Gjest Janne 28 Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 Trenger å gå til psykolog pga jeg sliter enda pga mitt dårlige forhold til faren min. Men er blakk, og dårlig råd.. Går det an å få regning?
Gjest Janne 28 - Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Får jeg henvisning av lege? Og hva sier jeg til legen? Er så innviklet og vil ikke legge ut om alt til legen min..
Gjest gjesta Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 du får berre seie at vi virkelig trenge å snakke med nåken.. trur ikkje du trenge å forklare alt til lege! men går nok ei stund fra du blir henvist til du får psykolog.. om det ikkje e veldig akutt sådan.
Trillian Skrevet 22. mai 2006 #5 Skrevet 22. mai 2006 For psykologer med driftstilskudd (det er de du vil bli henvist til gjennom fastlege) er det en egenandelsgrense på 1615,- kr (hvis du er over 18 år - er du under 18 år er dette gratis). Dette vil være maksimumbeløpet du betaler uavhengig av antall konsultasjoner. Du kan helt sikkert få en regning ... Men jeg ville ikke tenkt at det hele var så akutt - ventelistene er desverre lange. Psykologstudenter på profesjonsstudiet ved universitetet har en egen studentklinikk som del av undervisningen, og jeg tror det er slik at man selv kan kontakte denne klinikken direkte og evt skrive en egen henvisning. Da er det helt gratis.
Gjest janne- 28 Skrevet 22. mai 2006 #6 Skrevet 22. mai 2006 ok, hvis det er lang venteliste så har jeg nok råd når den tid kommer Vet noen hvor mye det koster pr gang sånn ca? takk for svar!
Gjest janne 28 igjen Skrevet 22. mai 2006 #7 Skrevet 22. mai 2006 ehm.. du svarte vel på det, at det var et engangsbeløp.. men kan jeg gå 10 ganger feks uten å betale mer enn det?
Trillian Skrevet 22. mai 2006 #8 Skrevet 22. mai 2006 Jada - engangsbeløpet er det samme uansett - men det gjelder per 12 mnd, tror jeg. Det vil altså si at hvis du får behandling i mer enn ett år, så kan det hende at du må betale beløpet to ganger, hvis du skjønner. Ordinær egenandel per time hos psykolog med driftstilskudd er 265 kr.
Trillian Skrevet 22. mai 2006 #9 Skrevet 22. mai 2006 Du kan forresten også sjekke her på trygdeetatens hjemmesider og på Psykologforeningens hjemmesider har de noe oversikt over psykologer med driftstilskudd, tror jeg.
Gjest Janne. 28 Skrevet 22. mai 2006 #10 Skrevet 22. mai 2006 Tusen takk! Godt å se det ikke koster mer..
ashera Skrevet 22. mai 2006 #11 Skrevet 22. mai 2006 Hvis du bor i Oslo, kan du kontakte Psykologisk institutt på universitetet. Så nettopp i en annonse at de tilbyr gratis terapi. Terapeutene er viderkomne psykologistudenter som har dette som praksis, og terapien skjer under veiledning av spesialist, og er derfor kvalitetssikret.
Trillian Skrevet 22. mai 2006 #12 Skrevet 22. mai 2006 Hvis du bor i Oslo, kan du kontakte Psykologisk institutt på universitetet. Så nettopp i en annonse at de tilbyr gratis terapi. Terapeutene er viderkomne psykologistudenter som har dette som praksis, og terapien skjer under veiledning av spesialist, og er derfor kvalitetssikret. ← Det samme gjelder hvis du bor i Trondheim, Bergen eller Tromsø - de har samme opplegget.
Gjest janne 28: Skrevet 22. mai 2006 #13 Skrevet 22. mai 2006 jeg bor dessverre ikke noen av de stedene.. Bor på Bryne i Rogaland.. Men takk for info
Jane How Skrevet 22. mai 2006 #14 Skrevet 22. mai 2006 Slik måtte jeg gjøre: Gå til legen, fikk en liste over psykologer i området med driftsavtale(?). Så skulle jeg kontakte selv. Det var verste delen. Sendte noen brev, men fikk avslag pga lange køer, så jeg begynte å ringe istedet. Du må forvente at det KAN ta tid, og de kan ha så lange lister at de ikke setter opp flere på liste. Da må du bare ringe til en annen. Da jeg ble satt på venteliste, fikk jeg henvisning fra legen (fikk den ikke før siden det kunne ta tid). Ble oppringt av psykologen da det var en time ledig for meg. Det tok ca 1,5 -2 mnd å stå i kø, men ikke bruk det som en mal. Du kan også ringe flere selv om du kommer på liste hos én, så øker sjansene for å komme inn raskt. Du må ikke gi opp selv om det føles endeløst å vente på time. Betalingen: frikortgrensen er på 1615 kr i år, tror jeg. I egenandelkortet fører man opp psykolog(som har avtale!) og lege, og evnt blå resept-medisiner. Når du overstiger beløpet får du frikort. Hver time hos psykologen koster 265 kr, om ikke psykologen selv har satt høyere pris. Man får dekket opptil 265 kr timen etter frikortet, altså om psykologen tar 300 kr timen, kan du bare føre opp 265 i egenandelkortet, og du må betale mellomlegget for hver time senere. Siden du sannsynligvis må vente litt for å komme inn, har du kanksje skaffet penger til da?
Gjest janne, 28 Skrevet 22. mai 2006 #15 Skrevet 22. mai 2006 Ja, hvis ikke får jeg nok lånt til da.. Takk for svar, setter pris på hjelp!
Gjest janne 28 igjeen Skrevet 22. mai 2006 #16 Skrevet 22. mai 2006 Men.. Lurte litt. Hvis jeg ringer selv nå, uten henvisning fra lege, da blir det vel dyrere enn 1615 ? Tror ikke helt jeg forstod det der med driftsavtale..
Jane How Skrevet 22. mai 2006 #17 Skrevet 22. mai 2006 Tror du må ha henvisning, for at psykologen skal få igjen penger fra staten. De 265 er egenandel tror jeg, sånn at staten subsidierer (og betaler alt for deg etter 1615kr). Psykologen må ha en avtale med staten om å få dette dekket, det tror jeg de fleste har, legen din har liste over disse. Men du kan jo ringe uten henvisning, og heller skaffe den senere vil jeg tro. Bare du har den til du skal dit! Tviler på at noen leger ville nekte deg henvisning!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå