barnet "gråte fra seg" eller måtte lære seg å være alene, barn skal ikke ha eget rom (følger av samsovingen) etc. I så måte følger jo denne artikkelen rett i spora på alt det andre
kkristin Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 22. mai 2006 Er det fortsatt noen som blir sjokkert, overraska eller på annen måte reagerer på de tinga kkristin presenterer for oss? Det burde jo snart være en kjent sak at hun er komplett tilhenger av slyngebæring (aldri la ungen måtte være borte fra mors hjerteslag eller noe sånn), samsoving, saminnsoving (altså at et barn aldri skal behøve å lære å sovne alene, det kan sovne i mors armer), ikke la barnet "gråte fra seg" eller måtte lære seg å være alene, barn skal ikke ha eget rom (følger av samsovingen) etc. I så måte følger jo denne artikkelen rett i spora på alt det andre ← nemlig.
Gjest gjesten Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Det var faktisk en veldig interessant artikkel. Synes denne typen artikler som jeg kan lære noe av, er veldig ok å lese. Takk til til trådstarter
kkristin Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #9 Skrevet 22. mai 2006 Det var faktisk en veldig interessant artikkel. Synes denne typen artikler som jeg kan lære noe av, er veldig ok å lese. Takk til til trådstarter ←
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #10 Skrevet 22. mai 2006 Interessant tema, men tungt skrevet. Får printe den ut og ta det litt smått om senn
FrøkenHobart Skrevet 22. mai 2006 #11 Skrevet 22. mai 2006 Utdrag fra artikkelen: Spørsmålet om opprinnelsen til den lave status spedbarn har i vår sivilisasjon har opptatt meg lenge. Det samme gjelder kvinnen og dermed den nær til kvinnen knyttede barneomsorg. ------------------------------------------------------------ Merkelig artikkel! I min sivilisasjon har spedbarn og dets mor høy status! Hvilken verden lever du i? Hadde mødrene skulle bært barna sine så lenge som det står skrevet om her hadde mødrene gått tilbake til framoverbøyd "apekropp" igjen. Jeg har ikke rygg til å bære mine barn etterhvert som de vokser til.
Freyja Skrevet 22. mai 2006 #12 Skrevet 22. mai 2006 Veldig interessant artikkel! Og til alle tvilere: Det er faktisk forsket på det. Barn som får mye kroppskontakt som spedbarn blir tryggere. Hva er så rart med det? Håper jeg - og sambo - får muligheten til å være mye inntil fremtidige barn. Tror jeg er bra for alle parter. Ja til bæresjal!!!!!
Gjest Bellatrix Skrevet 22. mai 2006 #13 Skrevet 22. mai 2006 Ja, kroppskontakt er viktig, både for den psykiske og fysiske helsa. Men jeg orket ikke lese hele artikkelen, så jeg kan ikke kommentere den.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #14 Skrevet 22. mai 2006 Ja, kroppskontakt er viktig, både for den psykiske og fysiske helsa. Men jeg orket ikke lese hele artikkelen, så jeg kan ikke kommentere den. ← Nettopp - den er så kjedelig og dårlig skrevet at man nesten sovner før man har begynt å lese.
Freyja Skrevet 22. mai 2006 #15 Skrevet 22. mai 2006 Om den er kjedelig eller ikke, eller evt tung å lese, avhenger vel mye av leseren og leserens interesser. Men jeg synes absolutt ikke at den var til å sovne av. Derimot kunne den vært skrevet mer leservennlig. Budskapet hadde da kanskje nådd ut til flere. Synes artikkelen var bra jeg. Nok en gang: JA til bæresjal!!!!
Gjest StoreSky Skrevet 22. mai 2006 #16 Skrevet 22. mai 2006 nemlig. ← ..Kan noen være vennlig å beskrive barn som er "oppdratt" slik?? Jeg har et eksempel. Han ble ammet til 7 år, sov i sengen til foreldrene lenge, gikk ikke på do alene før 10, bestemte på vegne av hele familien hva de skulle spise, når de skulle spise. Han kunne reise seg opp fra stolen,rope på foreldrene at stolen sto litt skjevt -så kom de og snudde stolen ca 10 grader rundt. Idag er han uføretrygdet i en alder av 25. Har adri fullført skole, eller noen form for jobb. Foreldrene ble skilt mange år siden da den ene parten ikke orket sønnens tyrrani. Hele famlien orket ikke ha dem på besøk fordi han krevde og krevde. Han bor hjemme hos den ene av foreldrene og kommer mest sannsynlig til å forbli der. Som 18 åring ble han tatt på ferksen av naboen i forsøk på å stjele -familiens reaksjon var: Han må jo få prøve ut, han har det jo ikke så lett. Muligens et meget ekstremt eksempel...men...ja ja. Dessuten: barn i nesten hele den vestlige verden blir ikke ammet lenge, går i barnehage/før-skole fra 1 årsalder og enkelte land før det. Og det er da folk av de også??
kkristin Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #17 Skrevet 22. mai 2006 ..Kan noen være vennlig å beskrive barn som er "oppdratt" slik?? "Et paradoks er at tyrannisering og manipulering av omgivelsene er et ukjent fenomen hos eksisterende sanker og jegerfolk, der det praktiseres en barnesentrert omsorg. Tvert om, barn og unge er høflige og hjelpsomme, rett og slett veloppdragne. Flere forskere mener at menneskene i disse gamle kulturer ser ut til å handle ut fra menneskehetens felles fylogenetiske erfaring, noe som synes å ha gått tapt i vår egen kultur."
Gjest StoreSky Skrevet 22. mai 2006 #18 Skrevet 22. mai 2006 Jaha? Men det står da ingenting om samsoving og kroppskontakt der? Med en grunnleggende respekt for barns individualitet, at voksne går fremfor med et godt eksempel, at et SAMFUNN er preget av respekt og kjærelighet og OMSORG -så vil samme resultat oppnås hvor som helst. Og den siteringen der: jeg keter å tro at samtlige barn av sanker og jegerfolk er veloppdragne praktbarn. Og uansett så er det i veldig mange samfunn vanlig med straff i form av ignorering, slag, utstøting -selv om barna sover med foreldrene og samfunnet ellers er preget av fysisk kontakt. (litt ala "jeg slår fordi jeg elsker deg, det gjør mer vondt for meg enn for deg") Så da må jeg spørre kkristin: Har du besøkt og bodd i denne type samfunn, eller har du kun lest artikkler av ulike idealister?
kkristin Skrevet 22. mai 2006 Forfatter #19 Skrevet 22. mai 2006 Jaha? Men det står da ingenting om samsoving og kroppskontakt der? Med en grunnleggende respekt for barns individualitet, at voksne går fremfor med et godt eksempel, at et SAMFUNN er preget av respekt og kjærelighet og OMSORG -så vil samme resultat oppnås hvor som helst. Og den siteringen der: jeg keter å tro at samtlige barn av sanker og jegerfolk er veloppdragne praktbarn. Og uansett så er det i veldig mange samfunn vanlig med straff i form av ignorering, slag, utstøting -selv om barna sover med foreldrene og samfunnet ellers er preget av fysisk kontakt. (litt ala "jeg slår fordi jeg elsker deg, det gjør mer vondt for meg enn for deg") Så da må jeg spørre kkristin: Har du besøkt og bodd i denne type samfunn, eller har du kun lest artikkler av ulike idealister? ← Den artikkelen jeg leverer her er verken mer eller mindre enn det som står skrevet. Inspirerende for mange. Kanskje ikke for deg?
Tigerlily Skrevet 22. mai 2006 #20 Skrevet 22. mai 2006 Jeg får noia av folk som absolutt skal tilbake til fortiden for å bestemme hvordan nåtiden skal være - for fortiden er faktisk et helt annerledes sted, menneskene som levde da hadde en helt annen mentalitet og tankegang enn det vi har i dag. Det er umulig å overføre fortidens handlinger og tradisjoner over på nåtiden. Dermed er det vanskelig, om ikke umulig, å overføre praksiser som amming over 1-årsalderen, samsoving til barnet er 3-4-5-6 år gammelt, fordi vårt samfunn, og vår mentalitet, ikke er tilpasset dette. Jeger/sankerne sov i små telt og huler, og alle var i konstant aktivitet. I dag? Kvinner jobber fra barnet er 1 år gammelt, foreldre trenger alenetid og privatliv nettopp fordi det er dette vi er oppvokst med. Det vil være vanskelig, om ikke umulig, å overføre familiemønstrene fra da til nå. En god tanke, absolutt, men fåfengt vil jeg påstå. Ja til samsoving til et visst punkt, men barn og voksne trenger privatliv. Ja til bæresjal, men kun så lenge mor/far orker med sine industrialiserte, utrente kropper. Ja til kos og sosialisering, men det er noe alle barn trenger, uansett om de er fra steinalderen eller fra nåtiden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå