Brunhilde Skrevet 17. mai 2006 #1 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Jeg har en hund på fire år som er full av utslett. Den klør og river løs pels der den kan komme til. Hunden har ikke utøy. Den har heller ikke ringorm. Vi har prøvd * å bytte for, flere ganger over lenger tid * å slutte med godbiter * å bytte shampoo * å gi kortison * å smøre med kortisonsalve * å smøre med aloe vera for dyr * etc etc Nå gir jeg nesten opp. Jeg ser på den stakkaren som klør og klør og klør og...ikke ligger stiller stort mer enn 10 minutter før den klør igjen. En stakkar som vi ikke kan kose med fordi da setter kløen inn igjen for fullt. Den var noe bedre i vinter, men nå som våren er her så er det på an igjen. Jeg har tenkt om at den bør få slippe, men det er ikke en helt enkel avgjørelse å ta det heller. Er det noen som har noen gode tips? Endret 17. mai 2006 av Brunhilde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #2 Del Skrevet 17. mai 2006 Uff, det høres ikke bra ut.. Jeg har en hund som er hyperallergisk, den reiv av seg pelsen og fikk infekjoner. Den fikk en antibiotika og etter en blodprøve fant vi ut at den var allergisk mot omtrent alt. Den går i dag på kortison(tablettform), og har det helt fint. Den fikk muligens ringorm pga nedsatt immunforsvar, så vi brukte en bakteriedrepende shampo på henne 2 g i uken, i godt over 8mnd. Jeg gir henne(40kg tung) en barneskje med tran hver dag etter dyrlegens anbefalig. Hvor lenge fikk den kortison forresten? Kortison er jo gjerne den siste utveien .. Jeg regner med at dere har prøvd ganske lenge. Kan det være en "dille" den har? Har du sjekket ut om akupungtur kan hjelpe?(vet ikke om det er noe hjelp i ditt tillfelle). Jeg er ingen ekspert, har bare min egen erfaring å gå ut i fra. Det høres ut som om dere har prøvd alt, og muligens kan det beste være å la "den slippe". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #3 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg skulle akkurat til å anbefale fiskeolje (ikke tran, hunder skal ikke ha enten vitamin A eller D), for eksempel Salmopet. Vi kjøpte en type, og gir en barneskje over maten hver dag, for å se om det hjelper mot flassing og kløe. Hva slags for bruker du? Jeg har hørt at kylling kan forårsake allergier hos enkelte hunder, og da kan i så fall kyllingfritt for hjelpe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #4 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg bruker Pro-Plan laksefor for at den skal få i seg de nyttige fettsyrene fra fisken. Takk til dere som har svart så langt, det spørs om jeg må ta en prat med 16-åringen og så ta turen til dyrlegen igjen. Det er ingen dille tror jeg, det er reell kløe, men det værste er at den virker så trist når den klør hele tiden... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #5 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg skulle akkurat til å anbefale fiskeolje (ikke tran, hunder skal ikke ha enten vitamin A eller D), for eksempel Salmopet. Vi kjøpte en type, og gir en barneskje over maten hver dag, for å se om det hjelper mot flassing og kløe. Dyrlegen min sa at vanlig tran var bra.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #6 Del Skrevet 17. mai 2006 Dyrlegen min sa at vanlig tran var bra.. ← Jeg brukte tran før, men fikk så vite at det kan forårsake leverskader hos hunder, fordi de ikke kan bryte ned de fettløselige vitaminene. Så jeg torde ikke annet enn å kjøpe renset fiskeolje uten vitaminer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #7 Del Skrevet 17. mai 2006 Hvor kjøper du det Elphelba? Brunhilde: Har du snakket med flere dyrleger? Det kan være greit å ta med seg hunden til en annen dyrlege for å se om han har noen andre forslag, som et siste forsøk. Lykke til uansett hva dere velger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #8 Del Skrevet 17. mai 2006 Hvor kjøper du det Elphelba? Brunhilde: Har du snakket med flere dyrleger? Det kan være greit å ta med seg hunden til en annen dyrlege for å se om han har noen andre forslag, som et siste forsøk. Lykke til uansett hva dere velger. ← Fiskeolje uten vitaminer får du i dyrebutikker og hos veterinæren. Sist nå kjøpte jeg Animalvital fiskeolje hos Obs. Det kostet 95 kroner for en flaske på 200 ml, og hunden skal bare ha ca en teskje-barneskje hver dag, avhengig av vekt. Utenpå flasken står det at det skal hjelpe mot kløe, flass osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #9 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg ville prøvd å bade hunden og bruke atopisk grønnsåpe som du får kjøpt på apoteket. Skyll godt etterpå. Hvis ikke det hjelper, ville jeg blandet havsalt med vann og vasket hunden med det. Da må du la saltet være i pelsen cirka 10-20 minutter, før du skyller godt av. Kan du ikke allergiteste hunden din? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #10 Del Skrevet 17. mai 2006 Kan du ikke allergiteste hunden din? ← Jeg har testet hunden min for allergi. Jeg trengte bare den første blodprøven, for hunden reagerte på alle 8 allergener.. Derfor var det rett på kortison. Det kunne blitt en svært dyr affære(har ikke forsikring), da hver blodprøve koster 2000, og man som regel må ta minst 8 til. Og disse prøvene viser ikke hvilke matvarer den kan være allergisk mot. Det er en annen prøve. Hunden min reagerte på alle "allergenene", men kortisonen funker på henne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. mai 2006 #11 Del Skrevet 17. mai 2006 Kan det være noe så enkelt som midd? Det hadde hunden vår, og vi skjønte ingenting før en som haddde hatt det på sin egen hund kjente det igjen. Kuren mot det er nokså enkelt å vaske hunden med grønnsåpe ca annenhver dag i en ukes tid. Så det er kanskje verdt forsøket? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde unplugged Skrevet 17. mai 2006 #12 Del Skrevet 17. mai 2006 Kan det være noe så enkelt som midd? Det hadde hunden vår, og vi skjønte ingenting før en som haddde hatt det på sin egen hund kjente det igjen. Kuren mot det er nokså enkelt å vaske hunden med grønnsåpe ca annenhver dag i en ukes tid. Så det er kanskje verdt forsøket? ← Absolutt! Skal ta en runde med grønnsåpe og se om det hjelper. Dyrlegen har ikke testet fordi han mener det er vanskelig å finne årsaken uansett. Jeg har ikke lyst til å ha en hund som må medisineres daglig, spesielt ikke fordi hunden er gretten og jeg har en mistanke om at kløen er årsaken til akkurat det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hege Skrevet 17. mai 2006 #13 Del Skrevet 17. mai 2006 Trist situasjon; Brunhilde! Det eneste jeg kan komme på i farten er at hunden din må ha en form for allegi. Sånt er det ikke lett å finne ut av. Midd er jo selvsagt en mulighet, men jeg tror nok mest på allergiteorien. Noen hunder er følsomme for fiskeprodukter, forresten.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #14 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg heller nok også mest til teorien om allergi, men nå har jeg badet med grønnsåpe og håper jo at det hjelper. Det er jo et familiemedlem det er snakk om her, ikke en tilfeldig forbipasserende, og jeg vil jo det beste for den. Takk for alle tips - nå krysser jeg fingrene for at grønnsåpen gjør susen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #15 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne siden, synes det står mye nyttig der: http://www.adelnor.no/index.php/adelnor/ak...llergi_hos_hund Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #16 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg vil anbefale deg å ta en titt på denne siden, synes det står mye nyttig der: http://www.adelnor.no/index.php/adelnor/ak...llergi_hos_hund ← Nå har jeg lest. Tusen takk! Det var en kjempefin side. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #17 Del Skrevet 17. mai 2006 Kanskje hunden din har allergi mot husstøvmidd? Har du vært hos veterinæren og sjekket? Hvordan ser det ut der hunden klør? Er det "puss" der (bortsett fra det røde fra der han har klødd selvfølgelig). Siden du skriver fôrbytte, har du prøvd rå alternativer? Jeg vet om flere som har kornallergi (mer enn det du aner i tørrfôr!) og klødde og klødde sånn som du beskriver, og etter at de har byttet har det så og si vært null kløing. Dette har hjulpet fortvilede hunder og eiere mye, og det er ganske rart hvor mye et sånt fôrbytte gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #18 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg sjekket i fjor da den begynte å klø. Det ser ut som små, litt opphøyde flekker, runde, der den klør. Nesten som en litt flat vannkopp, men brunaktig på toppen. Jeg byttet for sist år til laksefor og har vært konsekvent med det. Klart jeg kan prøve å bytte igjen hvis det kan hjelpe. Vi bor i et gammelt hus så det ER mye støv her. Kanskje den er allergisk mot pollen også, spesielt siden det ble ekstra ille for et par, tre uker siden... Det er søren ikke helt enkelt, nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 17. mai 2006 #19 Del Skrevet 17. mai 2006 Det er mulig å ta den blodtypen jeg snakket om, der er lagermidd i en av kategoriene.. Og er det en slik type allergi (støv, lagermidd, katter, gresstyper, diverse trær og busker) skal kortison hjelpe. Det kan ta litt tid før man ser effekten av kortisonen, men kløen skal slutte ganske raskt. Har dyrlegen tatt tester av huden til hunden? Da min hund hadde mest sannsynlig ringorm visste ikke dyrlegen det helt sikkert, og det tok utrolig lang tid å bli kvitt det (noe av grunnen var kortisonen). Vi brukte en antibakteriell shampo(på resept) 2g i uken, den skal fungere mot flere ting. Jeg ville også prøvd grønnsåpe, så antibakteriell shampo(tror ikke grønnsåpe fungerer på samme måte), så den vaksinen jeg leste om i forrige link og til slutt akupungtur. Jeg vil også(igjen) anbefale deg å gå til en annen dyrlege, for det virker ikke for meg som om den du har har vært hjelpsom nok. Selv fikk vi kjempebra hjelp av vår dyrlege, tilfeldigvis spesialisert seg på allergi. Jeg mener ikke å gjenta meg selv her, men for et "familiemedlem" gjør man alt man kan.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #20 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg mener ikke å gjenta meg selv her, men for et "familiemedlem" gjør man alt man kan.. ← Det gjør man og jeg skal bestille en time til den i morgen og håpe på å få en raskt. (Håper ikke det er katten den ikke tåler, den er jo også et "familiemedlem"!) Syns ikke du gjentar deg selv, jeg setter pris på omtanken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå