Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er 100% sykemeldt ut sommeren. Skulle egentlig hatt 3 uker ferie. Må jeg ta disse ut selv om jeg er sykemeldt, eller kan jeg spare dem til senere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge sykmeldingen er startet før ferien starter - så har du ferien til gode.

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan blir det hvis man f.eks er 50% sykemeldt da?

Skrevet

Da er det andre regler mener jeg.

Du må være 100% sykmeldt hvis du skal ha krav på såkalt "erstatningsferie".

Jeg finner ikke noe lovtekst akkurat nå - men jeg vet det er sånn på min arbeidsplass.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det som usikker sier stemmer. Dersom du er 100 % sykemeld i minst en uke av ferien din sammenhengende har du krav på ny ferie. Om du ikke er 100 % sykemeldt regnes det jo ikke som sammenhengende og ergo får du ikke ny ferie.

Gjest Gjest
Skrevet

Reglene for dette står i ferieloven: Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Altså er det ingen automatikk i dette, du må selv kreve det senest siste dag før du skulle hatt ferie.

Hvis en har gradert sykemelding får en ikke utsatt ferien.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar! Legeerklæring, vil det si sykemelding?

Skrevet
Reglene for dette står i ferieloven: Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien.

Altså er det ingen automatikk i dette, du må selv kreve det senest siste dag før du skulle hatt ferie.

Hvis en har gradert sykemelding får en ikke utsatt ferien.

I ferieloven står også når tid på året du event. kan kreve (og ikke kreve) å få ta den utsatte ferien.

Tusen takk for svar! Legeerklæring, vil det si sykemelding?

En sykemelding fra legen er jo det vanlige (altså ikke nok med egenmelding).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...