Gå til innhold

Natt til 16. mai - en kveld for festing

Fremhevede innlegg

Gjest gjest1
Skrevet

Hvorfor har det blitt sånn?

Hva blir det neste? Natt til 15. for å varme opp til den 16... og så natt til 14. for å varme opp til 15., for å varme opp til 16. som er oppvarming til 17.?

Det var vel russen som begynte med dette, og det kan jeg forsåvidt forstå - men nå ble alle andre russ??

Samme med den derre natt til 1. feiringa også - hva er det man feirer hele tiden? Er det for å ha en unnskyldning for å drikke, eller hva?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest1
Skrevet

Ikke vet jeg, jeg har ikke noen tradisjon for festing 16. mai. Da går jeg heller litt tidlig og legger meg. Har barn som jeg feirer 17. mai med, og da trenger jeg å være uthvilt 17. mai.

Men 16. mai er jo tradisjonelt en fotballdag, og så fester man gjerne for å feire/trøstedrikke? :ler:

Gjest Bodillen
Skrevet

Her hvor vi bor er det lange tradisjoner for grøftefyll både natt til 1. og 17. mai. Det er vel denne fridagen som gir en ekstra unnskyldning for å kunne drikke. Men vi har jo fridager 2 dager i uka resten av året, så hva som gjør disse to så spesielle fatter jeg ikke.

Gjest gjest1
Skrevet

Har vel en sammenheng med at vi ofte fester når vi har fri dagen etterpå :)

Gjest Gitte
Skrevet

Vi drakk i går. Ikke fordi det var 16.mai men fordi Lillestrøm banka Molde på Åråsen i går :hoppe:

Skrevet

Du glemte natt til kr.himmelfart!

Vanlig dag å "grøfte" på det og!

Husker hvor stas det var med alle disse røde dagene da jeg var yngre...tror ikke dette hadde så mye med russen å gjøre gett :)

Skrevet

Man har fri dagen etter og det er vår?

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er tradisjon for å drikke og feste disse dagene. Hvorvidt det burde være sånn er en annen sak. Noen mennesker lader batteriene ved å ta seg en fuktig kveld, mens andre blir sliten av det. Jeg tilhører nok den sistnevnte gruppen, men det har ikke alltid vært sånn. Jeg tror folk bruker disse fridagene som et påskudd til å drikke. Så lenge det gjøres kontrollert sammen venner og ikke med buksen på anklene som enkelte tror drikking dreier seg om, så ser jeg ikke noe problem i at folk koser seg litt.

Gjest splæsj
Skrevet
Man har fri dagen etter og det er vår?

Ja!

Det har forøvrig blitt tradisjon mange steder å drikke lille julaften også.

Skål!

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor har det blitt sånn?

Hva blir det neste? Natt til 15. for å varme opp til den 16... og så natt til 14. for å varme opp til 15., for å varme opp til 16. som er oppvarming til 17.?

Det var vel russen som begynte med dette, og det kan jeg forsåvidt forstå - men nå ble alle andre russ??

Samme med den derre natt til 1. feiringa også - hva er det man feirer hele tiden? Er det for å ha en unnskyldning for å drikke, eller hva?

Nå er ikke dette noe nytt fenomen, vi herpet som bare det på 16. mai i 1980-1985.

Gjest d'Arc
Skrevet

Her ble det ikke noe grøftefyll den 16. mai, nei! Det var jo 17. mai dagen etter (ganske logisk), og jeg synes man skal fungere som normalt på nasjonaldagen. Da skal det kjøres radiobiler!

Gjest Gjest
Skrevet
Du glemte natt til kr.himmelfart!

Vanlig dag å "grøfte" på det og!

Å ja! Gleder meg til i morgen kveld! Natt til 1.mai ser jeg på som russedag. Natt til 17. er festdag for alle. Det har også natt til 16. blitt, men ikke for meg hvis jeg skal på skole dagen etter. :)

Gjest gjest1
Skrevet

Mmm.. men det har tatt litt av akkurat de to kveldene. I Oslo arrangeres jo spesielle konserter og sånt disse nettene, og jeg antar at det er for å hindre ungdommen fra å fly gatelangs og spy i grøfter og lage bråk.

Liten var på Dance/trance/techno-party/konsert begge disse kveldene/nettene og hva det må ha kostet i form av vakthold osv... Hun sa det var tjukt med vakter og politi, ambulanse stod klar hele tiden osv.

Det er derfor jeg mener disse to kveldene har tatt av - det er ikke snakk om normal festing, det er tydeligvis om å gjøre ta den lengre enn helt ut.

Nå leste jeg nylig at de unge i dag drikker dobbelt så mye som ungdom for bare ti år siden, og det har vel noe med det samme å gjøre, selv om det blir en annen diskusjon.

Vi drakk stort sett både onsdag, fredag og lørdag da jeg var ung også, men det er snart tretti år siden, så jeg lurer på hvor mye mer de drikker i dag.

Inntrykket mitt fra Liten og hennes venner er at drikking har blitt en form for underholdning.

Vi drakk når det var fest, eller ute på byen - i dag drikker de for å drikke og treffes gjerne FOR å drikke. Det er jo helt sinnsykt.

Jeg synes litt synd på fremtidige barn av disse, her kommer det til å være mange foreldre med rusproblemer.

Men igjen, en helt annen diskusjon...

Gjest Gjest
Skrevet
Inntrykket mitt fra Liten og hennes venner er at drikking har blitt en form for underholdning.
Hvem er Liten...? Dattera di?

Vi drakk når det var fest, eller ute på byen - i dag drikker de for å drikke og treffes gjerne FOR å drikke. Det er jo helt sinnsykt.
Helt enig i at det er sinnssykt. Vet av en gutt på 19år som drikker alene hvis ingen kan være med på fest (både i helger og hverdager). Da har det i alle fall gått for langt og noe er galt.
Gjest gjest1
Skrevet (endret)
Hvem er Liten...? Dattera di?

Helt enig i at det er sinnssykt. Vet av en gutt på 19år som drikker alene hvis ingen kan være med på fest (både i helger og hverdager). Da har det i alle fall gått for langt og noe er galt.

Liten (18) er datteren min ja - sorry, men jeg skriver så mye om henne i dagboken at jeg glemmer at jeg ikke alltid er der når jeg skriver...

Jeg vet også om en sånn gutt - han var kjæresten til Liten i fjor i noen måneder, og han er jeg virkelig bekymret for. Han drikker altfor mye. Kjempeskjønn gutt med fremtidsplanene klare og alt, går i lære og er kjempeflink, men jeg er redd den drikkinga kommer til å ødelegge fremtiden hans. Men han vil ikke høre.

Endret av mysan

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...