Gå til innhold

Noen som bor i tømmerhus?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Fritt og fint i skogkanten vil vi bygge et tømmerhus. De som har erfaring med gamle tømmerhus (fra 100+ år tilbake :ler: ) syns vi er gale! Men vi har også fått gode tilbakemeldinger; tømmerhus er helt naturlig og allergivennlig, de "puster" og man får reduserte fyringsutgifter. Noen som bor i tømmerhus/laftehus her, og som vil dele litt erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Gjest vimse
Skrevet

Jeg bor i gaaaaaaaaaammelt tømmerhus, men tømmeret er desverre platet inn. Det jeg ble nysgjerrig på var det med reduserte fyringsutgifter? Her er trekkfullt og godt her ;)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg bor i ett 150 år gammelt tømmerhus, som er kledd, og synes det er veldig fint. Det trekker litt, men jeg regner med at det vil være bedre og tettere i ett tømmerhus som er bygd i dag. Og om vinteren er det bare å fyre med ved, for når det først har satt seg varme i tømmer så sitter det godt og lenge. Innemiljøet er veldig bra, og det er koselig å bo her. Har også lyst til å kjøpe/bygge laftet hus når vi engang får råd til vårt eget. :)

Gjest LoisLane
Skrevet

Vi bor i et tømmerhus litt over 150 år gammelt tømmerhus. Vi har stort sett tømmervegger både ute og inne. Det puster veldig fint og holder godt på varmen, unntaket er når det blåser kraftig i flere dager. Da kan det bli kjølig, men et nyere hus er nok tettere enn vårt.

Kan nevne at vi er lite plaget med sykdom, uten at jeg skal påstå at det er inneklimaet som gjør det.

Kjenner en del som bor i nylaftede hus - har ikke hørt noen som er misfornøyde av dem. Det er noe eget med laft! :)

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for tilbakemeldinger, nå er jeg ikke i tvil lenger; det blir tømmerhus!! Vimse; det som var nevnt med reduserte fyringsutgifter er at det nå bygges og isoleres bedre, man kan f. eks. legge opp til 20 cm ekstra isolasjon mellom dobbeltlaftede vegger + at tømmeret holder så godt på varmen som Varg-Menja nevnte. Tenk et fint lite tun med hus, garasje og kansje en liten grillhytte i helt samme stil. Drømmer meg vekk litt, jeg.....

Trådstarter

Gjest vimse
Skrevet

Bare husk å ikke irritere deg over tapet og panel som sprekker... :ler:

Gjest Gjest
Skrevet

He, he... jeg er klar over at det er et par minus ved å velge tømmerhus også, men jeg har forstått det slik at mye beror på dyktige laftere som gir litt rom for setninger. Uansett vil man få litt sprekker, er det ikke litt av sjarmen da? Har ikke planer om tapet, men liker heller ikke gulnet furu, så det kommer til å gå med noen liter kvistlakk og maling - eller beis...

Skrevet

Sånn på det allergivennlige, så er ikke furu allergivennlig.

Har fått beskjed av legen min om at furu ikke er bra for allergikere.

Men ellers vet jeg ikke, og så lenge dere ikke er veldig allergiske så går det sikkert bra.

Gjest Gjest
Skrevet

Da må legen din være den eneste jeg har hørt om som ikke mener naturmaterialer er bra for allergikere :overrasket: I alle debatter og alt informasjonsmateriell finnes det fordeler og ulemper med tømmerhus, men èn ting har alle kunne enes om og det er at det er miljø- og helsemessig sunt å bo i disse husene. NAAF (Norges Astma og Allergiforbund) kan da ikke være helt ute å kjøre...?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg TROR vi bor i tømmerhus, det er riktignok panelt på utsiden og innsiden, og ettersom vi ikke eier det vet vi ikke alt om byggematerialer... Det er et gammelt hus. Hos oss er det veldig trekkfullt når det blåser, og huset er bygd med en nokså utdatert åpen trappeløsning/inngang/midtgang (det heter noe spesielt innen byggetradisjon, men husker ikke. Trønderlån, i hvert fall) som medfører at hele midten av huset er en uisolert og kald affære om vinteren.

Men lufta her er fin - jeg tror aldri jeg har bodd i et så godt hus, selv om det er kaldt. Jeg har nesten ikke vært forkjøla på de snart to årene vi har bodd her. Dersom dere isolerer er jo kuldeproblemet løst også. Når vi kjøper hus kommer vi nok til å se etter noe liknende det vi bor i nå, og heller etterisolere. Det er et deilig hus:-)

Skrevet

Jeg har fått høre det fra to leger som er spesialister på allergi, en av de er overlege og jeg har fått høre det fra fastlegen min.

Tror virkelig de vet hva de prater om.

Skrevet

Kan hende at miljøet i et sånnt hus er bra.

Men furu er ikke bra for en del allergikere, det gjelder ikke alle. Jeg ville aldri turt og bo i et tømmerhus, men så er jeg hyperallergisk og.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...