Gjest Litenogredd Skrevet 19. mai 2006 #1 Skrevet 19. mai 2006 Jeg har herpes. Kjønnsherpes. Jeg sliter fryktelig med selvbilde mitt pga det. Jeg har hatt det i over 11 år. Hadde en samboer i 6 år etter at jeg fikk det, og da taklet jeg det greit. Men nå er jeg singel og har vært det en god stund. Begynner så smått og savne noen og tenke litt på at det hadde vært hyggelig å treffe noen. Så får jeg angst i samme øyeblikk, for hvem vil vel ha meg som har en sånn forferdelig sykdom? Jeg sliter virkelig med det, og skammer meg over det. Når bør man fortelle det? Vil fortelle det før jeg har sex selvsagt, han skal få lov til å velge om han synes det er så motbydelig at han ikke vil ha sex. Men det er jo heller ikke noe man forteller på første daten liksom. Hva synes dere?
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #2 Skrevet 19. mai 2006 Du trenger ikke fortelle noe når du ikke har utbrudd og det har du vel ikke hele tiden? Hvis en mann er glad i deg og noe å satse på, så vil han godta at du har herpes, men bruk kondom ved sex under utbrudd!!! Cirka 20 prosent av den voksne befolkningen i Norge har herpes, så du er ikke alene om det. Om du møter en som også har herpes så unngå sex under utbrudd. Dere vil bare smitte hverandre gjensidig tilbake, og herpes kan bli borte etter 10-15 år. Unngå nøtter og alt som inneholder spor av nøtter. Det er ganske mye, is, sjokolader, kjeks m.m. avhengig av merke. Prøv å lev sunt og unngå stress. Hvis du møter en mann og har herpesutbrudd, men ikke kjenner han godt nok til å fortelle det, så si at du har mensen. Det er ikke noe å skamme seg over, men jeg forstår din engstelse. Ingen av mine ekser har blitt smittet av sykdommen og en venninne av meg ble ikke smittet av sin mann. Ta gjerne tilskudd av c-vitaminer som øker immunforsvaret. Legger ved en link der kan du lese mer, men jeg er litt uenig i at man skal fortelle det før man har sex. Det avhenger av når i forholdet du inngår et seksuelt forhold, men husk at kondombruk er viktig når det gjelder spredning av andre sykdommer. http://www.gsk.no/herpes/herpes-kjonnsorganer-faq/
Gjest Litenogredd Skrevet 19. mai 2006 #3 Skrevet 19. mai 2006 Tusen takk for litt info. Jeg vet jo engentlig det, men jeg skammer meg likevel. Føler meg skitten og ekkel. Leste fra linken du ga meg og der står det: "Selv om det er vanskelig å fortelle din partner at du har herpes er det sjelden noen god ide å vente med dette til man har vært i seng sammen, idet de fleste vil oppfatte dette som et betydelig tillitsbrudd i samlivet." Tydeligvis mener de at man bør fortelle det før man har sex. Men så godt og se at det er noen andre der ute også med sykdommen, som takler den bra. Jeg har hatt år hvor jeg ikke har hatt utbrudd. Og så har jeg hatt perioder der jeg har fått det ofte. Som f.eks nå for tiden får jeg ofte utbrudd. Håper det forsvinner igjen snart
Gjest Emeldina Skrevet 19. mai 2006 #4 Skrevet 19. mai 2006 Et av mine søsken har herpes, og det virker ikke som om h*n har hatt noen problemer med tanke på å fortelle det til kjærester. H*n har hatt flere lange forhold etter at h*n ble smittet, og skal snart gifte seg. Så livet ditt er langt i fra ødelagt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå