Gå til innhold

Tørr hud i ansiktet.

trifolii

Anbefalte innlegg

Det samme skjer hver vinter. Jeg blir supertørr i trynet, og flasser. Særlig i T-sonen

Hva gjør jeg med dette? Jeg renser ansiktet ca hver gang jeg dusjer. Bortsett fra det bruker jeg vann. Jeg smører meg hver gang jeg har vaska ansiktet, enten det nå er med vann eller ansiktsrens. Jeg bruker ikke sminke (bare øyne + munn av og til).

Kan noen foreslå en effektiv kur, både for å rydde opp i alt det tørre som er der nå, og for å holde det borte? Er det noen spesiell type krem jeg bør bruke? Peeling, funker det, eller blir det bare verre da?

Dette er IKKE mitt felt altså... :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres ut som om du har eksem. Jeg er også plaget med dette, seborreisk eksem, og legen fortalte meg at eksem som regel blir forverret i den kalde årstiden. Stress, matvarer man ikke tåler og sikkert også andre faktorer, kan være med på å forverre eksemen.

Jeg har fått en soppdrepende krem på resept (eksem regnes visstnok som en soppinfeksjon i huden), men vet ikke helt om den virker ennå. Jeg fikk den for noen uker siden, og den bør brukes som en kur over flere uker før man kan merke noen effekt.

Jeg har nå vært hos kinesolog og fått bekreftet at jeg ikke tåler hvete/hvetemel, så nå holder jeg meg borte fra det så godt jeg kan.

Allergi og eksem henger ofte nøye sammen, så det kan kanskje være lurt for deg å få tatt en allergitest for å finne ut om det er noe du ikke tåler. Testene som ble tatt hos legen påviste ikke hva jeg var allergisk mot, annet enn at jeg faktisk er allergisk. Derfor bestilte jeg time hos naturmedisiner.

Håper du finner noe som hjelper mot din tørre hud!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Væren.

Takk for svar. Men hvordan ser huden din ut der du har eksem? Min ser nemlig helt "normal" ut, bare veldig tørr. Det klør ikke heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også dette problemet og gjør egentlig ikke annet med det enn å balsamere meg med spenol med jevne mellomrom.. Jeg bruker ikke sminke til daglig, hadde jeg gjort det ville det sikkert vært et større problem.

Værst på meg er det mellom øyebrynene.. Her om dagen brukte jeg en ren, tørr tannbørste (med myk bust) og børstet med sirkelbevegelsen på den tørre huden, etterpå hadde jeg på en solid lag med spenol. Dagen etter var jeg faktisk like fin... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg veldig ømfintlig hud i ansiktet. Jeg tåler nesten ingen kremer. Får utslett av alt.

Har funnet ut at en krem som heter Helosan (fås på apoteket) er super for meg. Spesielt om vinteren. Da får jeg også veldig tørr hud, men Helosan er ganske fet, og huden blir myk og holder seg gjennomfuktet hele dagen. Ikke får jeg utslett av den heller :-)

Siden kremen er såpass fet smører jeg meg inn rett etter dusj og ansiktsrens om morgenen. Spiser frokost og kler meg, slik at kremen rekker å trekke skikkelig inn før jeg legger make-up. Da sitter sminken godt og jeg er ikke "fet" i ansiktet.

Funker supert for meg ihvertfall!!!

Jeg vet om andre som har brukt Helosan mot eksem med god virkning, så det er kanskje verdt et forsøk? Den er ihvertfall ikke dyr, så du taper ikke så mye på å kjøpe en tube og prøve, ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips begge to!

Det er mellom øynene det er verst hos meg også, og over nesen og litt ut på kinnene.

Skal prøve Helosan jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen!

Huden min klør heller ikke, men kan bli litt rød. Det flasser nesten hele tiden, så jeg føler behov for å "skrubbe" det bort stadig vekk. Blir det for ille smører jeg på litt hydrocortisonsalve, men det skal man helst ikke bruke for mye av, og bare et tynt lag. Man skal ikke bruke hydrocortisonsalve når man skal ut i solen. Den gjør huden tynnere, så man må ikke overdrive.

Den kremen jeg nevnte tidligere heter "Fungoral", og den må som sagt brukes over tid for å få effekt.

Tror jeg skal prøve Helosan jeg også!

Føler meg skikkelig tørr i ansiktet, og det er pyton!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En ting som hjelper tørr hud (også dem som har psoriasis eller eksem) er å ta tilskudd av fettsyrer og oljer innenfra. Jeg tar et par spiseskjeer om dagen av en oljeblanding som heter Udo`s Choice (inneholder alle de essensielle fettsyrer, både omega 3, omega 6 og omega 9), den har hjulpet bra for meg! Bruker f.eks. mye mindre krem i ansiktet enn jeg gjorde før, psoriasisen min har også blitt bedre.

Det kan ofte være lurt å tilføre stoffer vi mangler innenfra, istedet for eller i tillegg til å smøre det på utvendig.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Jeg har også prøvd Udo's choice, men har ikke greid å følge opp; dvs. kjøpte og brukte en flaske, og kjøpte liksom aldri en ny... typisk meg.

I går var jeg på apoteket og skaffet meg Helosan, hun som ekspederte meg visste ikke engang at det var noe som het Helosan, men hun fant den i hvert fall etterhvert ettersom den sto oppført på oversikten deres. Har prøvd den i går kveld og i dag morges, og er spent på resultatet! Dyr var den heller ikke, kr. 37,-, så hvis den gjør nytten er jeg mer enn fornøyd!

Den tiden jeg greide å holde meg konsekvent borte fra alt som minnet om hvetemel, ca. en måned, fikk jeg flere kommentarer på at huden min så bedre ut. I jula har jeg skeiet mer ut, ettersom testene hos helpraktikeren (naturmedisineren) viste større toleranse overfor hvetemel nå enn sist jeg var hos henne, og jeg fikk "lov" til å prøve meg litt fram med mel igjen. Nå når hverdagen begynner skal jeg bli litt flinkere til å tenke over hva jeg spiser!

Klem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden min blir også tørr om vinteren. Smører meg inn hver morgen, og det støver av bena!

Dersom du ikke har eksem/allergi:

Kjøp en god ansiktskrem og smør deg OFTE. På andre utsatte steder kan du ta på fet krem og dekke til med plast en stund, så trekker det seg inn (bra til tørre føtter).

Og så får vi bare glede oss over at solen har "snudd" og vi går mot lysere og varmere tider!!! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...