Rakel Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Inspirert av tråden til Alex om innetider på 16. mai, lurer jeg på hvor grensene bør gå for en 17-åring. (17 om 2 mnd.) Hun kom ikke hjem før 04.00. Hadde henne på tlf. kl. 02.15, og hun skulle komme hjem..... Kl. 02.45-Taxi skulle komme... Kl. 03.00-ventet på en jente som skulle kjøre... og Kl.03.50 var hun endelig hjemme. Hun sa at hun hadde drukket, men var ikke synlig beruset annet enn blank i øynene. (Har aldri hatt problemer med drikking før, og hun holder tidene.) Jeg kjeftet og smelte p.g.a tiden, og at jeg også har ei liten som må tas hensyn til 17.mai. Mente at 02.00 er sent nok!
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Jeg har ikke så veldig sterke meninger om innetider og sånt, det kommer mye an på 17-åringen og stedet man bor på. Her jeg bor er det ikke uvanlig å flytte hjemmefra for å gå skole når man er 16, og man må nesten lete etter trøbbel om man vil ha det, så jeg bekymrer meg lite for 16-17-åringene som surrer rundt her på nettene. Jeg synes absolutt ikke det er usaklig å kreve at hun skal holde avtaler - men gi henne også litt kred for at hun ikke nektet for å ha drukket og ellers bruker å holde avtaler. Hun høres jo ganske pålitelig ut, så det blir sikkert folk av henne selv om hun var sent ute på 16. mai
Kittykat Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Inspirert av tråden til Alex om innetider på 16. mai, lurer jeg på hvor grensene bør gå for en 17-åring. (17 om 2 mnd.) Hun kom ikke hjem før 04.00. Hadde henne på tlf. kl. 02.15, og hun skulle komme hjem..... Kl. 02.45-Taxi skulle komme... Kl. 03.00-ventet på en jente som skulle kjøre... og Kl.03.50 var hun endelig hjemme. Hun sa at hun hadde drukket, men var ikke synlig beruset annet enn blank i øynene. (Har aldri hatt problemer med drikking før, og hun holder tidene.) Jeg kjeftet og smelte p.g.a tiden, og at jeg også har ei liten som må tas hensyn til 17.mai. Mente at 02.00 er sent nok! ← Det er jo ikke hennes feil at taxien brukte lenger tid enn det hun fikk opplyst. Så det synes jeg ikke du kan ta utover henne. Hun kunne ikke vite at det skulle ta så lang tid for taxien og komme.... Når jeg var 17 år, så gjorde jeg nå som jeg ville. Jeg gikk ut når jeg ville og jeg kom hjem når jeg ville. Men jeg ringte alltid og sa i fra hvor jeg var og når jeg kom hjem, men foreldrene mine ble aldri sinte på meg hvis jeg kom hjem seinere enn den tiden jeg hadde oppgitt. Neste gang hun blir så mye forsinket, så er det ikke verre enn at du ber henne ringe deg eller at du ringer henne. I tilfelle det skulle skje igjen. Ja, jeg virker ganske tolerant i mitt innlegg og det er fordi jeg hadde friheter når jeg var 17 år. Jeg hadde ingen fast innetid, men så var jeg sjelden så sent ute om kvelden. Og jeg ringte alltid hjem og sa ifra hvor jeg var, når jeg kom hjem eller om jeg overnattet. Jeg kommer til å gi mine barn den samme friheten, men de skal ringe og si ifra hvor de er og når vi kan forvente dem hjem.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 Inspirert av tråden til Alex om innetider på 16. mai, lurer jeg på hvor grensene bør gå for en 17-åring. (17 om 2 mnd.) Hun kom ikke hjem før 04.00. Hadde henne på tlf. kl. 02.15, og hun skulle komme hjem..... Kl. 02.45-Taxi skulle komme... Kl. 03.00-ventet på en jente som skulle kjøre... og Kl.03.50 var hun endelig hjemme. Hun sa at hun hadde drukket, men var ikke synlig beruset annet enn blank i øynene. (Har aldri hatt problemer med drikking før, og hun holder tidene.) Jeg kjeftet og smelte p.g.a tiden, og at jeg også har ei liten som må tas hensyn til 17.mai. Mente at 02.00 er sent nok! ← Synes du skal vurdere situasjonen utfra hvordan hun ellers oppfører seg. Er hun ei jente du stoler synes jeg du kan slakke litt på innetider. Du skriver at du hadde telefonisk kontakt med henne jevnlig etter kl. 02.00. Det hadde vært mye verre om hun ikke tok tlf. Jeg synes nok 04.00 var litt sent., men jeg har ikke selv barn på denne aldrene, vet bare utfra mine egen 2 barn, at den ene gir mer grunn til tillit enn den andre, uten at det er noen garanti. og at dette fører til et større forhandligsgrunnlag.
Far til 2 Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Nå blir jeg sikkert misforstått, men må likevel ta sjansen. Da vi hadde en "opplæring" med politiet i forbindelse med at vi skulle gå "Natteravn", ble vi informert om at noen ungdomer drikker et par pils for å bli blank i øynene og på den måten skjule lettere narkotiske stoffer ovenfor foreldrene (alkhol er tross alt lettere å akseptere for foreldre enn nakotiske stoffer). Jeg sier IKKE at din datter har tatt noe som kan regnes som narkotiske stoffer. Jeg forsøker ikke å hentyde noe slikt engang. De aller fleste er bare vanlige ungdommer som forsøker å ha det litt morro. Derimot antar jeg at mange foreldre med barn i tilsvarende aldersgruppe gjerne leser innlegget til trådstarter. For enkelte kan det være greit å vite litt om hvilke metoder som fra tid til annen brukes for å lede foreldrene på feil spor. Men dette var vel egentlig en digresjon iforhold til trådstarters spørsmål.
Daria Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Jeg hadde ikke innetider da jeg var 17 (men vi bodde i 2mannsbolig med en eldre dame som alltid satte på sikkerhetslenke på felles ytterdør når hun la seg, så ble jeg sen, måtte jeg si fra av rent praktiske grunner ), bodde for øvrig i Oslo. Men når det er sagt, så synes jeg jo at har man først avtalt en tid, så bør den følges.
Gjest Gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #7 Skrevet 18. mai 2006 Jeg synes at så lenge hun bor hos dere skal hun respektere deres regler og innetider, samt avtaler som er gjort.
Gjest 1111 Skrevet 18. mai 2006 #8 Skrevet 18. mai 2006 Slikt er jo veldig vanskelig å svare på, for det er en så stor forskjell fra en 17-åring til en annen 17-åring. Har sett mange 17-åringer som kunne trengt strengere innetider og strammere rammer generelt, fordi de går så altfor langt med friere tøyler. Se på hvordan hun er ellers og døm det deretter. Utifra innlegget ditt så høres jenta di oppegående ut; hun hadde jo tross alt telefonkontakt med deg jevnlig i to timer, og det er mer enn de fleste har med sine foreldre. Det er vel heller sånn at de ikke tar telefonen, stuper inn døra lenge etter de skulle vært hjemme og hoster opp en eller annen unnskyldning (løgn?) om hvorfor de ikke kom hjem. La henne også gjøre seg fortjent til de innetidene hun har. Fortell henne at hvis hun viser seg å være ansvarsfull og kan gjøre seg fortjent til å være lenge ute, så skal hun få være det og. Er hun ikke, så strammer du inn igjen. Da jeg var 17 (hvilket ikke er mer enn et år siden faktisk..) så hadde jeg ganske så frie tøyler. Mamma viste at hun stolte på meg ved å la meg være lenge ute/eventuelt være over hos kjæresten, kamerater osv, og jeg tok det at hun stolte såpass på meg ganske seriøst. Kom aldri hjem veldig beruset, holdt alltid tidene, ringte henne om jeg hadde lovet henne det, vekket henne når jeg kom hjem for å si jeg var hjemme og slike ting. Dessuten veldig godt å føle at en blir stolt på, for man er jo ikke langt ifra myndighetsalderen, og noen av oss er nesten som voksne å regne allerede.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #9 Skrevet 18. mai 2006 Kommer fra et lite sted..og lange avstander, men og et sted hvor det lett oppstår fyllekjøring bl.a. Jeg hadde ganske frie tøyler, jeg drakk aldri, fordi jeg ikke turte. Jeg resepkterte mine foreldre. Jeg sa i fra hvor jeg skulle og hvem jeg var med. Lovte å ikke kjøre med hvem som helst. Hadde jeg problemer med å komme hjem skulle jeg bare ringe hjem, uansett tid på døgnet. De ville ha meg trygt hjem, det var alt de ville. Det var 'dealen' vår. Og den ble holdt, og alle var fornøyde Jeg tror jeg skuffet dem mer da jeg ble 20 og kom i sprit alderen.. da var det et par ganger de måtte hente datteren sin død drukken... Men, hvem må vel ikke det iblandt. tror de var glade for å få meg i hus uansett tilstand, mot for at jeg kanskje lå i en grøft et sted og frøs ihjel. Vis barna at dere stoler på dem, og de stoler lettere tilbake.. Ha en meldeplikt, og hente regel. SÅ fungerer det meste. Det er en vanskelig alder, vi lærer ikke før vi har prøvd...
Gjest Gjest_Stemor_* Skrevet 18. mai 2006 #10 Skrevet 18. mai 2006 Jeg synes at så lenge hun bor hos dere skal hun respektere deres regler og innetider, samt avtaler som er gjort. ← Enig med Violetta.
Pusekatt Skrevet 19. mai 2006 #11 Skrevet 19. mai 2006 Hun er jo de facto ikke mer enn 16 år heller da, TS skriver 17 om to mnd. Frihet forutsetter ansvar, og man bør vise at man respekterer de innetidene som blir satt - hvertfall hvis man skal ønske seg senere utetid!
Carrot Skrevet 19. mai 2006 #12 Skrevet 19. mai 2006 Jeg mener det er uakseptabelt å "komme med" unnskyldninger slik jeg oppfatter hovedinnlegget av en unge som fortsatt bor hjemme og etter all sansynlighet også går på skole for å komme sååå sent hjem, spesielt siden hun har vært på telefonen med sin mor som forventer henne hjem. Hadde dette vært ett av mine barn ville jeg kjørt å hentet henne lenge før - faktisk etter første telefon hvis hun ikke var hjemme innen rimelig tid i forhold til avstand. Alkoholen er også en ting jeg er rimelig streng på - jeg forventer at mine barn ikke drikker før de er gamle nok til å kjøpe sin egen alkohol på lovlig måte - og med ikke drikker mener jeg blir beruset. (De kan ved spesielle anledninger som bryllup etc bli med på brudeparets skål osv) Vi har en avtale med våre unger om at dersom de ikke røyker ved fylte 15 vil vi hjelpe dem med lappen på moped eller lettsykkel - dersom de starter røyke etter dette - før de er 18 -skal pengene betales tilbake, ved 18 skal de få lappen på bil dersom de ikke har drukket seg fulle... Det fungerer utmerket - de vet det koster, har selv et greit syn i forhold til å ha det moro med og uten alkohol og er generelt sett veldig selvstendige i forhold til bevisste valg - lett har det ikke vært å komme di, og det er ikke sikkert den yngste blir lik den eldste - men jeg håper... Jeg mener at så lenge "barna" bor hjemme får de rette seg etter et visst mønster av respekt overfor sine forelre - noe som innebærer å bli enig om felles kjøreregler som fungere for dere. Dersom trådstarter mener at denne episoden var grei og fungerer for dem så er det ikke noe problem knyttet til det - men om mor her mener dette er langt over streken må hun sette grensene der hun mener de bør gå og "forhandle" frem en løsning..
Pusekatt Skrevet 19. mai 2006 #13 Skrevet 19. mai 2006 Jeg mener det er uakseptabelt å "komme med" unnskyldninger slik jeg oppfatter hovedinnlegget av en unge som fortsatt bor hjemme og etter all sansynlighet også går på skole for å komme sååå sent hjem, spesielt siden hun har vært på telefonen med sin mor som forventer henne hjem. [....] Jeg mener at så lenge "barna" bor hjemme får de rette seg etter et visst mønster av respekt overfor sine forelre - noe som innebærer å bli enig om felles kjøreregler som fungere for dere. Dersom trådstarter mener at denne episoden var grei og fungerer for dem så er det ikke noe problem knyttet til det - men om mor her mener dette er langt over streken må hun sette grensene der hun mener de bør gå og "forhandle" frem en løsning.. ← Helt enig! Problemet er jo isolert sett ikke at jenta er ute til kl 04:00. Problemet er at det går ut over de andre i familien - moren, som må* være våken til jenta er hjemme, og det andre barnet, som tydeligvis er vesentlig yngre. Det er ikke spesielt morsomt å være helt vrak 17. mai fordi man har sittet oppe halve natten, og hvertfall ikke når man har andre barn å ta hensyn til også. * Enkelte vil sikkert påpeke at man "må" ikke sitte oppe og vente på at tenåringen skal komme hjem. Nå har ikke jeg tenåringer i hus (enda!), men jeg synes at det er det mest ansvarlige - da er man hvertfall sikker på at den håpefulle kommer seg trygt hjem. Det er særlig et poeng på slike "allmenne" festdager som natt til 17. mai, synes jeg.
Brunhilde Skrevet 19. mai 2006 #14 Skrevet 19. mai 2006 Jeg har en 16-åring og sa at siste buss fra byen var sent nok, da ville h*n være hjemme 00.30. H*n skulle på skole og jeg på jobb neste dag og jeg får ikke sove når h*n er ute, så den saken er grei. Jeg hadde blitt rasende hvis h*n hadde kommet hjem kl. 04.00, men det hadde jeg også blitt hvis h*n hadde drukket alkohol før h*n kom hjem. Nå blir nok jeg sett på som en streng forelder og hos oss har det fungert bra.
Rakel Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #15 Skrevet 19. mai 2006 (endret) Jeg fikk ikke skrevet helt ferdig i innlegget. Ble avbrutt av datteren min. Jeg var da alene med en 9-åring og ønsket ikke å dra fra henne uten at det er helt krise. Denne gangen fikk hun ta taxi. Hun pleier som regel å komme hjem før kl. 12.00, og dersom det er noe spesielt så ringer hun, og det er selvfølgelig greit. Derfor gav jeg ingen tid. Hun mente at "alle" fikk være så lenge denne dagen. Jeg er ikke enig, og vi har nå i etterkant blitt enige om senest 02.30. (Hun har aldri vært beruset.) Da hun var så sen ble jeg helt krakilsk, men i ettertid går det opp for meg at det bare er 1 år til hun er 18. Da kan hun faktisk bestemme ALT selv, flytte ut og gjøre akkurat som hun vil. Hun er såkalt voksen/myndig. (Det er rart, føler hun var konfirmant nettop. ) Uansett, så tenker jeg at overgangen blir altfor stor dersom hun ikke får bestemme noe selv allerede nå. Jeg må slippe henne og la henne feile mens hun enda bor hjemme. Det er akkurat dette jeg har beskyttet henne mot. Jeg har gitt råd om alt mulig, og føler til tider at jeg driver skremselspropaganda. Ifølge meg er nesten alt farlig. Jeg må slippe henne. MEN hvilke grenser bør man ha. Hvilken frihet bør man gi, når "barna" er 17 år og på vei til å bli myndig? Jeg ville aldri tillatt henne å reise på ferie til Kreta alene eks. (Vet det er andre som har fått) Det handler ikke om å stole på henne, men det handler om de andre og hennes uerfarenhet til dette. Jeg stoler ikke på at hun klarer å beskytte seg mot "ulvene" enda. Men så var det dette med å la henne feile da...... hmmm.. Ikke helt enda, nei! :smile: Endret 19. mai 2006 av Rakel
Rakel Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #16 Skrevet 19. mai 2006 (endret) P.S: Å gå og legge meg er uaktuelt. Jeg må vite at hun er trygt i hus, og være tilgjengelig dersom det skjer noe. Jeg får rett og slett ikke sove før. Jeg sa til henne at selv om hun er 20 så kan hun ikke gjøre som hun vil dersom hun bor her. Vi må alle jenke oss litt av hensyn til hverandre. Til heksa: Det var fridag. Dersom hun skal på skole er tiden 11. (Til nøds 12 dersom det er noe spesielt.) Endret 19. mai 2006 av Rakel
Rakel Skrevet 19. mai 2006 Forfatter #17 Skrevet 19. mai 2006 (endret) Til Far til 2: Dette har jeg vært inne på selv. Du vet: -Hun skal søren meg ikke lure meg!! Jeg synes det er rart at hun går på fest uten å drikke, når nesten alle drikker litt, og da tenker jeg på narkotika. Men er det ikke slik at man kan sjekke dette på pupillene, eller tar jeg feil? Jeg sjekket at pupillene reagerte på lys når hun kom hjem. At de trakk seg sammen, og det gjorde de. Eller går det an å "dekke over" dette også? P.S: Jeg har aldri testet henne tidligere, men denne gangen var det så tydelig opp i dagen at hun hadde ruset seg på noe ut i fra øynene som var "rare". Dette reagerte hun ikke på heller. Det er slett ikke dumt å ha narkotika i tankene. Ungdom blir tilbudt stoffer i hverdagen og i alle mulige sammenheng, så man bør være litt på vakt uansett synes nå jeg. Det røykes hasj på fester, Rohypnol selges for 30 kr. på "ruten". På den gamle skolen hennes er 12-13-åringer tatt for hasj-røyking og noen blader(?) som de har spist og fått rus av. Alt dette vet jeg fordi datteren min har fortalt (og avisoppslag). Hun er bekymret for lillesøsteren på denne skolen. Endret 19. mai 2006 av Rakel
Gjest Kane Skrevet 19. mai 2006 #18 Skrevet 19. mai 2006 Det at ungene blir 18 betyr ikke at man som foreldre ikke lengre har noe å si i forhold til barna sine - og i allefall ikke om de fortsatt bor hjemme...
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #19 Skrevet 19. mai 2006 Datteren min flyttet hjemmefra da hun var knapt 16 for å gå på skole. Hun har alltid vært veldig pliktoppfyllende jeg kunne stole på henne. Hun hadde innetid selv på hybel. Jeg tror aldri hun utnyttet dette. Nå har hun vært russ og vi ba henne sende melding til oss da hun var kommet hjem til seg selv. Dette gjorde hun hver gang hun hadde vært ute på arr. med gjengen. Det var veldig betryggende å se på meldinga at alt er bra og hun er vel hjemme igjen. Selvfølgelig kunne hun bare ha lurt oss men hvorfor skulle hun det ? Dette var jo også en trygghet for henne.
Gjest Gjest Skrevet 19. mai 2006 #20 Skrevet 19. mai 2006 Jeg vil først informere deg om at jeg er 22 og det føles ikke så lenge siden jeg var i datteren din sine sko. Jeg syntes alltid mine foreldre var gammeldagse og de lot meg aldri gå ut så lenge jeg ville. (Som alle mine andre venninner gjorde) Jeg fikk lov til og være ute til klokken 03:00 og der gikk grensa. Den grensa respekterte og holdt jeg også med mindere det var problemer med transport hjem. Da kom for det meste moren min for å hente meg. Jeg var en av de som begynte og drikke relativt sent. Alle mine venninner startet i en alder av 14 mens jeg ventet til jeg var 17. Jeg drakk heller ikke så mye at jeg var stup full. Jeg ville være ærlig med mine foreldre og de var klar over at jeg drakk. De taklet det at jeg drakk veldig bra syntes jeg, så lenge jeg ikke kom hjem stup full var det greit. Og selvfølgelig så lenge de visste hvor jeg var til alle tider. Når jeg ser tilbake på dette er jeg veldig fornøyd med hvordan foreldrene mine taklet det faktum at jeg drakk. Jeg ser nå at om jeg hadde blitt nektet, skjellt og smelt på pga drikking o.l Hadde jeg bare villet tatt enda mer "hevn". Da jeg var i tenårene var det det eneste jeg tenkte på. Et pluss til mine foreldre at de forstod at jeg trengte og eksmprimentere, finne ut av ting, gjøre mine egne feil etc. La meg pressisere frem; Det hjelper ikke og skjelle og smelle. Da blir bare ting verre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå