Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Sitter å irriterer meg, og lurer på hva dere mener? Jeg og min mann holder på å bygge hus, og har da et budsjett vi følger. Min manns bror og hans familie bygger også hus, men fikk litt økonomiske problemer på slutten, og vurderte å selge før de hadde flyttet inn. DE var veldig fortvilet, og siden vi har en høyere inntekt, tilbød vi dem 70 000 kr i gave, det de manglet for å komme seg inn. Dette tok vi fra vårt budsjett(lån). Nå har de akkurat kommet seg inn i huset, og kunne i går fortelle at de bestillte tur til Madrid for hele familien i 5 dager, de reiser om 2 uker. De skulle ligge på fint hotell, og være med på mange aktviteter. Jeg holder på å irritere meg i hjel. Vi brukte mye penger fra vårt budsjett, og vi har avlyst vår ferie for å hjelpe dem, så bruker de mye penger på ferie. Vi vurderer å si hva vi mener, i stedet for å irritere oss hele tiden, men er usikker på om vi skal gjøre det FØR de reiser. Da vil vel hele ferien bli ødelagt. Hva synes dere, greit vi sier i fra nå med det samme? (kan jo nevne at de i tilegg har lånt rundt 80 000 kroner de 3 siste årene, uten at vi har sett en krone)
Gjest LoisLane Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Det hørtes frekt ut, ja. Synes kanskje dere høres litt dumsnille ut også?
Karro Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Synes dere burde si i fra, dere kan i hvert fall ikke fortsette å låne dem penger på denne måten. Selv om dere kanskje har råd til det nå, så kan det komme en dag dere ikke har så god råd, og tror du da svogeren din vil hjelpe dere? Neppe... Og må bare si en ting til: Folk som egentlig har dårlig råd, men som bruker mye penger på ren fornøyelse, for så å igjen klage på at de har så dårlig råd - det er det verste jeg vet. Hvor i all verden forventer de å få sympati fra?
Gjest Gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 Klart dere skal si fra! Det er fullstendig uhørt!
Gjest AG Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Jeg synes dere bør si ifra! Det er ikke sikkert svogeren tenker på dette på samme måte, og de er nok takknemlige for gaven de fikk. Men jeg ville sagt klart ifra at dere selv avlyste deres ferie for å gi dem penger. De trenger å kjenne litt på samvittigheten sin tror jeg. Og jo lenger dere går og ergrer dere, jo verre blir det å ta det opp!! (Been there, done that) Lykke til!
Gjest Piper Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 (endret) Jeg hadde ikke hatt noen som helst problemer, med å si at det ikke var det pengene skulle brukes til. Om de har så god økonomi at de kan reise på ferie, da føler dere at dere har blitt lurt opp i stry. Jeg hadde ikke gitt de en eneste krone til, for man prioriterer ikke slik. Jeg ahdde faktisk blitt rasende, og det hadde de fått vite også. Jeg hadde fortalt at dere selv ikke har kunne prioritere ferie på grunn av dette, og da blir det rett og slett tarvelig av de å bruke de pengene på ferie. Og jeg hadde sagt det med en gang, og ikek brydd meg om ferien deres ble ødelagt. Man gjør bare ikke sånn. Endret 18. mai 2006 av Piper
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #8 Skrevet 18. mai 2006 Vi har hjulpet dem mye, da de har slitt en del økonomisk. Kanskje vi har vært litt dumsnille, men det er ikke så lett å si nei når de er desperate, og vi faktisk har muligheten til å hjelpe.
Gjest baby-E Skrevet 18. mai 2006 #9 Skrevet 18. mai 2006 jeg hadde blitt sint, og fortalt dem hva jeg mente. Også hadde jeg krevd at de betalte tilbake det de skylde oss, siden de har råd til å dra på ferie, kan de ikke ha dårlig råd.
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #10 Skrevet 18. mai 2006 Og vi kommer helt klart ikke til å låne dem en krone til, de har jo virkelig bevist at de ikke geier å prioritere riktig.
Carrot Skrevet 18. mai 2006 #11 Skrevet 18. mai 2006 Er det min svoger du snakker om her?? Har vi samme familie?? Kan bare fortelle at å si ifra må gjøres på en ytters forsiktig måte ellers ender du der vi har vært - en total familiekrise etter at flere i familien på min manns side for etpar år siden satte ned foten mot hans bror og økonomisk rot hadde de en perfekt grunn for å kutte oss alle ut i forbindelse med råd eller slikt.. Det endte med at de nå sitter i et dypere økonomisk uføre og vi kan se laaangt etter "lånene" vi gav dem..... enkelte kan bare ikke å tenke fornuft og penger.... Så jeg vil råde deg til å være veeeldig "pen" i måten du legger det frem på hvis du ikke "toler" å komme skjevt ut en stund fremmover... men jeg hadde ikke ventet til etter ferien - de reiser for dine penger slik jeg ser det så det skulle brått bare mangle at de fikk ferien "ødelagt" av dårlig samvittighet...
Gjest Piper Skrevet 18. mai 2006 #12 Skrevet 18. mai 2006 Vi har hjulpet dem mye, da de har slitt en del økonomisk. Kanskje vi har vært litt dumsnille, men det er ikke så lett å si nei når de er desperate, og vi faktisk har muligheten til å hjelpe. ← Jeg lurer på om de "spiller" desperate, fordi de vet at dere stiller opp? At dere hele tiden sørger for at de får ordnet opp, og derfor behøver ikke de å bruke tid og energi på å få til ting.
Carrot Skrevet 18. mai 2006 #13 Skrevet 18. mai 2006 Jeg lurer på om de "spiller" desperate, fordi de vet at dere stiller opp? At dere hele tiden sørger for at de får ordnet opp, og derfor behøver ikke de å bruke tid og energi på å få til ting. ← Det tror jeg om min svoger og svigerinne i allefall - for nå når vi i familien "her hjemme" ikke lengre "er bank" går de til hennes far for "hjelp" mens de stadig vekk forteller om alt de "unner" seg av kino, restaurangbesøk, nytt lån til ny bil etc...
Gjest Gjest Skrevet 18. mai 2006 #14 Skrevet 18. mai 2006 Jeg hadde gitt klar beskjed om hva jeg mente.Tror faktisk jeg hadde forlangt pengene tilbake jeg. Har de råd til å reise på dyr ferie så har de aldri i utgangspunktet hatt så dårlig råd som de gir utrykk for. Og ja, tror nok dere har vert litt dum snille ja.
Gjest Piper Skrevet 18. mai 2006 #15 Skrevet 18. mai 2006 Jeg hadde gitt klar beskjed om hva jeg mente.Tror faktisk jeg hadde forlangt pengene tilbake jeg. Har de råd til å reise på dyr ferie så har de aldri i utgangspunktet hatt så dårlig råd som de gir utrykk for. Og ja, tror nok dere har vert litt dum snille ja. ← Jeg er enig, og jeg hadde forlangt at de avlyste ferien.
Gjest oida Skrevet 18. mai 2006 #16 Skrevet 18. mai 2006 Makan! Ikke ofte jeg er enig med Piper, men nå har hun virkelig noen flotte poeng! Jeg hadde blitt rasende, og fortalt de akkurat hvor egoistiske, selvsentrerte og frekke de er! Og hadde det resultert i at vi hadde mistet kontakten for en stund fikk så heller være hadde det hjulpet oss å få tilbake pengene. For en utrolig frekkhet!
Gjest gjest1 Skrevet 18. mai 2006 #17 Skrevet 18. mai 2006 Jeg er enig, og jeg hadde forlangt at de avlyste ferien. ← Jeg tror jeg hadde forlangt at de avlyste ferien, krevd tilbake de 70.000,- pluss 80.000,- med renter, og gitt dem telefonnummeret til en eiendomsmegler.
Gjest Gjest_himmel_* Skrevet 18. mai 2006 #18 Skrevet 18. mai 2006 Helt utrolig, men det finnes en av samme sorten i alle familier, også i min dessverre. "Storkarer" når de har penger og "stakkars meg" når de har brukt opp pengene og ikke har til mat i livet. Jeg hadde sagt klart i fra hva jeg mente. En i min familie hadde ikke råd til mat i julen og ikke råd til julegaver, men samme uke de fortalte det så kunne de også fortelle at nå skulle han og kona ta motorsykkellappen og hadde kjøpt seg motorsykkel. Da angret min mor på at hun hadde lånt dem penger til både mat og annet. Mangel på respekt kaller jeg det.
Gjest Gjesta Skrevet 18. mai 2006 #19 Skrevet 18. mai 2006 Utrolig hvordan enkelte oppfører seg Jeg hadde sagt i fra, og det sikkert i en ganske så irritert tone. Jeg tror faktisk jeg hadde sagt jeg ville ha igjen pengene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå