Gå til innhold

sommerlige kaker

Fremhevede innlegg

Gjest Primula
Skrevet

Er det noen som har oppskrifter på litt lette, sommerlige kaker, f.eks med frukt eller bær? Altså ikke tunge kremkaker eller sjokoladekaker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pavlova er en av mine favorittsommerkaker. Marengsbunnen kan lages flere dager i forveien, og fylles rett før den spises. Herlig lett og frisk.

Klassisk pavlova (6 pers.)

4 eggehviter

220 g sukker

3 dl kremfløte

3 kopper blandet hakket frukt (f.eks. Jordbær, bringebær, stjernefrukt, nektariner, grønt eple)

Stivpisk eggehvitene. Visp gradvis inn sukkeret. Tegn en 20 cm sirkel på bakepapir for fordel marengsen innenfor sirkelen. Stek ved 120 grader i ca 1½ time. Slå av ovnen og la pavlovaen avkjøles i ovnen med døren på gløtt. Fordel pisket fløte og frukt oppå før servering.

Gjest gjesta
Skrevet
Pavlova er en av mine favorittsommerkaker. Marengsbunnen kan lages flere dager i forveien, og fylles rett før den spises. Herlig lett og frisk.

:enig_anim: Pavlova er godt!

Gjest gjest1
Skrevet

Arkana: Jeg har sett at i oppskriftene på Pavlova på det søte liv skal det i tillegg til eggehviter og sukker være vineddik og maizena i marengsen. Hva er forskjellen på resulatet på din oppskrift og denne mon tro?

Skrevet

Hva maisennaen gjør vet jeg ikke. Eddik (eller en annen form for syre) stabiliserer eggehvitene og gjør dem luftigere og stivere, men personlig merker jeg ingen forskjell med og uten eddik. Bare sørg for at bollen er helt ren, ingen eggeplomme i og pisk godt.

Gjest gjest1
Skrevet

Bra, da skal jeg prøve din oppskrift :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...