Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Jeg er 100% sykemeldt ut sommeren. Skulle egentlig hatt 3 uker ferie. Må jeg ta disse ut selv om jeg er sykemeldt, eller kan jeg spare dem til senere?
Usikker Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Så lenge sykmeldingen er startet før ferien starter - så har du ferien til gode.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Hvordan blir det hvis man f.eks er 50% sykemeldt da?
Usikker Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Da er det andre regler mener jeg. Du må være 100% sykmeldt hvis du skal ha krav på såkalt "erstatningsferie". Jeg finner ikke noe lovtekst akkurat nå - men jeg vet det er sånn på min arbeidsplass.
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 Det som usikker sier stemmer. Dersom du er 100 % sykemeld i minst en uke av ferien din sammenhengende har du krav på ny ferie. Om du ikke er 100 % sykemeldt regnes det jo ikke som sammenhengende og ergo får du ikke ny ferie.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Reglene for dette står i ferieloven: Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Altså er det ingen automatikk i dette, du må selv kreve det senest siste dag før du skulle hatt ferie. Hvis en har gradert sykemelding får en ikke utsatt ferien.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #7 Skrevet 23. mai 2006 Tusen takk for svar! Legeerklæring, vil det si sykemelding?
Ugla Skrevet 23. mai 2006 #8 Skrevet 23. mai 2006 Reglene for dette står i ferieloven: Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Altså er det ingen automatikk i dette, du må selv kreve det senest siste dag før du skulle hatt ferie. Hvis en har gradert sykemelding får en ikke utsatt ferien. ← I ferieloven står også når tid på året du event. kan kreve (og ikke kreve) å få ta den utsatte ferien. Tusen takk for svar! Legeerklæring, vil det si sykemelding? ← En sykemelding fra legen er jo det vanlige (altså ikke nok med egenmelding).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå