Frøken Freken Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Jeg drømmer om å dra på safari i Afrika, og planlegger å dra dit neste år:) Har vært og titta litt rundt på nettet, men synes det er vanskelig å finne noe som ikke er altfor dyrt, og som jeg samtidig føler meg trygg på. Er litt småsær... Er det noen som har vært på safari der og som kan fortelle litt om priser, hvordan dere reiste osv?
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Var på safari i Masai Mara i Vest-Kenya i januar 2005. Kjemepefint! Vi hadde charter fra Gardermoen via Schipol Amsterdam til Nairobi og videre til Mombasa på Østkysten, der vi var i to uker. På safarien, som tok to dager med overnatting i "telt", og ble vi fraktet til Mara med et lite propellfly. Flyturen tok 2,5 timer, og vi landet på en grus-rullebane! Vi fikk med oss "The Big Five", pluss besøk i en Masai-landsby. Ganske eksotisk. Veldig viktig å være heldig med "draivern"! Vi var vel ikke så overvettes opptatt av prisen, men vi kjøpte safarien etter at vi kom ned, og tror det var 2-3000 kroner pr pers. Vel verdt det. Hele turen/oppholdet i Kenya kostet 23.000,- pr pers.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Jeg har vært på safari i Namibia 2 ganger. Anbefaler på det sterkeste Etosha nasjonalpark. Der kan man enten melde seg på tur med buss og guide eller leie bil og kjøre rundt selv. Jeg har valgt det siste begge gangene, og synes det er kjempespennende å lete etter dyrene selv. I Etosha er det 3 forskjellige "camps" med bungalower som man kan leie. Herfra er det utsiktsposter til vannhull, så man kan sitte om kvelden og se på nattelivet. Vi var så heldige å se en løve angripe en antilope! Dessuten hadde vi bungalow rett ved vannhullet, så vi satt og grillet mens vi så på dyrene. Jeg har valgt å kombinere Namibiaferien med Cape Town begge gangene og har fløyet via Schiphol. Flybillettene har vel kommet på like under 10.000,-, da er det inkludert noen dager i Cape Town. Å bo i disse landene er billig, men leiebil koster litt.
Gjest Gjest Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Har vært på Safari både i Sør-Afrika og i Botswana. I Sør-Afrika reiste vi rundt med leiebil. Bestilte turen gjennom http://www.getafricatravel.com/ som er et reisebyrå jeg bare har gode ord å si om. Fantastisk service. Drives av norsk dame som bor i Sør-Afrika. Vi var på safari i Hluhluwe-Umfolozi. Kjørte en dag på egen hånd i leiebil, og hadde to dager med organisert safari. Har hørt at flere betegner Botswana som det aller beste safari-landet. Men mye her er veldig ekslusivt. Vi dro likevel ikke på noen luksustur. Fant en tur i en katalog hos Worldwideadventures. Bor du i Oslo, vil jeg anbefale deg å ta deg en tur innom det reisebyrået og hente med deg en del kataloger. De har massevis av forskjellige turer. Vi var på en seksdagerstur som startet og sluttet i Victoria Falls. Bodde i telt, og det hele var av veldig enkel standard, men det er den flotteste ferien jeg har hatt. Var på fotsafari og møtte en hel flokk elefanter blant annet. Okavango-deltaet og Chobe nasjonalpark i Botswana er fantastiske steder. Og når man i tillegg kan få med seg Victoria Falls, så er jo perfekt!
annemsk Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har vært på kombinert badeferie og safari i afrika! Vi begynte ferien med badedelen på Zanzibar i en drøy uke og var på safari i Kenya, Masai Mara og Lake Nakuri. En opplevelse jeg aldri kommer til å glemme! Helt fantastisk.
Gjest Gjest Skrevet 23. mai 2006 #6 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har vært på kombinert badeferie og safari i afrika! Vi begynte ferien med badedelen på Zanzibar i en drøy uke og var på safari i Kenya, Masai Mara og Lake Nakuri. En opplevelse jeg aldri kommer til å glemme! Helt fantastisk. ← Det er vel gjerne slik at de som IKKE har vært på safari i Vest-Kenya(Masai Mara) syns deres opplevelse har vært det beste man kan oppleve. Men det er nok uansett Mara Mara som er "sjefs-safarien" i Afrika. Lake Nakuri er litt for nære Nairobi til at det skal være en "ordentlig" nasjonalpark. I Mara kan man i tillegg til alle dyrene, også oppleve det stolte og flotte masai-folket og deres kultur. Ubetalelig!
Frøken Freken Skrevet 23. mai 2006 Forfatter #7 Skrevet 23. mai 2006 Jeg har vært på kombinert badeferie og safari i afrika! Vi begynte ferien med badedelen på Zanzibar i en drøy uke og var på safari i Kenya, Masai Mara og Lake Nakuri. En opplevelse jeg aldri kommer til å glemme! Helt fantastisk. ← Bestilte dere turen gjennom en reiseoperatør, eller satte dere sammen selv? Er litt skeptisk til å skulle leie bil og kjøre rundt selv, innbiller meg at jeg og samboeren kommer til å kjøre oss vekk og bort fra alle slags typer sivilisasjon...
liv Skrevet 23. mai 2006 #8 Skrevet 23. mai 2006 Bestill fly til et sted du vil dra på safari og bestill selve safarituren når du kommer ned! Mye billigere!
Adonia Skrevet 27. mai 2006 #9 Skrevet 27. mai 2006 jeg har vært på safari i en liten nasjonalpark i tanzania (mikumi). vet desverre ikke noen priser, for turen ble betalt av skolen. men vil i hvertfall virkelig anbefale deg å ta en tur til afrika, mer spennende reise har jeg aldri vært med på!
Gjest Gjest_Merethe_* Skrevet 28. mai 2006 #10 Skrevet 28. mai 2006 Hvis noen har noen gode byråer å anbefale, kan de jo gjerne legge inn en link da.. *hint hint*...
just_c Skrevet 28. mai 2006 #11 Skrevet 28. mai 2006 et reisebyra i lille risør på sørlandet driver med noen slike turer vet jeg.. hvor de reiser og hvor mye det koster husker jeg ikke... bare et lite hint hint;)
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #12 Skrevet 29. mai 2006 et reisebyra i lille risør på sørlandet driver med noen slike turer vet jeg.. hvor de reiser og hvor mye det koster husker jeg ikke... bare et lite hint hint;) ← Som et lite apropos kan jeg nevne at det IKKE anbefales å bruke norske/vestlige byråer. Disse er i stor grad 2-3 ganger dyrere enn afrikanske byråer og mesteparten av pengene havner rett i lomma på arrangøren. Det er ikke verken vanskelig eller farlig å "shoppe" etter tur når du kommer fram....se gjerne etter de litt større velrenommerte selskapene(som også har hjemmesider)
Gjest Gjest Skrevet 29. mai 2006 #13 Skrevet 29. mai 2006 Her er link til UTC, en av de større safariarrangørene i Afrika. http://africanadrenalin.co.za/utc/index.htm
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå