Miss Fishy Skrevet 7. desember 2002 #1 Skrevet 7. desember 2002 Hei! Noen her som har erfaringer med å reise til latinamerikanske land, alene eller sammen med andre? Jeg planlegger 5-ukers tur til våren: Afrika, Mexico/Guatemala eller Chile, og vil gjerne høre litt om både å reise alene generelt og disse landene spesielt..
Milo Minderbinder Skrevet 8. desember 2002 #2 Skrevet 8. desember 2002 Vel Selv om jeg ikke har vært i latinamerika, kan jeg uansett komme med et ganske godt forslag til måte å reise på. Jeg er en meget pasjonert brev-/mailskriver, og skriver med folk i alle klodens hjørner. Har besøkt en del av dem, og det er alltid stort. Selvdølgelig.....du får besøk tilbake, men det er jo bare en hyggelig del av pakken. Du får bli godt kjent med folket på det sted du besøker, og du får venner for livet. Bruk nettet, og bli kjent med folk i Latinamerika...... besøk dem. Da er du alene, men aldri alene.... Jeg har reist slik som dette i en god del år, og.....jeg har sånn sett funnet ut hvordan jeg kommer til å reise resten av mitt liv. Det er, for å gi et eksempel, garantert fabelaktig å besøke Machu Pichu i Peru, men tenk deg hvor mye mer fabelaktig det må være å drikke kaffe med noen av de som bor i landet etterpå. bare et forslag, og jeg anbefaler det varmt. Milo
Gjest Anonymous Skrevet 9. desember 2002 #3 Skrevet 9. desember 2002 Hei, jeg har aldri reist alene, men jeg har vært i Mexico og Guatemala og vil anbefale deg på det sterkeste å reise dit. Mexico er veldig stort, så du blir nødt til å velge ut hva du vil se. Selv dro vi til Mexico City, videre med fly til Cancun (men vi var ikke i Cancun, for det har jeg hørt at er en forferderlig by), reiste rundt på Yucatan-halvøya og var to dager i Guatemala slik at vi fikk se ruinene i Tikal. Det var en fantastisk tur. Vi opplevde både storby, pyramider, jungel og strender. Nå vet jeg ikke hvor i Mexico du har tenkt deg, men her er noen anbefalinger. * Teotihuacan like utenfor Mexico City er et must. Her er verdens tredje største pyramide. * Hvis du er i Mexico City er det deilig å ta en båttur i den flytende hagen i Xochimilco (tror det skrives slik). Mexico City er en stressende by, og en båttur her er et fint pusterom, samtidig som det er en del å se på. * På Yucatan-halvøya bør/må du få med deg pyramiden på Chichen Itza. Her kryr det av turister, men en opplevelse likevel. * Litt mindre kjent er kanskje Celestun. Her kan man ta båttur og se mengder av flamingoer. Det lønner seg visst å reise tidlig om morgenen, for da kan man se flest fugler. Vi kom litt sent og så ikke så mange. * I Guatemala var vi bare i to dager. Bodde i Flores (koselig liten by på en øy) og reiste på dagstur til Tikal. Tikal var et av de flotteste stedene vi så på turen vår. Her er det pyramider langt inne i jungelen, og stor sjanse for å se aper, papegøyer og andre fugler og dyr. Her lønner det seg også å reise grytidlig om morgenen. Det går busser fra Flores klokka 5 om morgenen. Hvis vi hadde hatt bedre tid på turen vår, skulle jeg ønske vi kunne tatt turen innom Taxco sør for Mexico City og San Cristobal de las casas. God tur.
Miss Fishy Skrevet 11. desember 2002 Forfatter #4 Skrevet 11. desember 2002 Tusen takk for tips begge to! Jeg har tidligere besøkt venner i flere land i Sør Amerika, og er helt enig i at det er en veldig bra måte å oppleve et land på! Man får se så mye mer, og blir tatt med på ting som man aldri ville visst om eller fått til å organisere selv. Men jeg kan aldri bli for lenge når jeg er sånn på besøk... Kulturen deres er så annerledes, og gjestfriheten blir faktisk litt plagsom når man aldri får gi noe tilbake... Har ikke bestemt meg for om det blir Mexico/Guatemala eller Chile... Mexico er kanskje mer feriested... men kan jo være utrolig deilig det og! Også er det kanskje tryggere å reise rundt alene i et såpass turistifisert land!? Takk igjen! Miss Fishy :-)
Gjest gurimalla Skrevet 11. desember 2002 #5 Skrevet 11. desember 2002 Det er ganske tilrettelagt å reise i Mellom-Amerika (iallefall hvis du ikke har store krav til standard). Man kommer seg fint frem med lokale busser (litt tålmodighet må man selvfølgelig ha). Jeg har ikke reist alene, men møtte flere som reiste alene og tror at det er enklere og tryggere her en feks i Afrika. Kjenner flere som har reist alene i Guatemala og Mexico og de har hatt det kjempefint. Jeg kan anbefale flere av de stedene som "gjest" her viser til. Tikal bør du i alle fall få med deg. I Guatemala bør du også besøke Antigua og Lago Atitlan. Antigua er en gammel koloniby ikke så langt fra Guatemala city, mens Lago Atitlan er en innsjø ca midt i landet. Hvis du har tid og lyst til å lære litt spansk er det mange bra spanskskoler i Antigua, det er også en fin måte og møte andre reisende på. I Mexico kan jeg anbefale: Taxco (koloniby hvor du får kjøpt sølv), Oaxaca (kjøp sjokolade og bo på sjokoladehotellet og besøk Monte Alban). Videre var vi flere steder langs kysten av Stillehavet blant annet Puerto Angel, fint for å ligge litt på stranden og dra på båttur. San Cristobal kan også anbefales på det varmeste. Mellom San Cristobal og Yucatan ligger Palenque ruinas – også verdt et besøk. Jeg vil anbefale deg å reise til Tulum i stedet for til Cancun og Playa del Carmen. I Tulum møter du andre backpackere og det er lettere å komme i kontakt med folk der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå