Gjest gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Jer er tilkallingsvikar i en barnehage, de bruker å ringe meg på morgenen om noen er syke. Idag var jeg selv syk, og hadde mobilen på stille så jeg skulle få sove i fred. Mens jeg lå og sov hadde barnehagen ringt, men ikke fått kontakt. Istedet for å gi opp hadde de ringt til søstra mi, samboeren til søstra mi og på jobben til mora mi. Dette har skjedd noen ganger, og det irriterer meg! Er dette vanlig for arbeidsplasser og ringe rundt til familien til tilkallingsvikaren?
Gjest 2324 Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Jeg synes det er rart at arbeidsplassen ringer foreldre osv til voksne ansatte. Min samboer opplevde det samme en gang..
Gjest Gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Om det er vanlig vet jeg ikke, men hvorfor vet de nummerne til disse menneskene?
Mini_me Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 Det er da ganske bra at de absolutt vil ha deg, og ikke velger noen andre ringevikarer når du ikke kan.... ..men å ringe til slekt er litt vel drøyt.... Bor du på et lite sted?
Gjest splæsj Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Om det er vanlig vet jeg ikke, men hvorfor vet de nummerne til disse menneskene? ← Høhø, en gang da jeg var ringevakt, og ikke var tilgjengelig på tlf en periode fordi jeg var opptatt (hadde sagt fra på forhånd og), ringte de til naboen, som plutselig banket på døra og sa det var tlf til meg.
Susan Sto Helit Skrevet 19. mai 2006 #7 Skrevet 19. mai 2006 Jeg ville sagt fra at jeg ikke syntes dette var holdbart. Enten så svarer du på din telefon, eller så får de ikke tak i deg. De har ingen rett til å "terrorisere" dine venner og familie av den grunn.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #8 Skrevet 19. mai 2006 syns ikke det er så unormalt jeg. De trenger folk på jobb, og vil jo bare stille deg et spm. Jeg har også opplevd de har ringt til mamma fordi jeg ikke tok tlf, eller var batteritom.. Vil jo ha jobb, og det viser jo at de vil ha deg i jobb. Uansett er det lov å si nei.
Veslejenta Skrevet 19. mai 2006 #10 Skrevet 19. mai 2006 Jeg synes det høres rart ut ja. Opplevde det samme med et vikarbyrå som ville ha tak i meg til et intervju. Jeg var i begravelse og hadde telefonen på stille. Og da hadde de ringt foreldrene mine i stedet for. Som jeg jo ikke bor sammen med. En annen gang ringte de min samboer, men det forstår jeg litt bedre. Jeg forstår ikke helt hvorfor de skal ringe til andre enn de som bor i husstanden. Mine foreldre hadde ikke noen annen mulighet til å få tak i meg enn via mobilen. Vi bor jo ikke en gang i samme fylke. Grunnen til at firmaet har disse opplysningen, er at man ofte må fylle ut et skjema over nærmeste pårørende. Men hadde jo aldri trodd at de opplysningene skulle bli misbrukt. Jeg hadde blitt veldig overrasket om noen hadde ringt meg tidlig på morgenen og spurt om jeg visste hvor min søster var. Begge søstrene mine er voksne og har sine egne liv. Jeg synes du skal si ifra på en pen måte at du helst ser at de ikke ringer rundt til din nærmeste familie for å få tak i deg.
Jane How Skrevet 19. mai 2006 #11 Skrevet 19. mai 2006 Om du ikke sier fra selv, kan det gjøres ved at moren din (eller den de måtte ringe) "reagerer" litt på at de ringer henne. Ikke sånn kjeft og smell, men litt sånn undrende tone....."men jeg er da ikke med henne...?" Jeg syns det virker rart at de ringer slekt, om ikke dette er på et knøttlite sted der alle kjenner alle, eller at sjefen din er din tante eller noe. Man må da få slippe å blande jobb og privatliv, om man ikke har sagt det er greit på forhånd.
Belit Skrevet 20. mai 2006 #12 Skrevet 20. mai 2006 Hvis du har gitt dem disse telefonnumrene så kan du jo ikke klandre dem, men hvis de selv har funnet fram til diverse pårørende utenfor din husstand så synes jeg det mildt sagt er spesielt å ringe rundt til hele slekta når du selv ikke tar telefonen. Å ringe hustelefon når mobilen er slått av eller ikke besvares er OK, men der mener jeg det stopper - med mindre liv og død står på spill (og da mener jeg bokstavelig talt!).
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #14 Skrevet 20. mai 2006 Jeg bor på et lite sted, men har da allikevel krav på litt privatliv - hele slekta trenger vel ikke vite når jeg blir spurt om jobb. De har funnet frem nummerene helt på egenhånd, og det virker som sjefen der har sagt til de andre som jobber der at det er greit å ringe rundt. Er selvfølgelig glad for at de vil ha meg som vikar, men det får da være måte på. Kan tildels forstå at de ringer søsteren min, men ikke samboeren hennes. Akkurat som vi driver og henger sammen tidlig på morran
Gjest gjest1 Skrevet 20. mai 2006 #15 Skrevet 20. mai 2006 Syns det var rart ja, men da jeg jobbet så ringte jeg alltid og sa ifra at jeg ikke kom uansett hvor syk jeg var. Ellers kan det jo virke litt useriøst.
Gjest Gjest Skrevet 20. mai 2006 #16 Skrevet 20. mai 2006 Jeg synes det virker rart at de ringte rundt. Hadde de gjort det mitt eller min samboers tilfelle ville det vært helt snålt. Selv om vi bor nær slekta til den ene betyr ikke det at vi har daglig kontakt i det hele tatt. På den annen side kunne du kanskje ringt og gitt beskjed om at du var syk så du slapp telefon, selv om jeg skjønner at du ikke er forpliktet til å gjøre det som tilkallingsvikar.
Gjest Trulselinemor Skrevet 20. mai 2006 #17 Skrevet 20. mai 2006 Jeg er selv tilkallingsvikar, men innen pleie og omsorg. Jegh ar aldri opplevd at de har ringt til andre i familien, hvis de ikke får tak i meg. Hadde det skjedd meg, så ville jeg ha gitt beskjed at det finner jeg meg ikke i.
iss Skrevet 21. mai 2006 #18 Skrevet 21. mai 2006 Syns det var rart ja, men da jeg jobbet så ringte jeg alltid og sa ifra at jeg ikke kom uansett hvor syk jeg var. Ellers kan det jo virke litt useriøst. ← Hvis man har fast jobb, eller har avtale om jobb den dagen, JA Men trådstarter var tilkallingsvikar, og man kan jo ikke ringe de stedene (ofte mange) man står oppført som tilkallingsvikar de dagene man er syk og si at "dersom dere tilfeldigvis trenger meg idag så kan jeg ikke fordi jeg er syk" De gikk langt over streken ved å ringe til familie!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå