Gjest camillo Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Går det an å søke på master i andre land dersom man ikke kommer inn i Norge (og har norsk bachelor)?
Gjest LilSweetie Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Det gjør det! Er kanskje litt sent å begynne søkeprosessen nå hvis du vil begynne til høsten, men det kan hende det ikke er for sent på alle skoler. I utlandet der de ikke har samordna opptak, så da er det gjerne mer fleksibelt, og hver enkelt skole har forskjellige frister og rutiner. Her er det ofte ikke bare karakterer som teller heller, men personlig søknad, erfaring osv. Det du bør huske på er at det er veldig forskjellig kvalitet på skoler i utlandet, mange er kjempegode, men mange er også veldig dårlige og er eksperter i å tilby (spesielt til nordmenn) dårlige og dyre utdanninger. Så du bør nok forhøre deg litt rundt for å høre hva slags rykte steder har. Hvis du er seriøs med at du vil begynne i utlandet til høsten, bør du begynne å søke allerede nå!
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 (endret) Feilpostet Endret 22. mai 2006 av Elphaba
Gjest camillo Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Takk for svar! Det blir ikke til høsten, men eventuelt året etter. Mulig jeg ikke får helt gode nok karakterer til å komme inn her i Norge, men jeg har ikke sjekket karakternivået ellers, da. Mulig det er like høyt, men verdt å sjekke ut...
apple Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Det går heilt fint, men mange skular har ganske tidleg søknadsfrist, dei fleste har frist lenge før skulane i Noreg, så du bør då nesten begynna å søka før du veit om du kjem inn i Noreg eller ikkje. Eg er stooor tilhengar av utdanning i utlandet, og angrar nesten litt på at eg begynte på master i Noreg, sjølv om eg tok heile bachelorgraden min i utlandet, så eg vil oppfordra deg sterkt til å søka uansett, då, fordi det er ei unik oppleving å bu i eit anna land. Men du veit jo best sjølv om du helst vil vera i Noreg eller prøva det i utlandet.
Gjest camillo Skrevet 22. mai 2006 #6 Skrevet 22. mai 2006 Det går heilt fint, men mange skular har ganske tidleg søknadsfrist, dei fleste har frist lenge før skulane i Noreg, så du bør då nesten begynna å søka før du veit om du kjem inn i Noreg eller ikkje. Eg er stooor tilhengar av utdanning i utlandet, og angrar nesten litt på at eg begynte på master i Noreg, sjølv om eg tok heile bachelorgraden min i utlandet, så eg vil oppfordra deg sterkt til å søka uansett, då, fordi det er ei unik oppleving å bu i eit anna land. Men du veit jo best sjølv om du helst vil vera i Noreg eller prøva det i utlandet. ← Jeg vil helst bo her, av den enkle grunn at jeg har hund - og det er nok ikke så lett å kombinere med flytting til utlandet... Kommer jo veldig an på hvor det eventuelt blir, godt mulig det blir innen skandinavia (pga faget). Men jeg skal sjekke.
Gjest -eline- Skrevet 23. mai 2006 #7 Skrevet 23. mai 2006 Vær obs på at søknadsfristen varierer veldig. Har sjekket litt rundt og noen universiteter opererer med en søknadsfrist på 1 år, andre har løpende opptak helt fram til kort tid før start. Klart anbefales det å søke tidlig nok slik at man er sikker på at man får plass... Jeg har ikke enda kommet så langt at jeg har søkt på matser her borte, har søkt i Norge men det er jo ikke sikkert jeg kommer inn. De universitetene jeg har tittet på har en "anbefalt søknadsdato" 1. juli (+ at på universitetet jeg går på har jeg fått et "muntlig ja" på søknaden...) Plusset med en mastergrad i feks UK er at den som oftest er over på 12 måneder; oktober-oktober er vel vanligst. Som norsk student i UK så er det SVÆRT mange universiteter som "tar lettere" på det... Dvs, det er enklere for deg å komme inn enn feks engelskmenn/EU-borgere, søknadsfristene er ikke gravert inn i stein... penger styrer det meste (som ikke-EUborger så betaler man over sea-fees...) og man kan nærmest se £-tegnet i øynene til opptakskommiteen noen steder...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå