Gjest Bare innom Skrevet 22. mai 2006 #1 Skrevet 22. mai 2006 (endret) Jeg har i mange år slitt med reumatisme som følgesykdom. (muligens psoriasis-leddgikt) Jeg er ikke hardt rammet, men har slitt med smerter, stivhet, samt at hoften/benet svikter under meg av og til, og at jeg plutselig mister kraften i hendene slik at jeg mister kopper, kniver osv i gulvet. Det har også ført til redusert nattesøvn p.g.a smerter i bekken/hofter... Har ikke tatt smertestillende p.g.a dette, men har brukt MYE kortison i forbindelse med min andre diagnose, og dette hjelper også for leddene. Har også prøvd fysioterapi (både opptrening og massasje), men dette var så vondt at det gjorde større skade enn nytte! For et par uker siden installerte vi et massasjebad her hjemme, og det er utrolig hvor stor forandring jeg opplever. Kjenner jeg at jeg er stiv i hoften/bekkenet..... 20 minutter med massasje, og jeg har fått tilbake varmen og bevegeligheten i leddet igjen! Jeg sovner fortere, og det tar lengre tid før jeg våkner av smertene. (Tidligere 3-4 timer, nå kan jeg få 5-6 timer med sammenhengende søvn.) Merker veldig stor forskjell på de dagene jeg har tatt et bad, og de dagene jeg ikke har gjort det! Benet svikter fremdeles under meg av og til, og jeg mistet en kopp i gulvet senest i går, så jeg har ingen illusjoner om at det hjelper på reumatismen i seg selv, men at det hjelper på smertene og stivheten har jeg ingen tvil om! Er det andre reumatikere der ute som deler min erfaring? Og hvis dere finnes, kan dere gi meg noen oppmuntrende ord om at dette kommer til å vare, eller er sannsynligheten for at jeg vil vli "immun" stor? Dette er første gangen på 4 år at jeg har opplevd smertefrie timer, så jeg føler at jeg har fått et helt nytt liv, og jeg ønsker så av hele mitt hjerte at dette ikke bare er forbigående! Endret 22. mai 2006 av Bare innom
Gjest Gjesta Skrevet 22. mai 2006 #2 Skrevet 22. mai 2006 Jeg har de samme symptomene som deg, selvom jeg ikke har fått diagnos ennå. Jeg har stor nytte av varme bad, helst så varme at jeg nesten ikke greier å sette meg oppi. I tillegg -og dette er mitt superstalltips- har jeg STOR STOR nytte av å ha varmeteppe i sengen. Etter at jeg fikk elektrisk varmeteppe som dekker så godt som hele madrassen min, og jeg har det på hele natten, så har jeg så godt som ikke søvnproblemer lenger, og jeg våkner uthvilt og smertefri om morgenen!! Anbefales på det varmeste
Gjest Bare innom Skrevet 22. mai 2006 #3 Skrevet 22. mai 2006 Jeg har de samme symptomene som deg, selvom jeg ikke har fått diagnos ennå. Jeg har stor nytte av varme bad, helst så varme at jeg nesten ikke greier å sette meg oppi. I tillegg -og dette er mitt superstalltips- har jeg STOR STOR nytte av å ha varmeteppe i sengen. Etter at jeg fikk elektrisk varmeteppe som dekker så godt som hele madrassen min, og jeg har det på hele natten, så har jeg så godt som ikke søvnproblemer lenger, og jeg våkner uthvilt og smertefri om morgenen!! Anbefales på det varmeste ← Ja varme gjør godt både for kropp og sjel...
Gjest gjest1 Skrevet 22. mai 2006 #4 Skrevet 22. mai 2006 Jeg har i mange år slitt med reumatisme som følgesykdom. (muligens psoriasis-leddgikt) Jeg er ikke hardt rammet, men har slitt med smerter, stivhet, samt at hoften/benet svikter under meg av og til, og at jeg plutselig mister kraften i hendene slik at jeg mister kopper, kniver osv i gulvet. Det har også ført til redusert nattesøvn p.g.a smerter i bekken/hofter... Har ikke tatt smertestillende p.g.a dette, men har brukt MYE kortison i forbindelse med min andre diagnose, og dette hjelper også for leddene. Har også prøvd fysioterapi (både opptrening og massasje), men dette var så vondt at det gjorde større skade enn nytte! For et par uker siden installerte vi et massasjebad her hjemme, og det er utrolig hvor stor forandring jeg opplever. Kjenner jeg at jeg er stiv i hoften/bekkenet..... 20 minutter med massasje, og jeg har fått tilbake varmen og bevegeligheten i leddet igjen! Jeg sovner fortere, og det tar lengre tid før jeg våkner av smertene. (Tidligere 3-4 timer, nå kan jeg få 5-6 timer med sammenhengende søvn.) Merker veldig stor forskjell på de dagene jeg har tatt et bad, og de dagene jeg ikke har gjort det! Benet svikter fremdeles under meg av og til, og jeg mistet en kopp i gulvet senest i går, så jeg har ingen illusjoner om at det hjelper på reumatismen i seg selv, men at det hjelper på smertene og stivheten har jeg ingen tvil om! Er det andre reumatikere der ute som deler min erfaring? Og hvis dere finnes, kan dere gi meg noen oppmuntrende ord om at dette kommer til å vare, eller er sannsynligheten for at jeg vil vli "immun" stor? Dette er første gangen på 4 år at jeg har opplevd smertefrie timer, så jeg føler at jeg har fått et helt nytt liv, og jeg ønsker så av hele mitt hjerte at dette ikke bare er forbigående! ← Jeg mister også styrke, senest i forrige uke. Mistet sjampoen i dusjen, mistet børsten, mistet kniven da jeg skulle skjære brød etc. Men jeg er ikke plaget av å være så fysisk sterk i det store og hele da må ha hjelp til å åpne ting etc. Jeg bor alene, så har innsett at jeg trenger endel hjelpemidler. Et varm dusj, men allerhelst et langt bad gjør underverker om morgenen. Var i Spania i fjor og var stiv i hele kroppen da jeg våknet, men etter å ha svømt rundt i bassenget en halvtime/tre kvarters tid hver morgen fungerte jeg stort sett resten av dagen. Jeg har JIR (barneleddgikt) og har det i nesten alle ledd. Eneste fingerleddet som ikke er påvirket er ringfingrene på begge hånd, men mange slipper unna akkurat der. De lærde strides om hvorfor. Har det i tærne også, men har ikke vondt i de. For meg er fingre, håndledd, nakke, hofter og knær absolutt verst-
Gjest prestekrage Skrevet 23. mai 2006 #5 Skrevet 23. mai 2006 Litt intressert i å høre om det er noen av dere med pso-a som har prøvd embrell? Erfaringer? Jeg vil gjerne over på den, står på arthrotec nå. Legen og jeg driver en ihugga kamp mot rikstrygdeverket nå (vil unngå å måtte på Metotrexate (?)først).
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå