Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er på jakt etter en ipod, men lurer på hvem som fører disse i Bergens-området?

Noen bergensere som kan hjelpe???

På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Eplehuset har iPod. Husker ikke hva gata heter, men ligger i en av sidegatene fra togallmenningen mot tinghuset.

Skrevet

Ellers har jeg en ubrukt på 512MB du kan få kjøpe :)

Men ellers har både elkjøp og spaceworld ipod. Trolig har de det på expert og andre elektronikk butikker også.

Gjest Gjest
Skrevet

Eller hva med å bestille fra Apple? Det gjorde jeg, fikk inngravert navn og den ble levert på døren av en søt mann i Bergen :sjenert:

Skrevet

Husk at disse ovenfor ikke har service-senter, så det er ikke noe smarte butikker. Da gitt OM noe skulle skje med ditt utstyr... :sur:

Officeline er de eneste sertifiserte appleteknikkere i norge!

Bergen

Kanalveien 119

man-fred 9-17

tors 9-19

lørd 10-16

  • 2 uker senere...
Skrevet (endret)

Eplehuset er en fin plass å kjøpe ipod. Har samme priser som applestore, samt at du får norsk forbrukerråds 2.års reklamasjon (vet at blant annet hifiklubben ikke gir dette, vet ikke hvordan det er med officeline).

Dessuten har de full service mtp at det tar ca ei uke etter du har levert den inn, så får du ny tilbake - hvis de ikke har fikset det på bakrommet...

Endret av Scully
Gjest Gjest
Skrevet
Eplehuset er en fin plass å kjøpe ipod. Har samme priser som applestore, samt at du får norsk forbrukerråds 2.års reklamasjon (vet at blant annet hifiklubben ikke gir dette, vet ikke hvordan det er med officeline).

Nå skal dere strengt tatt gi 5 års garanti på ipod, akkurat som med mobiltelefoner. Jeg vet mange lager sine egne regler, men i følge norsk lov skal slike produkter som ipod og mobiltelefoner forventes å ha en levetid på 5 år, og derfor er dere forpliktet til å reparere/gi nytt produkt inntil 5 år er gått.

Og alle som selger ipod er forpliktet til å følge garantibestemmelsene. Kjenner også en som jobbet i officeline og som mente man heller burde kjøpe der enn på feks elkjøp pga sertifisering til apple. Men dette har jo ingenting å si, så lenge man får ny ipod hvis den har gått i stykker slik man har etter de lovfestede garantibestemmelsene.

Skrevet (endret)
Nå skal dere strengt tatt gi 5 års garanti på ipod, akkurat som med mobiltelefoner. Jeg vet mange lager sine egne regler, men i følge norsk lov skal slike produkter som ipod og mobiltelefoner forventes å ha en levetid på 5 år, og derfor er dere forpliktet til å reparere/gi nytt produkt inntil 5 år er gått.

De følger norsk lov, og gir 2 års reklamasjon. Loven tilsier ingenting annet enn dette, for deres produkter. Du får ikke mer hos andre forhandlere heller. Har forøvrig sjekket min egen TV og souroundanlegg, til og med på disse større produkter, er det ikke mer enn to års reklamasjon. Så det er nok andre steder før oss, man bør starte - hvis noe skal gjøres...

Men som sagt, det er flere butikker i norge som ikke følger forbrukerkjøpsloven, og dermen ikke gir mer enn ett års garanti (altså ingen reklamasjon). Derfor anbefaller jeg kjøp hos blant annet Eplehuset.

Endret av Scully
Gjest -eline-
Skrevet
Vi følger norsk lov, og gir 2 års reklamasjon. Loven tilsier ingenting annet enn dette, for våre produkter. Du får ikke mer hos andre forhandlere heller.  Har forøvrig sjekket min egen TV og souroundanlegg, til og med på disse større produkter, er det ikke mer enn to års reklamasjon. Så det er nok andre steder før oss, man bør starte - hvis noe skal gjøres...

Men som sagt, det er flere butikker i norge som ikke følger forbrukerkjøpsloven, og dermen ikke gir mer enn ett års garanti (altså ingen reklamasjon). Derfor anbefaller jeg kjøp hos blant annet Eplehuset.

Forbrukerkjøpsloven paragraf 27 sier "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. " Så når du sier at dere i Eplehuset ikke gir mer enn 2 års reklamasjontid så sier du også at feks datamaskiner til 30k ikke er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år, ganske crappy avtale spør du meg. Høyesterett har feks bestemt at videospillere skal gå inn under 5 års reklamasjon, mobiltelefoner mener Forbrukerrådet skal vare lengere og dermed ha 5 års reklamasjon. Jeg sitter selv på en mail fra Forbrukerrådet hvor de sier helt klart at bærbare datamaskiner har 5 års reklamasjon.

For å si det sånn, både TV-en og Surroundanlegget ditt har 5 års reklamasjon, samme hva selger sier så er ingen butikker i Norge hevet over loven. Sitat Forbrukerportalen: "Fristen er imidlertid fem år, hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel kapitalvarer som møbler, biler, radio/tv-apparat og byggevarer."

Har aldri vært borte i en eneste butikk i Norge som ikke har fulgt Forbrukerkjøpsloven i det hele tatt, klart mange som forsøker seg, men har ikke hørt om noen som ikke gir deg minimum 2-års reklamasjonsrett. Har selv jobbet i bransjen og vet at butikkene/produsentene kvier seg når det kommer til Norsk Kjøpslov, vi har rett og slett gode vilkår som forbrukere. Men man bør kunne loven skal man få nytte av det...

Å si at man bør ta det opp med andre som er verre enn seg selv er en teit kommentar, snakk om å fraskrive seg ansvar. Men ja, jeg vet Apple hater norsk kjøpslov og vil gjøre hva som helst for å unngå den. Men jeg vet og at dersom du faktisk siterer norsk kjøpslov til de som sitter i Irland så gjelder den, jeg sitter nemlig med en splitter ny iBook som jeg fikk i bytte da min gamle gikk i stykker (igjen!) etter 3,5 år.

Skal legge til at jeg har fått kjempeservice når jeg har handlet hos Eplehuset (og Officeline for den saksskyld), men jeg godtar ikke at noen butikker forsøker å ta fra meg mine lovmessige rettigheter og må jeg reklamere på noen av produktene som jeg har kjøpt der så vil jeg heller ikke gi meg før jeg faktisk får det jeg har krav på.

Skrevet (endret)

Det som avgjør 2 eller 5 års reklamasjon er, som du skriver, den

forventede levetiden. Alt er jo da egentlig et spørsmål om tolkning

fram til det evt. foreligger en høyesterettsdom på det, slik at det

blir skapt en presedens. Vi følger pr. i dag resten av bransjens

oppfatning (som tidvis er litt uenig med forbrukerrådet sin

oppfatning), der enkle, mobile produkter som har et bruksmønster som

tilsier høyst variabel bruk og slitasje, har 2 års reklamasjonsrett.

Dette innbefatter f.eks. iPods. Det er naturlig at et produkt med et

slikt bruksmønster (opp og ned i lommer, kastes/legges rundt i

vesker, sekker, bagger osv) har kortere reklamasjonsrett enn f.eks.

en tv eller vaskemaskin som står dønn rolig og ikke utsettes for

unormal slitasje utover det bruken i seg selv innbefatter.

Kort sagt, det dreier seg om et definisjonsspørsmål, og per i dag bryter vi ingen regler!

Endret av Scully

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...