liv Skrevet 17. mai 2006 #1 Skrevet 17. mai 2006 (endret) Som mange sikkert har fått med seg er det sendt ut streikevarsel eller at forhandlingen er brutt i forhandlingene med bla. KS. Siste frist for megling er 23. mai. Selv er jeg organisert i FO og eneste ansatte i barnehagen som er i dette forbundet. Hvordan skal jeg forholde meg i en eventuell streik? Og hvordan er det med lønn? Vil jeg få det som vanlig? Endret 17. mai 2006 av liv
skrue Skrevet 17. mai 2006 #2 Skrevet 17. mai 2006 Du skal på jobb helt til du eventuelt blir permitert av arbeidsgiver. En arbeidsgiver kan også innføre en lockout på en arbeidsplass, men det er vel mer vanlig om bare endel av de ansatte (medlemer av samme forbund) blir tatt ut i streik og jeg kan dessuten ikke huske at det har skjedd i komune/stat. Ellers se her: http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=6005
liv Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 17. mai 2006 (endret) "Ved vurderingen blir det ikke tatt hensyn til om du er organisert eller ikke. Uorganiserte med samme stilling, arbeid, utdanning og kompetanse som de streikende vil, i likhet med de organiserte, ikke ha rett til dagpenger under permittering." Hva skal jeg leve av da da? Endret 17. mai 2006 av liv
Gjest du Skrevet 17. mai 2006 #4 Skrevet 17. mai 2006 Nå har jeg aldri vært i streik sjøl, men har jo alltid forstått det slik at når man er ttatt ut i streik av forbundet, så får man penger fra streikekassa til forbundet man er organisert i. De andre ansatte som blir midlertifig perimtert, behandles som vanlige midlertidig permiterte. Da blir det evt. penger fra trygdekontoret.
liv Skrevet 17. mai 2006 Forfatter #5 Skrevet 17. mai 2006 Trygdekontoret? Hmm. Får jo tydligvis ingenting fra aetat så... Jo de som blir tatt ut i streik får 70% av vanlig lønn, og slipper å betale skatt.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 17. mai 2006 #6 Skrevet 17. mai 2006 "Ved vurderingen blir det ikke tatt hensyn til om du er organisert eller ikke. Uorganiserte med samme stilling, arbeid, utdanning og kompetanse som de streikende vil, i likhet med de organiserte, ikke ha rett til dagpenger under permittering." Hva skal jeg leve av da da? ← Ta kontakt med ditt eget forbund og hør med dem. Selv om det ikke er de som streiker har de vel støtteordninger for sine egne ansatte direkte berørt av streik?
Gjest Gjest Skrevet 17. mai 2006 #8 Skrevet 17. mai 2006 jeg jobbet i barnehage for noen år siden da det var streik. vi var to som ikke var organisert i samme forbund som de andre. (vi var i et annet). Førskolelærene og vi var på jobb, vasket barnehagen osv. De andre var i streik, barnehagen var stengt, og vi fikk lønn
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå