Gå til innhold

Hvorfor sier dere ikke "sønn/datter"?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Har lagt merke til at flere på dette forumet omtaler sine barn som "jentunge" og "guttunge". :overrasket: Synes dere ikke det er vulgært å omtale sine barn som guttunger og jentunger?

Hvorfor sier dere ikke isteden "sønn" eller "datter"?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har lagt merke til at flere på dette forumet omtaler sine barn som "jentunge" og "guttunge".  :overrasket: Synes dere ikke det er vulgært å omtale sine barn som guttunger og jentunger?

Hvorfor sier dere ikke isteden "sønn" eller "datter"?

Pleier å kalle avkommet mitt for dyret, jeg. DET er vulgært, det! :sjarmor:

Gjest Virvel
Skrevet

Vulgært? :klø: ...og jeg tillater meg også: :ler: Guttunge og jentunge er kosenavn for meg (selv om jeg ikke har barn selv, da). Blir litt som å si "kjæresten min" i stedet for "mannen min". Det høres nærere ut, på en måte.

Gjest Gjest
Skrevet

De som bruker uttrykkene guttunge og jentunge er gjerne mer harry og er fra en visst sosialt lag. Det er mest utbredt på østkanten å si det...

Gjest gjest1
Skrevet
Vulgært? :klø: ...og jeg tillater meg også: :ler: Guttunge og jentunge er kosenavn for meg (selv om jeg ikke har barn selv, da). Blir litt som å si "kjæresten min" i stedet for "mannen min". Det høres nærere ut, på en måte.

Enig - like fjernt og distansert som jeg også synes "far" og "mor" er... det blir titler istedet for noe nært og koselig..

Gjest gjest1
Skrevet
De som bruker uttrykkene guttunge og jentunge er gjerne mer harry og er fra en visst sosialt lag. Det er mest utbredt på østkanten å si det...

Veldig uenig.

Jeg bruker ungenes navn når jeg snakker med folk som kjenner dem, og jentunge og guttunge til folk som ikke kjenner dem.

Sønn og datter blir for formelt.. jeg kunne vel brukt det om temaet barn kom opp i et jobbintervju.

Gjest Gjest
Skrevet

Er alltid i tvil om dette når jeg skal skrive noe om sønnen/datteren min, eller guttungen/jentungen om du vil... ;)

Grunnen er at ordene sønn og datter ligger så utenfor mitt vokabular, det høres så unaturlig ut på en måte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det...Litt for formellt er vel kanskje det jeg mener.

I tillegg går det litt på dialekten man har tror jeg. Skriver bokmål nå for det er jeg "tryggest" på, men her jeg bor sier vi ikke sønn eller datter, det ville virket helt feil i forhold til dialekten her....det må isåfall bli SON eller DOTTER, og det er iallefall heeelt fjernt for meg å si. Derfor ender jeg som regel på guttungen eller jentungen. Ikke helt fornøyd med det heller, det må jeg innrømme. Men vulgært?? Det er det da ikke vel??

Skrevet

Jeg bruker sønn eller hans navn. Synes guttungen er harry!

Gjest gjest1
Skrevet

"Vulgært" betyr bare folkelig, så det er ikke så farlig uansett..

Gjest Gjest1
Skrevet

:ler: Jeg bruker jentunge og min datter om hverandre, og er definitivt ikke fra østkanten. Jeg er fra Vestlandet.

Får da være grenser for hva man skal henge seg oppi. Språklig mangfold er også en ting.

Gjest Gjest
Skrevet

Guttungen/jentungen er klart lavstatus-språklige uttrykk. Det er gjerne folk fra arbeidsklassen som bruker uttrykkene. Språk er og blir interessant. :)

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg tror ikke jeg tenker at folk som skriver jentungen/guttungen er vulgære, men jeg forbinder det med litt sleivete/useriøst (ikke at vedkommende som skriver det er useriøs som person!). Syns det avhenger av kontekst om det er greit å bruke "guttungen" eller "sønnen min/min sønn". For i noen sammenhenger blir det litt feil med "min sønn" og. Syns jeg.

Reagerer mer på jenter som omtaler kjæresten sin som Snuppen/Snupsen/Gullet, osv. Da får jeg mentale bilder av en kasterert fyr uten ryggrad :sjenert:

Skrevet

Beklager, men jeg ser ikke problemet, dette kan da virkelig ikke være noe å henge seg opp i, la nå folk få kalle barna sine det de vil enten det er sønn/datter eller guttunge/jentunge.

Gjest Gjest
Skrevet
Beklager, men jeg ser ikke problemet, dette kan da virkelig ikke være noe å henge seg opp i, la nå folk få kalle barna sine det de vil enten det er sønn/datter eller guttunge/jentunge.

:Nikke:

Gjest gjest1
Skrevet
Guttungen/jentungen er klart lavstatus-språklige uttrykk. Det er gjerne folk fra arbeidsklassen som bruker uttrykkene. Språk er og blir interessant.  :)

Det kan nok stemme. Vi arbeidsfolk er nemlig ikke så pretensiøse som de av høyere klassesjikt ;)

Gjest Embla s
Skrevet

Det er vel ingen som nekter noen noe, men det kan da være greit å diskutere hva vi sier og hvorfor/når vi sier det? Ser ikke hva som er galt i det - det er vel slik man lærer og utvikler seg?

Gjest Neffi
Skrevet

Det har ingenting med sosiale forskjeller å gjøre!! men hvorfra du kommer fra dette langstrakte land.

Gjest Hyacint Boucèt
Skrevet

Jeg er fullstendig enig i at det er vulgært å si guttunge/jentunge. Det gir assosiasjoner til Luse-Mia i "Madicken".

Gjest Neffi
Skrevet

:grine2: :grine2:

:ler: Fytterakkern så lite informerte mange er!!!! Kliv ned fra hesten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...