Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #21 Skrevet 19. mai 2006 Har vært i kontakt med en venns venn som kjenner det juridiske. Det kan både anmeldes og rapporteres, men ingen politimyndighet kan ta det seriøst før det blir en seksuell tilnærmelse eller hvis mannen arrangerer et møte. I eposten står det bare hyggelige ord, og etter denne juridiske kontakten må det skje et lovbrudd i norge før poltiet kan aksjonere. Du kan planlegge et bankran i norge uten å bli tatt, men idet du begår det eller ved avtalt tid det skal bli begått, kan politiet møte opp for å sjekke. Ble litt skuffet, men på en måte virker det fornuftig at man ikke kan ta folk som kontakter barn på en vennlig måte. Selv om dette sikkert er "deres" metode å komme i kontakt med barn på. Men denne juridiske kontakten bad meg svare han og utgi meg for å være min datter, som er litt kontroversielt, men som kan gi et svar på hva han vil. Jeg kommer tilbake til dere senere. Takk for svar! ← Det kommer snart en ny lov (lik den de har i Storbritannia) hvor det er nok å avtale å møtes (f.eks mann på 38 og barn på 12), så vil politiet ha nok til å sikte ham. Men inntil den loven trer i kraft er det dessverre fritt frem der ute. Fortsett å sjekke din datters email, bruk magefølelsen og ikke stol blindt på henne. Barn vil aldri forstå hvor farlig det kan være på nett, og det er ikke sikkert hun synes det er så farlig å møte en mann som lover henne ringkontant-kort, penger eller klær. Å utgi deg for å være din datter, vil kun gi deg svar på hva han vil. Men hva skal du bruke den informasjonen til? Det er bedre å sende en mail til ham - som deg selv - og fortell at du har levert uskrift av eposten til politiet.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #23 Skrevet 19. mai 2006 Hehe...denne tråden minner meg om et tv-program jeg så. Et eksperiment for å måle empati hos menn og kvinner - hadde de satt en liten jente alene på et gatehjørne for å se hvem som tok kontakt. Omtrent ingen menn tok kontakt, mens veldig mange kvinner gjorde det. Og en av årsakene til dette var at menn var redde for å bli tatt for å være pedofile om de tok kontakt med den lille jenta. Leser man reaksjonene i denne tråden, tror jeg vel de fleste menn ville være enige om at sjansene for å bli sett på som pedofil er større enn sjansen for å bli sett på som "snill" eller "hyggelig".... Apropos dette med "små" brevvenner.....han Simon i gamle amagasinet må jo ha vært prototypen på gammel pedo-gris
Annie Skrevet 19. mai 2006 #24 Skrevet 19. mai 2006 Apropos dette med "små" brevvenner.....han Simon i gamle amagasinet må jo ha vært prototypen på gammel pedo-gris ← Det er forskjell på å sende brev til en 12 åring som privatperson kontra som Simon Flem Devold i jobbsammenheng. Er ikke sikker på hva slags stilling han har/hadde, men det var uannsett jobben hans.
Far til 2 Skrevet 19. mai 2006 #25 Skrevet 19. mai 2006 Jeg ville valgt å kontakte politiet og spørre hva en som forelder bør gjøre i slike tilfeller. Mulig politiet sier at du bare skal glemme det, mulig de registrerer din henvendelse og legger mannen inn i sine kartotek, mulig de kontakter mannen. Uansett må denne mannen forvente at noen reagerer. En nesten 40 år gammel mann som svarer en 12-åring, - ikke normalt. Hvis han samtidig alerede er i politiets søkelys vil de ha en grunn til å kontakte han. Ikke la dette "gå over". Om det ikke har skjedd noe galt denne gangen bør du gjøre det som er mulig for å hindre at andre blir utsatt for det samme. Det er ikke sikkert at alle foreldre er like observante som det du er.
Pilar Skrevet 19. mai 2006 #26 Skrevet 19. mai 2006 Jeg syns ikke du kan anmelde en mann før han har gjort noe galt - men du kan fint forhøre deg hos politiet om hva de mener om saken.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #27 Skrevet 19. mai 2006 Det er forskjell på å sende brev til en 12 åring som privatperson kontra som Simon Flem Devold i jobbsammenheng. Er ikke sikker på hva slags stilling han har/hadde, men det var uannsett jobben hans. ← Greit nok det - men er vi virkelig kommet dithen at den absolutt eneste grunnen til at en voksen mann tar kontakt med ett barn er at han er pedofil? Er det legitimt å automatisk ta det for gitt at han bør hentes av politiet, avhøres og helst sperres inne? Er han skyldig inntil det motsatte er bevisst? For all del skal vi beskytte våre barn, men hva hadde egentlig mannen i dette tilfellet gjort?
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #28 Skrevet 19. mai 2006 Hehe...denne tråden minner meg om et tv-program jeg så. Et eksperiment for å måle empati hos menn og kvinner - hadde de satt en liten jente alene på et gatehjørne for å se hvem som tok kontakt. Omtrent ingen menn tok kontakt, mens veldig mange kvinner gjorde det. Og en av årsakene til dette var at menn var redde for å bli tatt for å være pedofile om de tok kontakt med den lille jenta. Leser man reaksjonene i denne tråden, tror jeg vel de fleste menn ville være enige om at sjansene for å bli sett på som pedofil er større enn sjansen for å bli sett på som "snill" eller "hyggelig".... Apropos dette med "små" brevvenner.....han Simon i gamle amagasinet må jo ha vært prototypen på gammel pedo-gris ← Greit nok det - men er vi virkelig kommet dithen at den absolutt eneste grunnen til at en voksen mann tar kontakt med ett barn er at han er pedofil? Er det legitimt å automatisk ta det for gitt at han bør hentes av politiet, avhøres og helst sperres inne? Er han skyldig inntil det motsatte er bevisst? For all del skal vi beskytte våre barn, men hva hadde egentlig mannen i dette tilfellet gjort? ← Det er ikke akkurat særlig sannsynlig at en mann på 38 ønsker venner på tolv år, er det? Hva i alle dager skulle de finne på sammen? Og det er heller ikke særlig mye for meg å finne på sammen med en tolvåring, jeg er over 30 selv. Kunne aldri falle meg inn å søke etter tolvåringer på nettet for noe vennskap!
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #29 Skrevet 19. mai 2006 Det er ikke akkurat særlig sannsynlig at en mann på 38 ønsker venner på tolv år, er det? Hva i alle dager skulle de finne på sammen? Og det er heller ikke særlig mye for meg å finne på sammen med en tolvåring, jeg er over 30 selv. Kunne aldri falle meg inn å søke etter tolvåringer på nettet for noe vennskap! ← Det var vel snakk om en side for brevvenner var det ikke? Sett at du var en voksen som var glad i barn, men aldri hadde fått dine egne....ville det vært helt utenkelig å ønske å ha kontakt med et barn? Er det pedofilt? Er det unormalt for et voksent menneske å få noe ut av en samtale med en 12-åring? Og selv om du, Violetta, åpenbart ikke ville gjort dette - synes du det er riktig av deg å anse andre som pedofile fordi de gjør det? Jeg ville nok selv blitt veldig skeptisk om det hadde vært mitt barn som hadde fått en slik melding - men ved ettertanke er det jo også ganske skremmende at denne mannen nærmest automatisk stemples som pedofil. Hva sier det egentlig om samfunnet vårt?
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #30 Skrevet 19. mai 2006 Det var vel snakk om en side for brevvenner var det ikke? Sett at du var en voksen som var glad i barn, men aldri hadde fått dine egne....ville det vært helt utenkelig å ønske å ha kontakt med et barn? Er det pedofilt? Er det unormalt for et voksent menneske å få noe ut av en samtale med en 12-åring? Og selv om du, Violetta, åpenbart ikke ville gjort dette - synes du det er riktig av deg å anse andre som pedofile fordi de gjør det? Jeg ville nok selv blitt veldig skeptisk om det hadde vært mitt barn som hadde fått en slik melding - men ved ettertanke er det jo også ganske skremmende at denne mannen nærmest automatisk stemples som pedofil. Hva sier det egentlig om samfunnet vårt? ← Jeg har ikke brukt ordet "pedofil" i ett av mine svar. Jeg anser å ta kontakt på den måten som tvilsomt, og jeg hadde ikke i det hele tatt satt pris på at en voksen mann på 38 var venner med mitt barn på tolv. Om man som voksen vil ha kontakt med barn finnes det mange andre muligheter enn brevvenner. Eller mailvenner. Eller msn.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #31 Skrevet 19. mai 2006 Jeg har ikke brukt ordet "pedofil" i ett av mine svar. Jeg anser å ta kontakt på den måten som tvilsomt, og jeg hadde ikke i det hele tatt satt pris på at en voksen mann på 38 var venner med mitt barn på tolv. Om man som voksen vil ha kontakt med barn finnes det mange andre muligheter enn brevvenner. Eller mailvenner. Eller msn. ← Nei, du har ikke sagt at han er pedofil. Men denne tråden bærer preg av at de aller fleste helst ser denne mannen innbragt til avhør av politi, samt pc-utstyret beslaglagt - indirekte vil jeg tro de fleste her har sterke mistanker om at mannen er pedofil. Det finnes selfølgelig andre måter enn kan ta kontakt på - men det endrer ikke faktum at en fremmed mann som tar kontakt med et barn nesten automatisk oppfattes som pedofil - om han da ikke har en "gyldig grunn" for å ta kontakt med dette barnet. For meg er det en tankevekker at samfunnet er kommet dithen...
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #32 Skrevet 19. mai 2006 Nei, du har ikke sagt at han er pedofil. Men denne tråden bærer preg av at de aller fleste helst ser denne mannen innbragt til avhør av politi, samt pc-utstyret beslaglagt - indirekte vil jeg tro de fleste her har sterke mistanker om at mannen er pedofil. Det finnes selfølgelig andre måter enn kan ta kontakt på - men det endrer ikke faktum at en fremmed mann som tar kontakt med et barn nesten automatisk oppfattes som pedofil - om han da ikke har en "gyldig grunn" for å ta kontakt med dette barnet. For meg er det en tankevekker at samfunnet er kommet dithen... ← Visst er det trist at det er sånn det har blitt. Men med tanke på alternativet, at saker der barn blir misbrukt av voksne mennesker blir dysset ned og tiet ihjel, er dette å foretrekke slik jeg ser det.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #33 Skrevet 19. mai 2006 Hva om dette er en mann med "litt mindre håndbagasje" enn oss andre? En som er "litt barn" selv?
Superlammet Skrevet 19. mai 2006 #34 Skrevet 19. mai 2006 For det første, jeg ville ikke latt min 12 årige datter søke etter en brevvenn på internett, uansett hvor uskyldig tanken bak det hele er, og uansett hvor godt jeg fulgte med. Men man skal heller ikke rope "Ulv! Ulv!" hver gang en eldre person tar kontakt med en yngre person. Prat om anmeldelser og slikt får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Men man kan for all del tipse Kripos om sin bekymring, det er som noen andre sier her, bedre å tipse 10 ganger for mye enn 1 for lite.
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #35 Skrevet 19. mai 2006 For det første, jeg ville ikke latt min 12 årige datter søke etter en brevvenn på internett, uansett hvor uskyldig tanken bak det hele er, og uansett hvor godt jeg fulgte med. Men man skal heller ikke rope "Ulv! Ulv!" hver gang en eldre person tar kontakt med en yngre person. Prat om anmeldelser og slikt får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Men man kan for all del tipse Kripos om sin bekymring, det er som noen andre sier her, bedre å tipse 10 ganger for mye enn 1 for lite. ← Politiet vil vel heller ikke ta imot noen anmeldelse, eller i så fall vil den bli henlagt. I et av de aller første svarene har jeg lagt ut link der man kan tipse politiet. Det er vel det mest hensiktsmessige i slike saker.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #36 Skrevet 19. mai 2006 Visst er det trist at det er sånn det har blitt. Men med tanke på alternativet, at saker der barn blir misbrukt av voksne mennesker blir dysset ned og tiet ihjel, er dette å foretrekke slik jeg ser det. ← Nå er vel ikke alternativet at det blir dysset ned akkurat. Man kan nok si mye strafferammer etc i forhold til pedofili-saker, men at de blir dysset ned er det vel neppe noen som kan hevde. Fra og med Bjugn-saken har denne typen saker fått voldsom oppmerksomhet. Og det er vel denne typen saker hvor det i størst grad praktiseres "Ingen røyk uten ild" eller "Skyldig inntil det motsatte er bevist". Om du en gang er blitt mistenkt for pedofili vil sannsynligvis aldri livet ditt bli det samme igjen - uansett om du er skyldig eller uskyldig - ref; Bjugn-saken. Ja, jeg skjønner at folk vil beskytte barna sine, men til hvilken grad?
Gjest Gjest1 Skrevet 19. mai 2006 #37 Skrevet 19. mai 2006 Nå er vel ikke alternativet at det blir dysset ned akkurat. ← Så hva er alternativet om man ikke skal si fra?
Gjest Piper Skrevet 19. mai 2006 #38 Skrevet 19. mai 2006 Jeg ville gitt meg ut for å være jenten, og sett hva som eventuelt hendte senere. Det kan jo være han bare ville ha en ung brevvenn, selv om jeg tviler litt på det da. Men derfor ville jeg svart som jenten, og sett hva han eventuelt kom med senere. De fleste pedifile bruker litt tid på før de viser hva de er ute etter, for først og fremt må de bygge opp et tillitsforhold. Det er i alle fall slik en del av de har forklart det, at det er ikke så ofte de viser slik oppførsel med en gang.
Annie Skrevet 19. mai 2006 #39 Skrevet 19. mai 2006 Greit nok det - men er vi virkelig kommet dithen at den absolutt eneste grunnen til at en voksen mann tar kontakt med ett barn er at han er pedofil?← Nei. Og det har ikke jeg skrevet noe om heller. Er det legitimt å automatisk ta det for gitt at han bør hentes av politiet, avhøres og helst sperres inne?← Nei. Er han skyldig inntil det motsatte er bevisst?← Kommer helt ann på situasjonen. For all del skal vi beskytte våre barn, men hva hadde egentlig mannen i dette tilfellet gjort? ← Jeg hadde reagert med bekymring om datteren min når hun blir 12 får brev fra en mann på 38 om hun søker etter brevvenner. Hadde sambo gjort noe slikt til en 12 åring vet jeg ikke hva jg hadde gjort, men vi hadde ikke vært sammen lengre. Det var vel snakk om en side for brevvenner var det ikke? Sett at du var en voksen som var glad i barn, men aldri hadde fått dine egne....ville det vært helt utenkelig å ønske å ha kontakt med et barn? Er det pedofilt? Er det unormalt for et voksent menneske å få noe ut av en samtale med en 12-åring?← Da burde han i tilfelle melde seg inn i en forening for barn som leder el. IKKE som brevvenn. Jeg ville nok selv blitt veldig skeptisk om det hadde vært mitt barn som hadde fått en slik melding - men ved ettertanke er det jo også ganske skremmende at denne mannen nærmest automatisk stemples som pedofil. Hva sier det egentlig om samfunnet vårt? ← Dessverre at det har skjedd for mange overgrep på barn og at vi vil skjerme dem heller enn en fremmed voksen.
Gjest Miloine Skrevet 19. mai 2006 #40 Skrevet 19. mai 2006 (endret) Når det gjelder å legge ut mailadresse på nettet skal man være ytterst forsiktig. Snakke med barna om hva som kan være virkningen dersom man legger den ut over alt. Fortelle om hvor mange "sprø" mennesker det finns der ute osv. Jeg ville nok ha tatt en telefon til rette distans, for deretter å avtale at jeg vil videresende mailen fra denne mannen og da evt. bedt om en tilbakemelding. Det bør deretter være "rette distans" som kan avgjøree en anmeldelse eller ikke er på sin plass. Denne mannen har sikkert gjort det samme med flere barn og forhåpentligvis har foreldrene også der tipset om han. Det er klart det "stinker" av at en mann på 38 år, søker kontakt med ei lita jente på 12 år. ÆSJ! Endret 19. mai 2006 av Miloine
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå