Gjest Gjest Skrevet 21. mai 2006 #1 Skrevet 21. mai 2006 Er det noen som har en oppskrift på en god hvetekake?
Arkana Skrevet 21. mai 2006 #2 Skrevet 21. mai 2006 Hvetekake med appelsin og mandel 50 g gjær 150 g smør 5 dl melk revet skall av 1 appelsin 1 dl sukker 1 ts kardemomme ca 14 dl hvetemel 150 g malte skåldede mandler 1 dl sukker 125 g smør 3 ss presset appelsinsaft revet skall av 1 appelsin egg og perlesukker Løs opp gjæren i litt av den fingervarme melken i bakebollen. Smelt smør og tilsett melk, varm opp til fingervarmt og hell over i bakebollen. Tilsett revet skall av appelsin, sukker, kardemomme og hvetemel. Elt sammen til smidig deig. Dekk med plast og sett til heving ca 40 min, dobbel størrelse. Bland mandlene med sukker, mykt smør, appelsinsaft og revet skall av appelsin. Ha deigen på bakebordet og elt den sammen og del i 3 like store biter. Kjevle hver del ut til et rektangel. Smør på 1/3 av fyllet, rull sammen og skjær i ca 2 cm biter. Legg på et bakepapirkledt stekebrett. Vil du lage en kake legg bitene i en smurt rund eller avlang form, med litt avstand mellom bitene, slik at de eser sammen under etterhevingen. Dekk med klede og sett til etterheving i ca 30 min. Pensle med egg og dryss med perlesukker før steking. Stek bollene på midterste rille i varm stekeovn 225 grader i 12-14 min. Kaken stekes på nederste rille ved 200 grader i ca 20 min. Hvetekake med epler 70 g smør 2,5 dl melk 50 g gjær 50 g sukker 1 knivsodd salt 400-500 g hvetemel 200 g aprikosmos 300 g syrlige epler 3 ss sitronsaft 100 g hasselnøttflak 150 g rosiner Smelt smøret og lunk melken i det. Rør gjæren ut i væsken. Tilsett salt, sukker og mel og kna til en jevn deig. La heve til dobbel størrelse. Lunk marmeladen. Del eplene i små terninger og ha på sitronsaft. Bland sammen med nøtter, rosiner og mesteparten av aprikosmosen. Kjevle ut til en leiv 30 x 40 cm. Fordel fyllet utover og skjær deigen i fire like store remser. Rull en remse som en rullekake og rull de andre remsene utenpå slik at de danner en stor kake. Legg i smurt springform på 24 cm. La heve til dobbel størrelse, ca 15 minutter. Pensle med egg og stek nederst i ovnen ved 175 grader i 40-50 minutter. Ta ut og smør med resten av aprikosmosen. Avkjøl noe og server lunken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå