Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #1 Skrevet 17. mai 2006 Jeg har havnet i et dilemma som jeg er veldig usikker på hvordan jeg skal løse. Samboeren min fridde til meg i januar Pga av en del ting som skjedde i familien på den tiden, og at jeg ikke ville fortelle det over telefon, bestemte vi oss for å vente med å si noe til jeg skal besøke de (om 2 uker) Vi har planlagt en del, har dato, kirke og nesten lokale på plass (får det endelig i løpet av neste uke, skal gifte oss om 1 år),har en oversikt over meny, gjestelisten er så og si klar osv. Jeg har gledet meg noe helt enormt til å fortelle foreldrene mine dette. Det har vært vanskelig å ikke si noe på telefon, men jeg synes det er slik en stor nyhet at jeg ville si det personlig. Så langt, så bra... Men i dag fikk jeg en sms fra søsteren min om at hun og samboeren forlovet seg i går, og skal gifte seg neste høst, ca 3-4 mnd etter oss. Hva skal jeg gjøre nå da? Vi har jo kommet ganske langt med planleggingen, men er redd søsteren min kommer til å reagere kraftig på dette. Kommer kanskje til å bli beskyldt for å prøve å overskygge henne, at vi bare skynder oss med å ha vårt bryllup først. Vi skal begge ha familiebryllup, og ha dobbelt er IKKE aktuelt. Hvordan skal jeg få sagt dette uten å bli uvenner med henne. Har jo ikke lyst til å utsette vårt, når vi har kommet så langt (og så har jeg "falt" for datoen, har lyst på vårbryllup) Har grått masse i dag og synes plutselig at det hele ble håpløst Hjelp meg, vær så snill
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #2 Skrevet 17. mai 2006 Hun blir sikkert glad på dine vegne. Hvis hun lager rabalder ut av det,så er det bare teit og barnslig.
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #3 Skrevet 17. mai 2006 Hm...kjedelig situasjon. Men ikke ta sorgene på forskudd heller, hun ser vel sikkert ting fra din side også. 3-4 måneder er kort tid mellom to bryllup, ikke minst med tanke på dine foreldre og resten av familien. Blir mye reising, nokså dyrt etc.. Men snakk med søsteren din, dere kommer sikkert frem til noe
Lykketrollet Skrevet 17. mai 2006 #4 Skrevet 17. mai 2006 Hm...kjedelig situasjon. Men ikke ta sorgene på forskudd heller, hun ser vel sikkert ting fra din side også. 3-4 måneder er kort tid mellom to bryllup, ikke minst med tanke på dine foreldre og resten av familien. Blir mye reising, nokså dyrt etc.. Men snakk med søsteren din, dere kommer sikkert frem til noe ← Ganske enig her.
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #5 Skrevet 17. mai 2006 Enig med de over. Men nå er det forsatt et år igjen til første bryllup, så det bør jo gå bra. Det spørs jo litt om dere/hvor mye dere forventer å få i støtte av foreldrene. Her giftet naboens 3 av 4 barn seg på 5 uker..
*Emma* Skrevet 17. mai 2006 #6 Skrevet 17. mai 2006 Hadde du bestemt deg NÅ for å gifte deg før henne hadde jeg syns det var "dårlig gjort". Men sålenge dere har booket kirke og planlagt masse syns jeg ikke det. Du får bare fortelle det som det er. De skjønner vel hvorfor ting blir som de blir når de får "hele historien".
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #7 Skrevet 17. mai 2006 Jeg synes du skal kjøre gjennom ditt som planlagt, og GLED deg over at du skal gifte deg. Men jeg ville ikke venta for lenge med å fortelle det, for hvis ikke søsteren din har planlagt mye, så kanskje hun velger å utsette sitt litt. Her er det tross alt du som har vært "først ute", og hvis søsteren din blir sur får du heve deg over det.
Krista83 Skrevet 17. mai 2006 #9 Skrevet 17. mai 2006 Jeg vil ikke tro at søsteren din vil blir sur for det, kanskje det kommer en reaksjon med en gang, men når hun får tenkt seg om så vil det nok gå bra. Lykke til.
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #10 Skrevet 17. mai 2006 Jeg synes du skal kjøre gjennom ditt som planlagt, og GLED deg over at du skal gifte deg. Men jeg ville ikke venta for lenge med å fortelle det, for hvis ikke søsteren din har planlagt mye, så kanskje hun velger å utsette sitt litt. Her er det tross alt du som har vært "først ute", og hvis søsteren din blir sur får du heve deg over det. ← Helt enig! Men jeg tror at du bør fortelle søsteren din det veldig snart, forklar at du har booket kirke og alt, og hvorfor du har ventet med å si noe. Dette her bør ikke søsteren din bli sur over synes jeg.
Gjest gjest1 Skrevet 17. mai 2006 #11 Skrevet 17. mai 2006 Det kommer vel an på hvordan du legger det frem for søsteren din.... Snakk med henne FØRST og sørg for at nyheten ikke lekker ut til henne via andre familiemedlemmer. Når hun får høre at dere har planlagt bryllupet i flere mnd allerede så har hun sikkert forståelse for det og kanskje de velger å utsette sitt? Ta ikke sorgene på forskudd ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #12 Skrevet 17. mai 2006 Hvis du ikke har svart på SMSen fra søsteren din enda så bør du svare. "Gratulerer så masse. Vi har allerede i et noen måneder drevet planlegging av vårt eget bryllup som vi hadde tenkt å ha dato. Vi hadde tenkt å vente med å fortelle det til vi møtes, men jeg måtte jo fortelle deg det nå. Vær så snill å ikke fortell det til noen enda for det ønsker vi å gjøre selv. Kankskje vi kan gå å se på brude kjoler sammen?"
Kara W Skrevet 18. mai 2006 #13 Skrevet 18. mai 2006 Hvis du ikke har svart på SMSen fra søsteren din enda så bør du svare. "Gratulerer så masse. Vi har allerede i et noen måneder drevet planlegging av vårt eget bryllup som vi hadde tenkt å ha dato. Vi hadde tenkt å vente med å fortelle det til vi møtes, men jeg måtte jo fortelle deg det nå. Vær så snill å ikke fortell det til noen enda for det ønsker vi å gjøre selv. Kankskje vi kan gå å se på brude kjoler sammen?" ← Jeg ville gjort det på denne måten også, bortsett fra at jeg ville ha ringt! Jeg synes ikke slikt er noe man tar over sms. Men så har jeg aldri vært flink til å "følge med i tiden".
Gjest Gjest_Nuwanda_* Skrevet 18. mai 2006 #14 Skrevet 18. mai 2006 Jeg hadde gått for den datoen som dere har satt dere. Men jeg må innrømme at jeg faktisk tror at søsteren din kommer til å bli litt skuffet. Grunnen til det er at om hun synes det er helt greit å sende sin søster en sms og fortelle at man skal gifte seg.. er jeg ikke sikker på at hun vil forstå ditt valg om å ville fortelle det personlig..... Så da vil hun kanskje tro at dette er noe som du har kommet opp med "i siste liten". Så jeg tror du bør fortelle det pent til henne. Lykke til!
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. mai 2006 #15 Skrevet 18. mai 2006 Heh? Er dette en problemstiling også? 3-4 måneder er da kjempelenge, og etter min mening må man være skikkelig barnslig for å lage bråk ut av noe sånt.
Susan Sto Helit Skrevet 18. mai 2006 #16 Skrevet 18. mai 2006 Jeg ville ringt søsteren min og sagt ifra snarest, før hun hadde rukket å bestille kirke, lokale og annet. Hvis de har vært forlovet i to dager, så har de forhåpentligvis ikke rukket å planlegge altfor mye. Forklar henne saken, og si at du selvfølgelig ikke ønsker å ta fokuset bort fra hennes dag. (Det er derfor du forteller henne dette først.) Så finner dere sikkert en løsning alle kan leve med.
Floja Felíz Skrevet 18. mai 2006 #17 Skrevet 18. mai 2006 Jeg synes du skal kjøre gjennom ditt som planlagt, og GLED deg over at du skal gifte deg. Men jeg ville ikke venta for lenge med å fortelle det, for hvis ikke søsteren din har planlagt mye, så kanskje hun velger å utsette sitt litt. Her er det tross alt du som har vært "først ute", og hvis søsteren din blir sur får du heve deg over det. ← Enig med gjesten. Prøv å fokusere på hvor GØY det er at dere begge har funnet drømmemannen, og at dere kan hjelpe hverandre med planleggingen. Det er jo ikke noe å bli sur for egentlig...
LilleLy Skrevet 20. mai 2006 #18 Skrevet 20. mai 2006 Det er vel best å si det som det er.. Kjedelig situasjon, men det kommer jo an på hva slags forhold du har til søsteren din. Selv har jeg bare en bror, og vi har et kjempegodt forhold og kan snakke om alt. Han er en stor støtte i livet mitt, og ville bare vært glad på mine vegne... synes det må være veldig trist for deres skyld hvis dere må utsette bryllupet bare på grunn av dette. Det går jo an å ta en prat om det også da. Spørre hva foreldrene deres tenker og så videre. Dere høres jo veldig reflekterte ut som i det hele tatt i første rekke tenker på familien. Lett å tenke først og fremst på seg selv i en sånn situasjon! Lykke til
Brudeberta70 Skrevet 21. mai 2006 #19 Skrevet 21. mai 2006 Skjønner ikke helt problemet her jeg heller. Dere har jo snakket om det mye lenger enn de! Og kommet lenger i planlegginga. Hvorfor skulle det være ødeleggende for henne! Det er da bare å ta en telefon og si det som det er. "Nei så gøy, det skal vi også, bare 3-4 mnd før dere!" Dette kan dere faktisk ikke noe for, det er bare snakk om tilfeldigheter. Og spørre henne, som en annen sa her, om dere ikke kan gå og titte på kjoler sammen! Er dere ikke søstre?? Lykke til!
LilleLy Skrevet 23. mai 2006 #20 Skrevet 23. mai 2006 Kan jo legge til en ting til, og det er at vi har vært i den samme situasjonen når det gjelder bryllup med kort tid mellom. Vi har planlagt bryllup siden i fjor sensommers, og rett etter jul ble også søsteren til min forlovede fridd til. Vi synes jo det var kjempekoselig. Men jeg skal nok innrømme at jeg syntes det var litt rart at de valgte dato kun to måneder etter oss. Men det var litt spesielle grunner til at jeg syntes det var litt rart, for på et halvt år hadde de ikke nevnt vårt bryllup med ett ord (var nok littebittegrann misunnelige på at vi var først ut). Men for vår del så synes vi jo det er så gøy, for bryllup er jo kjempemorsomt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå