Gjest cecilia Skrevet 20. mai 2006 #1 Skrevet 20. mai 2006 Igår var jeg innom en butikk for å bytte ei dongribukse til sambo, som jeg kjøpte for litt under to måneder siden. I og med at det er såpass lenge siden kjøpet, har jeg kastet kvitteringen, men prøvde alikevel. Det er ei bukse til 500 kroner, som er brukt passe mye. Tror jeg har vaska den bare to-tre ganger. Den har blitt utrolig blass bare etter disse par maskinvaskene, og i tillegg har den revnet og utrolig slitt. Jenta i butikken mente det kanskje kunne bli vanskelig, i og med at jeg ikke hadde kvitteringen. Men tok alikevel imot buksa, og skulle høre med daglig leder som ikke var til stede akkurat for øyeblikket. Hun lovte å ringe meg i løpet av dagen, og mente at dersom jeg hadde kontoutskriften skulle alt gå i boks. Ingen ringte, og det endte med at vi ringte ti min. før stengetid. Da var det en annen jente, og hun sa at dersom vi hadde kontoutskriften skulle alt gå i orden. Idag drar jeg og sambo nedover til byen for å bytte den. Men det var visst ikke så¨lett alikvel Mannen bak kassa sa at han måtte sende inn buksa til fabrikanten ført, for i det heletatt se om det var en fabrikkfeil. Vi ble litt paffe, og sa at det var da vanlig å få ei ny bukse evt. pengene tilbake nå som vi hadde bevis for kjøpet, og at det ikke var vår feil at buksa var blitt ødelagt. Da sa mannen følgende: Ja, men jeg risikerer da å tape penger, og det vil jeg ikke. Det tok ca. ei uke før vi fikk svar. Vi ble paffe, og jeg hadde ærlig talt lyst til å starte verdens største diskusjon med denne fjotten. Men det var jo den lange køen bak oss og greier, så vi bare gikk så dumme som vi var... Da blir spørsmålet: Er det ærlig talt vanlig å behandle kundene på en slik måte? Jeg synes det rett og slett var frekt! Han sa jo indirekte at han ikke stolte på kundene sine. Har selv jobbet i klesbutikk, og jeg har ALDRI sagt noe slikt til en kunde. Er jo tross alt ei dongribukse, og slike bukser betaler vi jo litt ekstra for at det er ekstra holdbare... Vurderer faktisk å skrive en mail til butikken, og fortelle at jeg ALDRI kommer til å gjøre et eneste lite kjøp i denne butikken pga. behandlingen... Hva mener dere om saken? Er det vanlig og ikke minst lov til å si/gjøre slike ting?
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #2 Skrevet 20. mai 2006 Helt ærlig synes jeg det var bra at de i det hele tatt tok imot buksa når det hadde gått to måneder siden dere kjøpte den.
Gjest cecilia Skrevet 20. mai 2006 #3 Skrevet 20. mai 2006 Helt ærlig synes jeg det var bra at de i det hele tatt tok imot buksa når det hadde gått to måneder siden dere kjøpte den. ← Hvorfor det? Så lenge det er såpass dårlig kvalitet på ei bukse til 500 kroner, spiller det vel ingen rolle om det har gått to måneder? Ei bukse skal ikke revne, og den skal ikke være så utvasket bare etter tre maskinvask... Man kan jo bytte sko etter så lang tid, hvorfor ikke ei dongribukse?
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #4 Skrevet 20. mai 2006 Jeg synes også at de var greie som tok imot den. De kan jo ikke vite hva han har brukt den til, om dere har vasket den hardt et utall ganger etc. Skjønner godt mannen ikke vil tape penger og heller sender den inn til fabrikken.
Gjest Elfrida Skrevet 20. mai 2006 #5 Skrevet 20. mai 2006 En bukse skal da holde mere en to måneder, selv om den er vaska mange ganger. Når ting går i stykker på kort tid pleier det ikke å være noe problem å få bytta det i de fleste butikker. Men den der 'vi må sende den til produsenten først' har jeg hørt før. Bullshit selvsagt, for det er butikken som skal ta den vurderingen, og det tapet som det kan føre til å selge crap til folk.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #6 Skrevet 20. mai 2006 En bukse skal da holde mere en to måneder, selv om den er vaska mange ganger. Når ting går i stykker på kort tid pleier det ikke å være noe problem å få bytta det i de fleste butikker. Men den der 'vi må sende den til produsenten først' har jeg hørt før. Bullshit selvsagt, for det er butikken som skal ta den vurderingen, og det tapet som det kan føre til å selge crap til folk. ← Jo, klart den skal vare lengre enn to mnd, men jeg synes det er sent å komme månedsvis etterpå
Gjest cecilia Skrevet 20. mai 2006 #7 Skrevet 20. mai 2006 Jo, klart den skal vare lengre enn to mnd, men jeg synes det er sent å komme månedsvis etterpå ← Vi kom ikke månedsvis i ettertid, men litt under to måneder. Vi bestemte oss for å bytte den da den revna.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #8 Skrevet 20. mai 2006 Jeg har ei dongribukse jeg har brukt jevnlig i over et år og det er ingenting pes med den! Den kostet 200,- Syns han mannen var urimelig!!
Arwen Skrevet 20. mai 2006 #9 Skrevet 20. mai 2006 Tja.. det med produsenten høres rart ut. I følge loven har selger først lov til å prøve å reparere varen, så kan h*n erstatte varen med en tilsvarende vare hvis reparasjon er umulig eller ikke er tilfredstillende. Hvis det også er umulig å erstatte varen med en tilsvarende skal dere få pengene igjen. Og dette er selvfølgelig bare hvis du har kvitering og at det faktisk er grunn til å reklamere.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #10 Skrevet 20. mai 2006 Jeg synes heller ikke at butikken har gjort noe galt. De kunne selvsagt vist kjempegod service og latt dere bytte buksen uten noen spørsmål, men jeg skjønner at butikker begynner å bli mer restrektive på slikt. Det er mange som prøver seg, og det går dessverre utover oss ærlige som har en god grunn til å reklamere på en vare. Det er ikke alltid like lett for butikken å skille slikt fra hverandre. De er grei med at dere får byttet buksen (så sant det er butikken/fabrikanten som står for feilen) selv om dere ikke har kvittering - og det er det mange som er strenge på. Jeg er enig i at det kan virke rart at de ikke "stoler" på kundene sine, men det er faktisk ikke uvanlig at butikker sender et plagg tilbake til fabrikkanten evt. en skredder før de avgjør om varen skal byttes. Har selv opplevd det på Bennetton, og har en venninne som har vært butikksjef i en annen klesbutikk og hun sier at alle tvilstilfeller ble sendt til skredderen før en avgjørelse ble tatt. Er buksen ett par mnd. så kan den faktisk være ganske mye brukt, vasket på feil temperatur osv. Og da kan det være greit for butikken å få vite om det er feil bruk eller en feil ved selve varen som har gjort at den ble ødelagt. Og det er jo heller ikke snakk om at det er kjøpt en svinedyr merkebukse her heller, 500,- for en jeans er ganske så billig egentlig. Skjønner at det er irriterende, særlig når en har fått et annet inntrykk av de andre ansatte i butikken - men jeg synes ikke butikken er urimelig.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #11 Skrevet 20. mai 2006 Jeg synes heller ikke at butikken har gjort noe galt. De kunne selvsagt vist kjempegod service og latt dere bytte buksen uten noen spørsmål, men jeg skjønner at butikker begynner å bli mer restrektive på slikt. Det er mange som prøver seg, og det går dessverre utover oss ærlige som har en god grunn til å reklamere på en vare. Det er ikke alltid like lett for butikken å skille slikt fra hverandre. De er grei med at dere får byttet buksen (så sant det er butikken/fabrikanten som står for feilen) selv om dere ikke har kvittering - og det er det mange som er strenge på. Jeg er enig i at det kan virke rart at de ikke "stoler" på kundene sine, men det er faktisk ikke uvanlig at butikker sender et plagg tilbake til fabrikkanten evt. en skredder før de avgjør om varen skal byttes. Har selv opplevd det på Bennetton, og har en venninne som har vært butikksjef i en annen klesbutikk og hun sier at alle tvilstilfeller ble sendt til skredderen før en avgjørelse ble tatt. Er buksen ett par mnd. så kan den faktisk være ganske mye brukt, vasket på feil temperatur osv. Og da kan det være greit for butikken å få vite om det er feil bruk eller en feil ved selve varen som har gjort at den ble ødelagt. Og det er jo heller ikke snakk om at det er kjøpt en svinedyr merkebukse her heller, 500,- for en jeans er ganske så billig egentlig. Skjønner at det er irriterende, særlig når en har fått et annet inntrykk av de andre ansatte i butikken - men jeg synes ikke butikken er urimelig. ←
Gjest cecilia Skrevet 20. mai 2006 #12 Skrevet 20. mai 2006 Jeg synes heller ikke at butikken har gjort noe galt. De kunne selvsagt vist kjempegod service og latt dere bytte buksen uten noen spørsmål, men jeg skjønner at butikker begynner å bli mer restrektive på slikt. Det er mange som prøver seg, og det går dessverre utover oss ærlige som har en god grunn til å reklamere på en vare. Det er ikke alltid like lett for butikken å skille slikt fra hverandre. De er grei med at dere får byttet buksen (så sant det er butikken/fabrikanten som står for feilen) selv om dere ikke har kvittering - og det er det mange som er strenge på. Jeg er enig i at det kan virke rart at de ikke "stoler" på kundene sine, men det er faktisk ikke uvanlig at butikker sender et plagg tilbake til fabrikkanten evt. en skredder før de avgjør om varen skal byttes. Har selv opplevd det på Bennetton, og har en venninne som har vært butikksjef i en annen klesbutikk og hun sier at alle tvilstilfeller ble sendt til skredderen før en avgjørelse ble tatt. Er buksen ett par mnd. så kan den faktisk være ganske mye brukt, vasket på feil temperatur osv. Og da kan det være greit for butikken å få vite om det er feil bruk eller en feil ved selve varen som har gjort at den ble ødelagt. Og det er jo heller ikke snakk om at det er kjøpt en svinedyr merkebukse her heller, 500,- for en jeans er ganske så billig egentlig. Skjønner at det er irriterende, særlig når en har fått et annet inntrykk av de andre ansatte i butikken - men jeg synes ikke butikken er urimelig. ← Joda, jeg skjønner det. Men for det første hadde vi jo ei kontoutskrift som viste tydelig at vi hadde kjøpt den der. For det andre kunne den vaskes på 6o grader, men jeg har bare vaska den på 30 og 40 grader..Så hardt vasket er den hvertfall ikke.
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #13 Skrevet 20. mai 2006 Joda, jeg skjønner det. Men for det første hadde vi jo ei kontoutskrift som viste tydelig at vi hadde kjøpt den der. For det andre kunne den vaskes på 6o grader, men jeg har bare vaska den på 30 og 40 grader..Så hardt vasket er den hvertfall ikke. ← Jo, men du kan jo juge... Er sikkert der det ligger... Er vel ingen som klager på klær og samtidig forteller hvor dårlig de har behandlet de
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #14 Skrevet 20. mai 2006 Joda, jeg skjønner det. Men for det første hadde vi jo ei kontoutskrift som viste tydelig at vi hadde kjøpt den der. For det andre kunne den vaskes på 6o grader, men jeg har bare vaska den på 30 og 40 grader..Så hardt vasket er den hvertfall ikke. ← Jada, jeg her helt med på det. Men er en skikkelig vanskelig så viser bare kontoutskriften at dere har kjøpt ett eller annet til 500,- i den butikken, og selv om du sier buksen bare er vasket på 30/40 grader så betyr ikke det at det er sant - den kan jo ha blitt vasket på 90 grader. (ikke at jeg sier at du har gjort det - jeg tror deg jeg, og håper at dere får byttet buksen. Men hvertfall ifølge de jeg kjenner som har jobbet i klesbutikk så er det urovekkende mange som prøver seg med å bytte plagg som helt tydelig er blitt brukt feil/ødelagt (f.eks. av folk som er lei av buksen de kjøpte for 2 mnd. siden, hiver den i maskinenpå altfor høy temperatur og går så å klager til butikken om at den ble ødelagt i vask)). At en butikk vil undersøke varen ordentlig før de gir folk ny vare synes jeg egentlig de er i sin fulle rett til.
Jane How Skrevet 20. mai 2006 #15 Skrevet 20. mai 2006 Buksa har jo revnet, det skal litt til å revne en jeans pga feil bruk da. At fargen er blass, kan jeg forstå de er kritiske til. En gang min nye bukse revnet, sendte de den bare til en skredder for å sy den, det er fair syns jeg, så lenge det er mulig å sy den da.
Krista83 Skrevet 20. mai 2006 #16 Skrevet 20. mai 2006 Buksa har jo revnet, det skal litt til å revne en jeans pga feil bruk da. At fargen er blass, kan jeg forstå de er kritiske til. ← Den kan være for liten rett og slett, og dermed kan den revne. Bare for å gi et eksempel på overforstående.
Gjest cecilia Skrevet 20. mai 2006 #17 Skrevet 20. mai 2006 Den kan være for liten rett og slett, og dermed kan den revne. Bare for å gi et eksempel på overforstående. ← Nei, buksa var absolutt IKKE for lita. Folk som jobber i klesbutikker er jo eksperter på å se hvilken str. folk bruker. Tror nok de ser i løpet av noen få sek. at buksa passa hans str.
Jane How Skrevet 20. mai 2006 #18 Skrevet 20. mai 2006 Den kan være for liten rett og slett, og dermed kan den revne. Bare for å gi et eksempel på overforstående. ← Jo selvsagt, men det var jo en dongeribukse, de pleier jo å tåle mer enn andre stoffbukser. Jenter går jo som regel i trange olabukser, og denne buksa var jo til en mann
the Sun Skrevet 21. mai 2006 #19 Skrevet 21. mai 2006 Gjelder ikke kjøpsloven for klær? En bukse skal ikke revne etter 2 måneder uansett pris. Reklamasjoner og feil er noe butikkene må ta høyde for når de beregner utsalgsprisen. Om det til syvende og sist er butikken eller produsent/importør som må ta kostnaden er butikkens og ikke kundens problem.
Arwen Skrevet 21. mai 2006 #20 Skrevet 21. mai 2006 Gjelder ikke kjøpsloven for klær? En bukse skal ikke revne etter 2 måneder uansett pris. Reklamasjoner og feil er noe butikkene må ta høyde for når de beregner utsalgsprisen. Om det til syvende og sist er butikken eller produsent/importør som må ta kostnaden er butikkens og ikke kundens problem. ← Joda, kjøpsloven gjelder, men uten kvitering har du ingen rettigheter. Bankutskrift er ikke alltid gyldig som kvitering. Dessuten, en revne i buksa kan komme av mye annet en en produksjonsfeil. Jeg hang meg opp i en hylle en gang og lagde et stort hull i olabuksa mi. Skal butikken betale for det også?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå