Gå til innhold

Tørke appelsin - til dekorasjon


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest ~Andungen~

Hei!

Er det noe som vet hvordan jeg kan tørke appelsinskiver? Regner med at man gjør det i stekovnen, men hvor lenge og på hvor mange grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gjorde dette for et par år siden.

Jeg "luft-tørket" de jeg..........skar de i passe tynne skiver. La de på et fat - oppå 2-3 lag med sånn kjøkken-rull-papir. Satte det ved siden av en panel-ovn. Skiftet papir et par ganger første dagen............. jeg fant ut at det var lurt.........

Brukte noen dager på prosessen jeg da - og skiftet etterhvert tørke-rull-papir daglig.........

Mine appelsinskriver ble fine - og veldig holdbare! Har faktisk noen igjen idag som er like fine jeg......... 8)

Kan vel sikkert gjøres på samme måte med sitron og eple!!!! Men - det har jeg ikke prøvd sjøl altså.....

Lykke til! :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tørket i stekeovnen i fjor. Tror jeg hadde den på ca 75 grader og hadde døren på gløtt (satte en tresleiv imellom).

Ovnen stod på leeenge, husker ikke om jeg brukte 12 eller 20 timer... Jeg satte på ovnen når jeg var hjemme, og tok det over flere dager, vil jo nødig ha ovnen på om natta da.. Du merker fort når dem er ferdige!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan først legge appelsin-skivene i sitron-saft tilsatt 1-2 ts salt. La dem ligge 4-5 minutter. Så tørker du dem med litt tørkepapir, for så å legge dem til tørk enten i stekeovn på 75-100 grader ; eller (i disse strøm-sparende tider :) ) kan du legge dem på rist og plassere risten oppå ved-ovnen/olje-fyren hvis det er plass. MEN! Da blir det nok kanskje i varmeste laget, så du må følge godt med slik at dem ikke blir brente!! Hvis du får til kan du bruke noe egnet til å få risten litt høyere opp fra ovnen, slik at ikke varmen blir så intens. Jeg tørket skiver av både appelsin og epler på denne måten, og det gikk helt fint!! Noen av dem har jeg nå hatt i 7-8 år, og dem dufter like godt hver jul når jeg tar dem frem. Pleier å oppbevare dem i en eske ellers i året. Skivene har jeg tredd på en tråd/streng sammens med laurbær-blad og pyntet med et rødt bånd i endene/oppheng. Så henger den et passende sted på kjøkkenet eller en annen passende plass og sprer god lukt i advents-tiden!! :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Andungen~

Hei!

Takk for svarene. Lat som jeg er valgte jeg den letteste måten... Så nå ligger appelsinskivene til tørk i stekovnen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...