Festus Skrevet 18. mai 2006 #21 Skrevet 18. mai 2006 Dette er bare helt utrolig.....! Kan ikke skjønne at folk kan drive på slik! "Fordelen" med å ha dårlig råd (snakker om meg selv), er at jeg kan avfeie alle slike spørsmål med at "skulle gjerne hjulpet, men har ikke anledning til det..." Har selv måttet låne et par-tre tusen av min mor (altså egentlig småpenger) for å ordne opp i div som kom etter separasjonen (min eksmann hadde ikke betalt for strømmen...), og har dårlig samvittighet hver gang jeg unner meg noe i stedet for å betale henne tilbake. Og i ditt tilfelle er de snakk om MYE penger! De må være fullstendig avstumpa! Jeg personlig er (dessverre) mer forsiktig av meg, så jeg hadde vel ikke sagt noe annet enn at de måtte begynne å betale på lånet (om så bare 500kr i måneden), men de hadde IKKE fått lånt mer penger nei..... Ønsker deg bare lykke til jeg! Og håper du følger et par av de mer "aggresive" rådene her inne, de kan ikke drive på slik!
Gjest gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #22 Skrevet 18. mai 2006 Vi har hjulpet dem mye, da de har slitt en del økonomisk. Kanskje vi har vært litt dumsnille, men det er ikke så lett å si nei når de er desperate, og vi faktisk har muligheten til å hjelpe. ← Ikke så rart de sliter økonomisk, hvis de ikke klarer å prioritere. Eller kanskje de ikke sliter en gang, hadde de gjort det, kunne de ikke reist på ferie til Madrid. Si fra, og forlang å få pengene tilbake. De må lære seg å ta konsekvensene av sine prioriteringer.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #23 Skrevet 18. mai 2006 Vel... Nå får jeg vel pepper her, men TS skriver at hun tilbød dem 70 000 i gave. Ikke lån. Og denne gaven dekket det de hadde problemer med. Da har de ikke lenger problemer. Eller? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor hun nå skal henge seg opp i at de drar på ferie. Strengt tatt altså.
Gjest baby-E Skrevet 18. mai 2006 #24 Skrevet 18. mai 2006 Vel... Nå får jeg vel pepper her, men TS skriver at hun tilbød dem 70 000 i gave. Ikke lån. Og denne gaven dekket det de hadde problemer med. Da har de ikke lenger problemer. Eller? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor hun nå skal henge seg opp i at de drar på ferie. Strengt tatt altså. ← de hadde lånt mye før det da...uten å betale tilbake.
Gjest Piper Skrevet 18. mai 2006 #25 Skrevet 18. mai 2006 Vel... Nå får jeg vel pepper her, men TS skriver at hun tilbød dem 70 000 i gave. Ikke lån. Og denne gaven dekket det de hadde problemer med. Da har de ikke lenger problemer. Eller? I så fall skjønner jeg ikke hvorfor hun nå skal henge seg opp i at de drar på ferie. Strengt tatt altså. ← Om de hadde så dårlig økonomi, så hadde de vel ikke i utgangspunktet råd til å reise på tur. Skal man sutre til familien om ting man selv ikke ønsker å prioritere, for så å prioritere det man selv vil når familiemedlemmene har stilt opp? Mener du virkelig at det er helt greit å gjøre noe slikt? Hadde de puttet feriepengene inn i huset, så hadde de jo ikek behøvd så mye penger fra familien. Men i stedet så sutrer de over hvor mye de mangler, får familien til ås tille opp, for så å reise på ferie for sin egne penger for de har man jo ikke behøvd å bruke i denne prosessen. Jeg har også lyst til å ah det slik, for da kan jo alle rundt meg betale mine regninger så kan jeg gjøre hva jeg vil for mine penger. Du har nok samme tankegang som det disse folkene har, og det er derfor du ikke klarer å forstå logikken i det. Synd at det finnes folk som er slik i det hele tatt, for de klarer virkelig å utnytte familie og venner til maks.
Kittykat Skrevet 18. mai 2006 #26 Skrevet 18. mai 2006 Jeg må si meg enig med de andre her. Har de råd til å dra på dyr ferie, så har de alldeles ikke dårlig råd i det hele tatt. Jeg hadde forlangt at de hadde avlyst ferien og at de ga meg pengene tilbake NÅ. Dere avlyste deres ferie for at dere skulle kunne hjelpe dem. De fikk ikke låne penger av dere for at de skulle få dra på ferie. Det dummeste de har gjort er jo å skryte av at de skal på dyr ferie......rett etter at de var så desperate og måtte kanskje selge huset før de engang fikk flytte inn pga økonomiske problemer. Jeg aner ugler i mosen........ Si ifra til dem nå. Det er ikke ditt problem om ferien deres blir ødelagt som følge av dette. Det er deres egen feil, så enkelt er det.
mallina Skrevet 18. mai 2006 #27 Skrevet 18. mai 2006 Makan til frekkhet.. Da hadde nok jeg blitt frekk igjen og forlangt alle pengene de skylder!!
Gjest Gjest_Nuwanda_* Skrevet 18. mai 2006 #28 Skrevet 18. mai 2006 Vi har hjulpet dem mye, da de har slitt en del økonomisk. Kanskje vi har vært litt dumsnille, men det er ikke så lett å si nei når de er desperate, og vi faktisk har muligheten til å hjelpe. ← Men virkelig desperate kan de jo ikke være når de tar seg råd til å reise på ferie? Norge er nok ikke et "lett land" å bo i, i og med at "alle" reiser på dyre og fine ferier.. men allikevel. Desperat er man ikke.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #29 Skrevet 18. mai 2006 Uansett diskusjonen rundt de 70', men har de lånt 80' skal de betales tilbake før man drar på ferie. Jeg skjønner veldig godt irritasjonen. Har selv et familiemedlem som "fortjener" alt mulig, skal ha enebolig fordi vi andre har det - uansett om man har råd eller ikke. Så mens resten av familien kjører stram økonomistyring, så sløser hun hemningsløst når hun har penger mellom hendene. Utrolig frustrerende! Til trådstarter: Det er jo helt klart at dere må få sagt fra på en eller annen måte. Dere vil nok bli møtt med at de 70' var en gave, men uansett så er dere i deres fulle rett til å reagere på prioriteringen. Dere ville hjelpe dem til å unngå å bli husløse, ikke kjøpe ferie til dem. Si derfor pøå en ok måte at "Sider dere har råd til ferie, så regner jeg med at dere kan betale tilbake lånet på 80'. Det er hyggelig å se at dere nå er ovenpå, slik at dere ikke lenger har bruk for å låne penger av oss. For hvis dere var bekymret for økonmien fremover, ville dere selvsagt sørget for å ha penger i reserve, og ikke bruke det på ferie nå." For eksempel
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #30 Skrevet 18. mai 2006 Om de hadde så dårlig økonomi, så hadde de vel ikke i utgangspunktet råd til å reise på tur. Skal man sutre til familien om ting man selv ikke ønsker å prioritere, for så å prioritere det man selv vil når familiemedlemmene har stilt opp? Mener du virkelig at det er helt greit å gjøre noe slikt? Hadde de puttet feriepengene inn i huset, så hadde de jo ikek behøvd så mye penger fra familien. Men i stedet så sutrer de over hvor mye de mangler, får familien til ås tille opp, for så å reise på ferie for sin egne penger for de har man jo ikke behøvd å bruke i denne prosessen. Jeg har også lyst til å ah det slik, for da kan jo alle rundt meg betale mine regninger så kan jeg gjøre hva jeg vil for mine penger. Du har nok samme tankegang som det disse folkene har, og det er derfor du ikke klarer å forstå logikken i det. Synd at det finnes folk som er slik i det hele tatt, for de klarer virkelig å utnytte familie og venner til maks. ← Ok, regnet med den. Jeg er definitivt ikke sånn. Men dersom jeg gir bort en pengegave, så forventer jeg ikke noe som helst i forhold til bruk av den. Poenget mitt var egentlig ikke i forhold til om det er greit eller ikke det som denne svogeren og familien gjør, men at gir man bort - så er ikke pengene dine lenger, ergo har du egentlig sagt fra deg retten til å "irritere deg". Eller sagt på en annen måte da - trådstarter burde aldri ha gitt bort de pengene in the first place.
Carrot Skrevet 18. mai 2006 #31 Skrevet 18. mai 2006 "Sider dere har råd til ferie, så regner jeg med at dere kan betale tilbake lånet på 80'. Det er hyggelig å se at dere nå er ovenpå, slik at dere ikke lenger har bruk for å låne penger av oss. For hvis dere var bekymret for økonmien fremover, ville dere selvsagt sørget for å ha penger i reserve, og ikke bruke det på ferie nå." ←
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #32 Skrevet 18. mai 2006 Ok, regnet med den. Jeg er definitivt ikke sånn. Men dersom jeg gir bort en pengegave, så forventer jeg ikke noe som helst i forhold til bruk av den. Poenget mitt var egentlig ikke i forhold til om det er greit eller ikke det som denne svogeren og familien gjør, men at gir man bort - så er ikke pengene dine lenger, ergo har du egentlig sagt fra deg retten til å "irritere deg". Eller sagt på en annen måte da - trådstarter burde aldri ha gitt bort de pengene in the first place. ← Jeg hadde vært enig med deg dersom pengene ble gitt uoppfordret og uten at dem hadde sagt at dem måtte selge huset på grunn av at dem hadde så lite penger. Det virker her som om de har løyet for å få penger. Det er som å gå rundt å samle inn penger å si at pengene skal gå til f.eks. redd barna og etterpå bruke dem til å reise på ferie for. Det er faktisk ulovelig og kalles svindel. Du kan ikke si at dem som ga penger i den troen at det var til redd barna må akseptere at pengene går til noe helt annet bare fordi det var en gave. Trådstarter gav pengene ut fra spesifikke opplysninger fra mottaker som i ettertid viser seg å være uriktige. Jeg synes det er alvorlig og vitner om umodenhet og selvsentrerthet hos mottaker.
Gjest Lovegeckos Skrevet 18. mai 2006 #33 Skrevet 18. mai 2006 For en frekkhet Vær så snill å si dere har tenkt å ta dette opp med dem. Dersom dere bare børster dette under teppe vil de nok forsøke å utnytte dere igjen, for det er det dere har blitt, utnyttet!
liv Skrevet 18. mai 2006 #34 Skrevet 18. mai 2006 Krev at dere setter opp en betalingsplan for de lånte 80 000 kr for nå som de har kommet seg ovenpå igjen er det påtide å begynne å betale på lånet!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå