Gå til innhold

Jobbe som avisbud


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Noen her som har jobbet som avisbud morgen?

Vurderer å ta dette som sommerjobb, siden det lar seg kombinere med andre oppdrag for et vikarbyrå (men er atlså usikkert om jeg får oppdrag, så må ha en inntekt). Kan noen fortelle litt: er det veldig tungt fysisk? Det står at arbeidstiden er fra 46, men tar det virkelig så lang tid å gå en rute? Jeg har gått med avis som tenåring på ettermiddagen, og da tok hver rute ca 45 min.

Lønna er forøvrig helt grei, men synes lurer altså på om jeg ikke kommer til å ødelegge alt av døgnrytme ved å stå opp kl 4 hver dag, for deretter kanskje dra på den andre jobben kl 8.

Noen som har erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her i Stavanger kjører de som leverer ut aviser. Og de har ganske lange ruter.. En "venn" av meg han kjører tre timer hver morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

takk for svar! :) For meg er det ikke aktuelt å bruke bil, da jeg ikke har lappen. Og jeg bor uansett i et strøk med blokkbebyggelse i Oslo, så kan ikke se for meg at man vil spare så mye tid på å kjøre bil heller (må jo uansett løpe opp trappene enten man har bil eller ikke).

Noen flere med erfaring som avisbud? Ser jo at lønna er helt grai (faktisk får man penger for å få mosjon), men frykter altså at det er veldig slitsomt med slikt nattarbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var avisbud i Trondheim for mange år siden. Da var rutene vanligvis 45 min - 1,5 time. Ble selvsagt litt å bære, men på noen ruter var det mulig å sette igjen noen av avisene underveis og ta disse når man kom tilbake. To timer er jo egentlig ikke så ille, men jeg vil tippe at de har litt margin. Når det er snø vil det f.eks. ofte ta lenger tid å gå enn nå på sommeren.

Jeg gikk på skole da jeg var avisbud, og fikk god til til en dusj, frokost og lesing av avisa. Synes det var veldig greit arbeid, men det gikk utover det sosiale, for jeg måtte legge meg tidlig. I Trondheim var det bare søndager som var fri, så alle ukedager og søndag kveld ble litt ødelagt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fantus

Morgenrutene i oslo er ofte lengre enn aftenrutene og beregnet for å bruke bil på. De tar gjerne 2-3 timer å levere, hvertfall i her hvor jeg har vært avisbud. Men ta kontakt med avisa uansett hvis du vil ha jobb. Kannskje de kan finne en rute til deg hvor man ikke absolutt må ha bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg jobber som avisbud på et noe mindre sted nå. Her er standardrutene 2,5 - 3,5 time, min tar ca 3 timer. Det er med bil, men stopp omtrent hver 30. meter... mye gåing, men ikke fysisk tungt ellers om sommeren.

Hadde denne ruta + full jobb gjennom vikarbyrå i vinter, ca 60-70 timer i uka tilsammen (var enkelte helgevakter også), og det gikk bra for en periode. Men ikke levelig i det lange løp - ble ikke tid til annet enn jobb og søvn.

Å sitte igjen med 30.000 i måneden på ting jeg hadde 0 utdannelse for derimot, det var deilig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...