Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi driver og bygger peis, og lurer på hva slags farge vi skal male den i. Blir jo en hvitfarge selvfølgelig, men er usikker på hva slags tone den bør gå i. Aner ikke hva som er vanlig. Noen som vet eller har noen tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville nok ha brukt vanlig "råhvit", altså NCS 0500. Det er vel også mest vanlig. Du kan jo male den knall rød for den del, men det avhenger jo av stilen på resten av interiøret.

For øvrig en flott og fornuftig peis!

Skrevet

Veggene skal være så godt som hvite også, så råhvit er kanskje greiest ja. :)

Skrevet

Råhvit kolliderer i hvert fall ikke med noe, så det er uansett ingen tabbe å male i den fargen.

Gjest gjesta
Skrevet (endret)

Jeg har helt hvit peis og egghvite vegger. Syntes det er penest at peis + brannmur er helt hvitt.

Vi var forresten skikkelig treg med å få malt peisen, så den stod lenge og var naturell grå. Det morsomme var at vi aldri har fått så mye komplimenter for peisen som vi fikk da - alle kommenterte at det var en stilig farge på peisen. :ler:

Endret av Mie
Skrevet (endret)

Råhvit er hvit med en ørliten del grått i for å kompensere for gulningen som ugjenkallelig skjer etter hvert. Kjøper man hvit maling er fargekoden vanligvis den jeg oppga over her.

Endret av Leo
Skrevet

OK :)

Er ikke helt sikker, men maler nok veggen enten lys antikk eller egg dream (flügger) Har noen andre farger jeg vurderer også. Ikke veldig lett å velge farge egentlig, men vil ha en som er så nøytral som mulig :klø: ikke lett rosa, ikke gul og ikke grå. Vil helst ha en som heller mot brunt, men finner alltid noe som blir for rosa, så tror ikke jeg tør prøve meg på det mer. :ler:

Gjest gjesta
Skrevet

Sånne "nesten-hvit" farger er i grunnen kjempevanskelige. Man må nesten male opp en prøve i det aktuelle rommet, for lysforholdene har så utrolig mye å si for hvordan fargen oppfattes.

Skrevet

Huff, jeg vet det egentlig, men er bare så fryktelig utålmodig av meg :sjenert:

Gjest Lise-Lotte
Skrevet

Jeg har en akkurat lik peis og jeg har malt den i samme lyse fargen som jeg har på veggene ... synes det er fint når alt går i ett. Hvis jeg ikke skulle gjort det så ville jeg hatt grå, rå betong - det var det jeg hadde tenkt i utgangspunktet. Men det kommer selvsagt an på hva slags hus du har og hva slags stil du har inne .. og ikke minst smak og behag ;)

Skrevet

Siden du nevner Flügger, så har jeg selv brukt 40 liter "Pale Terracotta" 4 nå i det siste... Den heller mot brunt og blir ikke gul eller rosa. På peisen ville jeg i så fall ha brukt 5'ern. Den er hvit med et svakt, svakt skjær av brunt.

Skrevet
Siden du nevner Flügger, så har jeg selv brukt 40 liter "Pale Terracotta" 4 nå i det siste... Den heller mot brunt og blir ikke gul eller rosa. På peisen ville jeg i så fall ha brukt 5'ern. Den er hvit med et svakt, svakt skjær av brunt.

Har 5 ern på kjøkkenet, og 3 ern på ett annet soverom, det er helt rosa :overrasket:

Kjøkkenet er fint da, men ble så usikker på om hele stua ville skinne i rosa hvis jeg brukte 5 ern der. :klø:

Skrevet
Har 5 ern på kjøkkenet, og 3 ern på ett annet soverom, det er helt rosa  :overrasket:

Kjøkkenet er fint da, men ble så usikker på om hele stua ville skinne i rosa hvis jeg brukte 5 ern der. :klø:

Prøvde 3'ern jeg også og den så ganske så ganske så gammelrosa ut ja... 4'ern og 5'er blir imidlertid ikke det (Har jo prøvemalt litt kan du si :sjenert:). Det rare er at 1'ern og 2'ern heller ikke er rosa :klø:

Skrevet (endret)

Har hatt uflaks jeg med andre ord :ler:

Da tror jeg faktisk jeg prøver meg på 5 på peisen og 4 på veggen jeg :) For er egentlig veldig fornøyd med den jeg har på kjøkkenet. :)

Endret av Arwen
Skrevet

Omvendt mener du kanskje? 1 er den mørkeste og den er nærmest sjokoladebrun... 5'ern på peisen tror jeg imidlertid kan bli fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...